Natural Sciences and Environmental education: a coherent unity

Authors

  • Francisco Cruz-Cabrera Universidad de Ciego de Avila Máximo Gómez Báez
  • Maribel Guerra-Rodríguez

Keywords:

environmental education, Natural Sciences, values

Abstract

The teaching-learning process of Natural Sciences can not be conceived without a coherent and logical environmental education treatment, due to its close link with the components of environment. It is a need for primary Education teachers to establish the link between both of them so as to foster the students´ attitudes and values, thus the objective of this paper is to show the potentialities that Natural Sciences have to develop an environmental culture throughout the links between Natural sciences and environmental education.

References

Addine Fernández, F. (2004). Didáctica Teoría y Práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez Pérez, M. (2004). Una aproximación desde la enseñanza- aprendizaje de las Ciencias. Interdisciplinariedad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. (1996). Hacia una escuela de excelencia. La Habana: Editorial Academia.

Báxter Pérez, E. (2003). La educación en valores. Papel de la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Blanco Pérez, Antonio (2001): Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Caballero Delgado, E. (2002). Didáctica de la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castro Ruz, F. (1992). Mensaje de Cuba a la Conferencia Mundial sobre el Medio Ambiente y Desarrollo. Brasil. La Habana: Editorial Granma.

Castellanos Simons, D [et al]. (2005). Aprender y Enseñar en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Consuegra Hernández, P. (2007). Estrategia para elevar el nivel de preparación de los miembros de la Reserva Especial Pedagógica en el desempeño de un cargo primario en la provincia Ciego de Ávila. UCP "Manuel Ascunce Domenech"

CITMA. (2010) Estrategia Nacional de Educación Ambiental CITMA, MINED (2010-2015)

Delors, Santilla, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Ediciones UNESCO.

Figueroa Torrecilla, Maida L. (2010). Estrategia metodológica para la preparación de docentes en el fortalecimiento del trabajo metodológico.http://www.gestiopolis/estrategia-metodologica prepara-docentes-cuba.htm.

Lenin, Vladimir I (1964): Cuadernos filosóficos. Obras Completas, t.38. La Habana.

Martín-Viaña Cuervo, Virginia y otros (2001): Ciencias Naturales sexto grado. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Mc Pherson Sayú, M. (2004).La educación ambiental en la formación de docentes. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rico Montero, P. (2008). Proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

The Free Dictionary. http://es.thefreedictionary.com

Lev Semionovich, Vigotsky. (1982). Psicología de la personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2014-09-01 — Updated on 2021-11-30

Versions

How to Cite

Cruz-Cabrera, F. . ., & Guerra-Rodríguez, M. . (2021). Natural Sciences and Environmental education: a coherent unity. Educación Y Sociedad, 12(3), 107–119. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2078 (Original work published September 1, 2014)