Methodological procedures for the formation of communicative-guiding competence in school librarians

Authors

Keywords:

bibliotecario, competencia profesional, orientación pedagógica

Abstract

The objective of the article is to socialize the results of the implementation of a system of methodological procedures for the formation of the communicative-guiding competence in school librarians. The assumed method was Participatory Action-Research and it was carried out with focused groups.  Field notes, group interviews and participant observations were done to get

 

closer to reality. Methodological procedures were planned to favor the learning and practice of communicative-guiding competence of school librarians in different action contexts, especially in information services. They were implemented in educational practice through a system of workshops and trainings. The participants (school librarians from Morón municipality) appropriated of knowledge, skills and values ​​that contribute to the adequate orientation to the user in the use of information and access to knowledge

Author Biography

María del Carmen Rodríguez-Domínguez, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.

Centro de Estudios Educacionales. Profesora.

References

Bernaza, G. J. (2015). Construyendo ideas sobre el postgrado desde el enfoque histórico cultural. Editorial Universitaria.

Chiavenato, A. (2015). La capacitación en dirección. Una herramienta para el cambio en las organizaciones. http:// monografías.com.

Díaz, G. y Peñaloza, M. G. (2015). La teorización y las técnicas participativas del proceso dialéctico en la educación popular. Tendencias Pedagógicas, 26, 253-262.

Espinosa, B. (2018). El desarrollo de la competencia comunicativo-orientadora en los profesionales de la información. Universidad &Ciencia, 7(3),117-132.

García, A., Pérez, M. A. y Vargas, M. (2019). La comunicación de información desde la biblioteca. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/comunicacion-informacion-biblioteca.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1902comunicacion-informacion-bibliotecaq

Juárez-Urquijo, F. (2014). La biblioteca ante los nuevos retos de la comunicación: el bibliotecario desorientado. Anuario ThinkEPI, 8(14), 122-125.

Kemmis, S. y Mac Taggart, R. (1992). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes.

Labarta, M.T. (2017). La labor del bibliotecario como orientador del profesor universitario en el uso de los recursos informativos. [Tesis de maestría, Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya, Cuba].

Madrazo, T. (2019). La superación profesional de los bibliotecarios universitarios para la gestión de información con herramientas informáticas. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba].

Martí, J. (2002). La investigación-acción participativa. Estructura y fases. Departamento de sociología. Universidad de Barcelona.

Ministerio de Educación Superior. (2018). Instrucción No. 01/2018: Normas y Procedimientos para la gestión del posgrado: Anexos a la Resolución 132/2004.

Ministerio de Educación Superior. (2019). Reglamento de la Educación de Posgrado. Resolución Ministerial 140/2019.

Mora, E. C., Quesada, R. D. y González, D. A. (2015). La formación del bibliotecario escolar. Reflexiones sobre su historia desde el presente. Revista Conrado, 11(50), 19-24.

Reyes, G. y Bonne, M. N. (2016). Proceso histórico-pedagógico de las bibliotecas escolares en Cuba en el período 1960-2010. MEDISAN, 20(10), 2318-2327.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (2002). Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, M. C. (2008). Perfeccionamiento del desempeño profesional del bibliotecario escolar de la ETP en la provincia de Ciego de Ávila. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Manuel Ascunce Domenech, Ciego de Ávila, Cuba.]

Santiesteban, R. y Santiesteban, Y. (2018). La función orientadora de la comunicación en el proceso de formación del residente en cirugía pediátrica. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. (Noviembre, 2018). Https: //www.eumed.net/rev/caribe/2018/11/comunicacionformacionresidente.html//hdl.

Published

2021-10-29 — Updated on 2021-11-02

Versions

How to Cite

Espinosa-Fernández, B. ., & Rodríguez-Domínguez, M. del C. . (2021). Methodological procedures for the formation of communicative-guiding competence in school librarians. Educación Y Sociedad, 19, 65–83. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1992 (Original work published October 29, 2021)

Issue

Section

Artículos