Level of addiction to social networks in students of a private university in Lima

Authors

  • Carlos Alberto Peña Miranda Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Elizabeth Cosi Cruz Universidad Norbert Wiener, Perú.

Keywords:

addiction to social networks, self-esteem, university students.

Abstract

The purpose of the research work was to establish the levels of addiction to social networks in students of a private university in Lima during the year 2021. A descriptive correlational study was carried out, where the sample was probabilistic and was represented by 360 students of a university of Lima, to whom the Salas y Escurra (ARS) Social Network Addiction questionnaire was applied. The results indicate that the lack of personal control in the use of social networks is significantly related to university students aged 16 to 26 years. Likewise, the descriptive results inform us that the addition of social networks presented by the students of the sample is located at a medium level with 58.3%.

References

Caldevilla, D. (2010). Las redes sociales. Tipologías, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentos de las Ciencias de la Información, 33, 45-61. https://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/view/DCIN1010110045A

Carrasco, G. y Vasquez, Y. (2020). Adicción a redes sociales y autoestima en universitarios de una institución privada de Lima Norte, 2019. [Tesis de licenciatura, Universidad Privada del Norte]. https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/25031

Echeburúa, E. y De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-96. http://dx.doi.org/10.20882/adicciones.196

Echeburúa, E., y Requesens, A. (2012). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Ediciones Pirámide.

Fuentes, J. y Armas, L. (2017). Adolescentes adictos a redes sociales y tecnología. Horizontes de enfermería, 7,1-10. https://doi.org/10.32645/13906984.163

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

Hootsuite y We Are Social (2020, 30 de enero). Digital 2020: el uso de las redes sociales abarca casi la mitad de la población mundial. https://wearesocial.com/digital-2020

Instituto Nacional de Estadística e Informática [INEI]. (2021, 26 de marzo). Población que accede a internet. https://www.inei.gob.pe/prensa/noticias/se-incremento-poblacion-que-utiliza-internet-a-diario-12806/

Montes, E. (2020). Adicción a redes sociales y habilidades sociales en los estudiantes del nivel secundario de la Institución Educativa Juan Jiménez Pimentel, Tarapoto 2019. [Tesis de Licenciatura, Universidad Privada Unión. Tarapoto, Perú]. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/3034

Ortega, C. (2021). Adicción a las redes sociales en estudiantes de una universidad privada de Chiclayo, agosto – diciembre 2020. [Tesis de licenciatura, Universidad Privada de Chiclayo.] https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/3738

Pillaca, J. (2019). Adicción a redes sociales y autoestima en estudiantes de una universidad privada de Lima sur. [Tesis de licenciatura, Universidad Autónoma del Perú, Villa el Salvador]. https://repositorio.autonoma.edu.pe/handle/20.500.13067/904

Sierra, B. (1995). Técnicas de investigación Social, Teoría y Ejercicios. Parainfos.

Published

2022-10-24

How to Cite

Peña Miranda, C. A., & Cosi Cruz, E. (2022). Level of addiction to social networks in students of a private university in Lima. Educación Y Sociedad, 20(3), 95–107. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2327