Paradigm of integral social and cultural formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7976403

Keywords:

formación integral, formación social , formación cultural, paradigma

Abstract

It is intended to reflect on situations and ideas offered by the world today, the position in which these situations place the education that most schoolchildren are receiving, looking back a little in rescue of previous achievements, and visualizing the challenges that they entail. for educational sciences. Today young people have more opportunities to be independent: education has made customs more flexible. Observing the prevailing picture, we find a permanence of difficulties in education, among which stand out: the expository role of the teacher, without involving the student who remains passive; which demonstrates that the center of educational interest is teaching and not learning. That is to say, that knowledge emerges in the teacher's words and is not converted into learning, into student abilities and attitudes for life. A new paradigm must be assumed to improve education.

References

Alvarez De Zayas, Rita Marina (2000) “Transformar mentalidades en centros formadores de docentes: Vía para emprender las reformas educativas: experiencias en países de Latino- América”. Horizontes Educacionales, 5 (1), 7-21.

---------------------------------------. (2003) “El profesor de ciencias sociales de secundaria: su necesaria formación pedagógica y profesional”. Torres de los Lujanes. Boletín de la Real Sociedad Económica de Amigos del País, Madrid, 49, 207-214.

--------------------------------------. (1998) “Historia-Alumno-Sociedad: bases para un proyecto Curricular Activo y participativo”. Revisa de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, Mérida, Venezuela, No. 3, 14-20.

---------------------------------------- (1999). “Historia para aprender a vivir”. Torres de los Lujanes. Boletín de la Real Sociedad económica Matritense de Amigos del País, No. 40, 171-188.

----------------------------------------. (2006) “Didáctica de la historia y de las Ciencias Sociales. Aprender del pasado para ser protagonista del presente”. Editorial Kipus, Cochabamba, Bolivia.

-------------------------------------- (2016) “Metodología del Aprendizaje y la Enseñanza”. Libro. 1ª. Edición, Kipus, 2002. 2ª. Edición: La Edad de Oro, 2012. 3ª. Edición. Kipus.

----------------------------------------(1997) “Hacia un Curriculum Integral y Contextualizado”. Universidad Autónoma de Tegucigalpa, Honduras.

Martí, José (1961) Ideario Pedagógico, Imprenta Nacional, Ministerio de Educación.

Published

2023-05-30

How to Cite

Álvarez-de Zayas, R. M. (2023). Paradigm of integral social and cultural formation. Educación Y Sociedad, 21(2), 39–51. https://doi.org/10.5281/zenodo.7976403

Issue

Section

Artículos