Grammatical models on the formation of didactic strategies of English language teaching in the teaching profession
Keywords:
Traditional Grammar, rhetoric, dialectic, phrase-structure grammar, Transformational Grammar, linguistic universals, universal grammarAbstract
The need to theorize on the knowledge of the grammatical domain has been identified in the teaching performance of the students of the English language faculty of the Language Section of the Faculty of Humanities of the University of San Carlos de Guatemala through the recounting of the different grammatical models that analyze the relationships between grammar and language. The purpose of this study is to outline the historical development of grammatical schools and theories from the perspective of traditional grammar, structuralism, and transformational grammar so that the student can support his methodological strategies of English language teaching with grammatical linguistic theoretical foundations. The main fundamentals of each grammatical school related to linguistic science and the work of grammarians on the explanation of the perception and production of expressions and sentences of English speakers are emphasized.
References
Barrientos Piñeiro, C.A., Campos Méndez, M.C.; Marichal Guevara, O.C. (2022). Competencias directivas, participación de padres en escuelas básicas de Chiloé, Chile. Educ. Form., Fortaleza, v. 7, 7630. https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7630
Barrientos, C., & Marichal, O. (2019). Competencias y liderazgo directivo para promover la participación de familias y comunidad en las escuelas. En J. Weinstein, Libro de actas del III Congreso Internacional sobre Liderazgo y Mejora Escolar. Universidad Diego Portales, 268-272. http://www.rilme.org/el-libro-de-actas-de-cilme-2019-ya-esta-disponible/
Bloomfield, L. (1933). Language. Compton Printing Ltd.
Brown, D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching. Fourth Edition. Longman Pearson Education Company.
Casas Navarro, R. y Montoya Samamé, J. (2018). Asedios a la Gramática Universal. Criticism of Universal Grammar. Atenea (Concepción), (517), 105-122. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-04622018000100105&script=sci_arttext&tlng=en
Chomsky, N. (1957). Syntactic Structures (Mouton de Gruyter, Berlin).
Chomksy, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA:MITPress, (1977), 71-132.
Hernández, N., Marichal, O., & San Gil, E. (2017). El rol de comunicador del directivo educacional con los actores sociales. Revista Gestión y Estrategia Universitaria, V(2), 140-153. http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/1000
Hernández, N., Marichal, O., & San Gil, E. (2015). Formación del dirigente estudiantil universitario para el liderazgo. Revista Universidad&Ciencia, IV(1), 71-83. http://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/351
Kelly, G. (2000). How to Teach Pronunciation. Pearson Education Limited.
Marichal Guevara, O. C., Mazariegos Biolis, W. R., Gatica Secaida, M. T., & Moscoso Portillo, O. M. (2021). Indicios de liderazgo en directores de escuelas de la República de Guatemla. En S. Alonso García, J. M. Trujillo Torres, A. J. Moreno Guerrero, & C. Rodríguez Jiménez, Investigación educativa en contexto de pandemia (págs. 667-679). Madrid: Dykinson.
Marichal Guevara, O. C., Cáceres Reche, M. P., Barrientos Piñeiro, C. A., & Moscoso Portillo, O. M. (2021). Hacia el fortalecimiento interuniversitario a través del trabajo colaborativo en red. El caso de RILPE (Red Iberoamericana de Liderazgo y Prácticas Educativas). En I. Aznar Díaz, J. A. Lopez Nuñez, M. P. Cáceres Reche, C. De Barros Camargo, & F. J. Hinojo Lucena, Desempeño docente y formación en competencia digital en la era SARS COV 2 (págs. 176-189). Madrid: Dykinson, S.L. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7939813
Marichal Guevara OC, Rey Benguría CF, Molina Velasco M,
Perdomo Vázquez JM et al. (2021) Formación de la competencia liderazgo
educacional en los directores de escuelas (2015-2020). Anales de la
Academia de Ciencias de Cuba;11(3), 1100. http://www.revistaccuba.cu/index
php/revacc/article/view/1100
Marichal , O., Barrientos, C., & Hernández, N. (2019). La relación del liderazgo con la Ciencia-Tecnología-Sociedad y sus dimensiones. Revista Educación y Sociedad, XVII(3), 61-75. http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1088
Marichal, O., & Barrientos, C. (2019). Conceptualización teórica competencia del liderazgo educacional en directores de escuelas. En J. Marín, G. Gómez, M. Ramos, & M. Campos, Inclusión, Tecnología y Sociedad: Investigación e Innovación en Edcuación. Dykinson S.L, 1791-1802. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7415177
