Artificial intelligence in accounting training and its implications for student learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17981516

Keywords:

accounting, artificial intelligence, chatbots, learning

Abstract

Introduction: Artificial intelligence represents a significant opportunity by facilitating process automation, efficient data analysis, and the interpretation of accounting standards, thereby enabling performance optimization and guiding the profession toward a more strategic focus. However, its implementation also poses challenges, such as the potential to generate limitations in contextual understanding and biases in decision-making. Objective: This study examines the influence of artificial intelligence particularly the use of chatbots on the academic performance of students in the Faculty of Accounting and Administration, with the purpose of supporting the update of educational content. Method: Through a non-experimental quantitative study design with a descriptive and correlational scope, the research was carried out by applying a self-assessment instrument to first-year students during the 2024-2 academic term. Results: The findings show that the unregulated use of artificial intelligence tools correlates with a decrease in students’ critical analysis skills and a lower retention of fundamental knowledge. Conclusion: Consequently, the integration of artificial intelligence into accounting education requires an immediate curricular adaptation and the implementation of clear guidelines for the ethical and effective use of these tools, ensuring that essential professional competencies in accounting education are strengthened rather than replaced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, W., Gamarra, M., y Villalba, A. (2024). Adaptación de los contadores a la evolución de las herramientas contables en la era digital. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 5331-5350. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11740

Bravo, H. (s.f.). Impactos de la inteligencia artificial (IA) en la contabilidad pública. Revista Desarrollo Profesional. https://amcpdf.org.mx/noticias/impactos-de-la-inteligencia-artificial-ia-en-la-contaduria-publica/

Chable, C. (2025). El impacto de la inteligencia artificial en la contabilidad moderna: desafíos y oportunidades del siglo XXI. Revista Multidisciplinar de Ciencias, Descubrimientos y Sociedad, 2(3), e-270. https://doi.org/10.71068/19ccat33

Cruz, A., y López, A. (2024). Competencias profesionales de los estudiantes de contabilidad pública del TESSFP frente a la inteligencia artificial. Pädi, 12(Especial), 86-89. https://doi.org/10.29057/icbi.v12iEspecial.12169

Duan, Y., Edwards, J., y Dwivedi, Y. (2019). Inteligencia artificial para la toma de decisiones en la era del Big Data: evolución, desafíos y agenda de investigación. Revista Internacional de Gestión de la Información, 48(2), 63-71. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.01.02

Boritz, E., y Stratopoulos, T. (5 de diciembre de 2022). La IA y la profesión contable: perspectivas de la industria y la academia. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4295282

Fernández, J. D. (2021). La inteligencia artificial como apoyo a los contadores [Proyecto de grado, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio Institucional Unimiltar. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/41136

González, S., Chamorro, J., y Rivera, C. (2024). Impacto de la inteligencia artificial en los procesos contables mediante revisión de tendencias y desafíos. Revista Colaborativa Multidisciplinaria, 2(2), 45-56. https://doi.org/10.70881/mcj/v2/n2/35

Guerrero, J. (2024). Impacto de la inteligencia artificial en la profesión contable en la ciudad de San Juan de Pasto en el año 2024. [Tesis licenciatura, Universidad Mariana San Juan de Pasto]. Repositorio Institucional Universidad Mariana https://repositorio.umariana.edu.co/server/api/core/bitstreams/f39b78a4-43e0-4170-a83b-b37bff9e673d/content

Hernández, Y. (2025). Impacto de la inteligencia artificial en la contabilidad financiera: aplicaciones, retos y nuevas competencias profesionales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(3), 1099-1114. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i3.17714

Holmes, A., y Douglass, A. (2021). Inteligencia artificial: Redefiniendo la profesión contable y la disrupción en la educación contable. Revista de Tecnologías Emergentes en Contabilidad, 19. https://doi.org/10.2308/JETA-2020-054

Jardón, M. (2025). El impacto de la inteligencia artificial y el aprendizaje automático en la auditoría financiera y el análisis contable. Reincisol, 4(7), 3732-3758. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)3732-3758

Salgado, J. (2024). Impacto de la inteligencia artificial en la práctica contable. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 32(1), 7-11. https://doi.org/10.18359/rfce.7472

Sánchez, D., Philco, M., Salinas, J., y Pico, J. (2024). Impacto de la inteligencia artificial en la precisión y eficiencia de los sistemas contables modernos. Revista de Investigación en Ciencias Económicas y Sociales, 4(3), 1-12. https://doi.org/10.55813/gaea/jessr/v4/n3/117

Tandiono, R. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la formación contable: una revisión de la literatura. E3S Web of Conferences, 426, 2016. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202342602016

Wood, D., Achhpilia, M., Adams, M., Aghazadeh, S., Akinyele, K., Akpan, M., Allee, K., Allen, A., Almer, E., … Zoet, E. (2023). El chatbot de inteligencia artificial ChatGPT: ¿Qué tan bien responde a las preguntas de evaluación contable? Issues in Accounting Education, 38(4), 81-108. https://doi.org/10.2308/ISSUES-2023-013

Published

2025-12-19

How to Cite

Rubio Arriaga, Z., Blas Flores, J. O., & Plazola Rivera, M. S. (2025). Artificial intelligence in accounting training and its implications for student learning. Universidad & Ciencia, 14(Especial CIVITEC), e9004. https://doi.org/10.5281/zenodo.17981516