This is an outdated version published on 2021-10-05. Read the most recent version.

Technological fascination and human communication in times of Covid 19

Authors

Keywords:

aislamiento social, comunicación, pandemia, tecnología de la comunicación

Abstract

Prepared from the qualitative methodology, it was proposed to reflect on the interconnections between technological fascination and human communication, in times of Covid 19. The theoretical systematization of authors who have published significant criteria on the subject, preferably in recent years, was carried out. two years. These are times where technology seduces millions of human beings who immerse themselves in the screens of their electronic devices for periods of time that are not recommended. The usefulness of ICTs is highlighted to connect human beings in a virtual way during situations of social isolation, with their jobs, schooling and other social tasks. Current research on human communication must use the assumptions of complex communication, and seek alternatives to face the current infodemic, which accompanies  the Covid 19 pandemic.

Author Biography

Rosa María Medina-Borges, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas, máster en Historia Contemporánea y Relaciones, Internacionales, especializaciones CLACSO en:  ciencia-tecnología y transferencia en la universidad pública, y en: gestión de políticas de salud y soberanía sanitaria internacional. Profesora de metodología de la investigación de la carrera Sistemas de Información en Salud.

References

Alfonso I. R. y Fernández, M. M. (2020). Comportamiento informacional, infodemia y desinformación durante la pandemia de COVID-19. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. 10 (2), e882.

Basile, G. (2020). La triada del higienismo público, cuarentenas y securitización en el SARS-CoV-2: matriz genética del panamericanismo sanitario. Editorial CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20200529070501/Neohigienismo-y-cuarentenas-verticales.pdf

Carr, N. (2012). Qué está haciendo internet con nuestras mentes. Editorial Tauros.

De Araújo, A. y Andreu, J. (2017). La relación ontológica comunicación / educación en la sociedad del conocimiento y nuevos desafíos para la docencia. Revista Razón y Palabra. 21(3), 4-21.

Debord, G. (2010). La sociedad del espectáculo. Editorial Pretextos.

De Sousa, S. (2020). La cruel pedagogía del virus. Editorial CLACSO. https://www.clacso.org.ar/libreria-latinoamericana/libro_detalle.php?id_libro=1977y pageNum_rs_libros=0y orden=nro_orden

Agencia Española de Protección de Datos. (2020). El uso de las tecnologías en la lucha contra el COVID-19. Un análisis de costos y beneficios. https://www.aepd.es/sites/default/files/2020-05/analisis-tecnologias-COVID19.pdf

Medina, R. M. (2016). Programa Educativo para el desarrollo del estilo de comunicación asertivo en estudiantes de medicina. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].

Miyares, E. (2015). Diccionario Básico Escolar. Editorial Oriente.

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Editorial GEDISA. https://www.casadellibro.com/libro-introduccion-al-pensamiento-complejo/9788474325188/394381

Morin, E. y Delgado, C. J. (2017). Reinventar la educación, abrir caminos a la metamorfosis de la humanidad. Editorial Universidad de la Habana.

OPS. (2020a). Covid-19 y el rol de los sistemas de información y las tecnologías en el primer nivel de atención. https://iris.paho.org/handle/10665.2/52128

OPS. (2020b). Entender la Infodemia y la desinformación en la lucha contra la COVID-19. https://www.paho.org/es/documentos/entender-infodemia-desinformacion-lucha-contra-COVID-19

Palacios, P. (2020). Ctrl. + COVID-19. En: Sierra, W., Vega, Y. Digitalidad y pandemia. (8-11). https://www.puce.edu.ec/pdf/digitalidad-y-pandemia.pdf

Ramonet, I. (2020). Ante lo desconocido... La pandemia y el sistema-mundo. Cubadebate. http://www.cubadebate.cu/especiales/2020/04/25/especial-de-ignacio-ramonet-ante-lo-desconocido-la-pandemia-y-el-sistema-mundo/

Serrano, P. (2017). Comunicación jibarizada. Cómo la tecnología ha cambiado nuestra mente. Editorial Científico- Técnica.

Serrano, R., Biedma, L., Domínguez, J. A., García, M. I., La fuente, R. y Sotomayor, R. (2021). Estudio Social sobre la Pandemia del COVID-19 (ESPACOV) https://www.dicyt.com/noticias/los-ciudadanos-recelan-de-la-responsabilidad-colectiva-para-superar-la-pandemia febrero 28/2021

Smith, C. (2020). New York Post. Will ‘immunity passports’ be the ticket out of coronavirus lockdowns? https://nypost.com/2020/04/13/will-immunity-passports-be-the-ticket-out-of-coronavirus-lockdowns/

UNESCO. (2020). Manual de seguridad para periodistas. https://www.rsf-es.org/download/manual-de-seguridad-para-periodistas/

Zarocostas, J. (2020). How to fight an infodemic. The lancet, 395(10225), 676. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30461-Xl

Published

2021-09-25 — Updated on 2021-10-05

Versions

How to Cite

Medina-Borges, R. M. (2021). Technological fascination and human communication in times of Covid 19. Educación Y Sociedad, 19(3), 207–222. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1895 (Original work published September 25, 2021)

Issue

Section

Aristas y Perfiles