Personalized components of the educative process

Authors

  • Juana Virgen Sánchez-Morales Universidad de Ciencias Pedagógicas "Manuel Ascunce Domenech"
  • Ibrahim Arnaiz-Barrios Universidad de Ciencias Pedagógicas "Manuel Ascunce Domenech"

Keywords:

educative process, personalized components

Abstract

An epistemological treatment of the components of the educative process in the pedagogical literature is presented as a tendency; however this does not favor the direction of such process. Based upon the scientific results of the project Pedagogy being carried out at the University of Pedagogical Sciences in Ciego de Ávila, the objective of this paper is to offer methodological procedures by means of the determination and explanation of the personalized components as an alternative for its improvement in the educative process.

References

Asociación Filosófica Americana (2011). Pensamiento Crítico: Una Declaración De Consenso De Expertos Con Fines De Evaluación E Instrucción Disponible: www.slideshare.net/.../declaracinde-consenso.

Baranov, S. P. (1989): Pedagogía. Editorial pueblo y Educación. La Habana.

Blanco Pérez A. y S. Recarey (2004): Temas de introducción a la formación pedagógica (compilación). La Habana: Editorial pueblo y Educación.

Colectivo de autores del ICCP, (1984). Pedagogía. Editorial pueblo y Educación. La Habana.

Colectivo de autores de las academias de Ciencias Pedagógicas de la URSS y la RDA Pedagogía. (1981). Pedagogía. Editorial pueblo y Educación. La Habana.

Colectivo de autores (1998). La Pedagogía como ciencia en Cuba. La Habana Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Colectivo de autores (2002). Compendio de Pedagogía. Editorial pueblo y Educación. La Habana.

Chávez, J. (2005): Acercamiento necesario a la pedagogía general. La Habana: Editorial pueblo y Educación.

Delors, Jackes (1996): La educación encierra un tesoro. Informe de la U.N.E.S.C.O de la Comisión Internacional sobre la Educación Para el siglo XXI. Santillana Ediciones U.N.E.S.C.O. Disponible www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF

Freire P. (2010). Pedagogía de la autonomía y otros textos. La Habana: Editorial Caminos.

García Gutiérrez, Alberto y otros. (2012): El aspecto metodológico de la Pedagogía. Centro de Estudio e Investigación de la Educación de la UCP "Manuel Ascunce Domenech". Ciego de Ávila.

Koppler, i (2011): El Docente Reflexivo. BuenasTareas.com. Recuperado 01, 2012, de http://www.buenastareas.com/ensayos/El-Docente-Reflexivo/3359679.html.

Labarrere, G. y Valdivia, G. (2001). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Minujin, A. (1992). Hacia una escuela diferente / Alicia Minujín, Rita M. Avendaño. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

M.P.P.E (2008): El desarrollo de la educación. Informe de la República Bolivariana de Venezuela 2008. Ediciones del M.P.P.E.S convenio con el Gobierno Bolivariano De La República de Venezuela. Disponible

ww.ibe.unesco.org/National_Reports/ICE.../venezuela_NR08_sp.pd.

Pla y otros, (2008): UNA CONCEPCIÓN DE LA PEDAGOGÍA COMO CIENCIA. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Savin. N. V (1972). Pedagogía. Editorial pueblo y Educación. La Habana.

Published

2013-12-20

How to Cite

Sánchez-Morales, J. V. ., & Arnaiz-Barrios, I. . (2013). Personalized components of the educative process . Educación Y Sociedad, 11(4), 198–215. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2173