Marichal, O., Barrientos, C., & Martínez, Y. (2019). Constructo teórico competencia liderazgo educacional para la formación permanente del director de escuela. En J. Weinstein, Libro de actas del III Congreso Internacional sobre Liderazgo educativo y Mejora Escolar. Santiago de Chile: Universdiad Diego Portales, 110-116. http://www.rilme.org/el-libro-de-actas-de-cilme-2019-ya-esta-disponible/
Marichal Guevara, O.C. (2018). Formación de la competencia liderazgo educacional en directores de escuelas [Tesis de doctorado, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez]. Repositorio Institucional UNICA. https://dspace.unica.cu/xmlui/handle/123456789/195
Marichal, O., Fuentes, A., Rey , C., & Romero, J. (2018). Impacto del foro virtual en el desarrollo del liderazgo pedagógico. En J. Gairín, & C. Mercader, Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones Barcelona: Wolters Kluwer, 5-18. .https://edoserveis-uab.cat/congreso2018/actas
Marichal, O., Rodríguez, A., & Cáceres, M. (2018). Impacto del grupo de discusión en el liderazgo directivo y su" praxis" inclusiva en el contexto educativo cubano. En M. León, & T. Sola, XV Congreso Internacional y XXXV Jornadas de Universidades y de Educación Inclusiva: Liderando Investigación y Prácticas Inclusivas Granada: Editorial Universidad de Granada págs. 177-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=709946
Marichal, O., Ramos, J., & Rey, C. (2017). Virtual influence for educational leadership. Revista ЗНАНИЕ, II(12), 11-25. http://www.nic-znanie.org.ua/images/docs/October_2017/Kharkiv_october_2017_part_2.pdf
Marichal, O., Rey, C., & Hernández, N. (2017). Impacto del grupo de discusión en el desarrollo del liderazgo educacional. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 5(2), 103-120. http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/864
Marichal, O., Ramos, J., Rey, C., & Hernández, C. (2017). Foro Virtual sobre el desarrollo del liderazgo pedagógico. Revista Universidad&Ciencia, 6(3), 134-155. Obtenido de http://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/661
Marichal, O., Ramos, J., & Hernández, N. (2015ª). Formación de la competencia de liderazgo en los directivos educacionales. Revista Universidad&Ciencia, 4(1), 58-72. http://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/350
Marichal , O., Zamora, J., & Madrigal, R. (2012). La preparación de los profesores colaboradores de asignaturas priorizadas una necesidad en los centros mixtos. Revista EnlancE, XVIII(106 mayo-junio), 64-74.
Ramos, J., Dorta, M., García, J., & Marichal, O. (2015). Gestión de la formación permanente de directivos educacionales. Revista Iberoamericana de Educación(69), 157-186. https://rieoei.org/RIE/article/view/148
Roca, A. (2016). Algunas Hipótesis Sobre el Origen y la Adquisición del Lenguaje a partir de la Gramática Universal de Noam Chomsky [Tesis de Grado, Universidad Nacional Española a Distancia]. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:grado-Filologia-EI-Aroca/Roca_Ramon_Aida_TFG.pdf
Sapir, E. (1921). Language. An Introduction to the Study of Speech. Harcourt, Brace and Company.
Stageberg, N. C. y Goodman, R.M. (1985). An Introductory English Grammar. Holt, Rinehart and Winston.
Williams, J. D. (2005). The Teacher’s Grammar Book. 2nd Edition. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educación y sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores ceden su derecho de autor a Educación y Sociedad y otorgan a todos los usuarios potenciales, de manera irrevocable y por un período de tiempo ilimitado, el derecho de utilizar, copiar, transformar y distribuir el contenido. La cesión de derecho de autor incluye también:
- Traducir, adaptar, reutilizar, resumir el trabajo y ejercer todos sus derechos sobre dichas adaptaciones, resúmenes, extractos y obras derivadas.
- Incluir el trabajo y su versión traducida, adaptada o resumida, total o parcialmente, en bases de datos informatizadas, selección o recopilación de textos digitales o impresos a disposición de terceros.
Cada autor asume que en caso de que el artículo fuese aprobado para su publicación en la revista Educación y Sociedad:
- Cede sus derechos patrimoniales y autoriza al comité editorial para la publicación del documento con el correo electrónico y la afiliación institucional de los autores.
- Autoriza la divulgación en la página web de la revista, en repositorios y directorios en se incluye o pueda incluirse en el futuro.
- Certifica que ha contribuido directamente al contenido intelectual de este manuscrito.
- Se responsabiliza públicamente con su contenido y acepta que su nombre figure en la lista de autores.
- Garantiza que el artículo es un documento original y no ha sido publicado total ni parcialmente, en ningún otro lugar.
- No ha incurrido en fraude científico, plagio o vicios de autoría; en caso contrario se exime de toda responsabilidad a la revista Educación y Sociedad y se declara responsable.
- Se compromete a no presentar este artículo a otra revista para su publicación, hasta recibir la decisión de la editorial de la publicación sobre el concepto final.