Development of reading skills in fourth grade students]
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14743269Keywords:
fourth grade students, reading comprehension, reading teaching, reading skills, skill developmentAbstract
The objective of this study was to propose a system of activities to develop reading skills in fourth grade students. The research was developed under theoretical-methodological considerations on the teaching-learning process of reading in the second moment of the development of the primary school "26 de Julio" in the town of Ceballos, Ciego de Ávila, Cuba and the development of reading skills in fourth grade students of the same. The research proposed a qualitative-quantitative perspective focused on obtaining results in terms of improving reading skills. As a result, in the exploratory study carried out through systematic evaluations related to reading, comprehension questions, the teaching of classes, the analysis of the different normative documents, as well as the experience of the researcher as a teacher, it has been found that fourth grade students presented deficiencies in the development of reading skills. It was found that the students managed to increase reading skills such as reading correctly, fluently and expressively, demonstrating understanding of what they read in the pedagogical test activity. It was concluded that in the analysis of the previous theory it was revealed that reading is a topic approached from different approaches and the previous situation conditioned the need to address the development of reading skills from the first years of primary school, from theoretical and methodological conceptions taking into account the levels of assimilation of knowledge, as well as the integration of the components of the Spanish Language subject.
References
Alonso Quintana, Liuby (2023). El Desarrollo de las habilidades lectoras en los escolares de Segundo grado. [Tesis de maestría en Educación infantil, Universidad de Matanzas].
Arias, G. (2005). Orientaciones metodológicas para instrumentar los ajustes curriculares en la Educación Primaria. Ed. Pueblo y Educación.
Cairo Valcárcel, Eduardo, Gómez Lozano, Rosalba, Devia Collazos, Lida Carmenza, Lugo López, Clara de la C. y María Emilia Rodríguez Pérez (2001). Habilidad lectora en niños de primaria. Revista cubana de Psicología, 18(1), 3-19.
Canal Rodríguez, T. Y. (2021). Fortalecimiento de las habilidades de comprensión lectora a través de la lectura de Colombia. Universidad Mariana,San Juan de Pasto, Nariño.
Colomé, J, A. (2013). La dirección del proceso de enseñanza- aprendizaje de la comprensión lectora en la escuela primaria durante la práctica laboral. [Tesis Doctoral, Universidad de Matanzas].
Coral, R. T. Y. y Vera, H. L. E. (2020). Fortalecimiento de las habilidades de comprensión lectora a través de la lectura de imágenes. Revista Unimar. 38(1): 91-111. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art4
Crespo, C. M. (2010). Talleres metodológicos encaminados a potenciar la preparación de los docentes de tercer grado para dirigir la comprensión de textos de diferente naturaleza. DSpace UNISS. https://dspace.uniss.edu.cu/handle/123456789/4846
Din, M. (2020). Evaluating university students’ critical thinking ability as reflected in their critical reading skill: A study at bachelor level in Pakistan. Thinking Skills and Creativity. 35. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1871187119302937
Domínguez Roque, Z. y Martínez González, L. E. (2019). La utilización del contenido de La Edad de Oro en la corrección del tartaleo en escolares de la educación primaria. Ed. Pueblo y Educación.
Fabelo, C. J. R. (1989). Práctica, conocimiento y valoración. Editorial de Ciencias Sociales. https://philpapers.org/rec/CORPCY
Fontes Guerrera, O. L., González, A. L. y Rodríguez, S. M. (2020). La comprensión lectora: una prioridad para el desarrollo profesional del maestro en formación. Transformación. 16(2): 388-404. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-29552020000200388&script=sci_arttext
García, E. (2000). Algunos aspectos de la lectura. (Lengua y literatura). Ed. Pueblo y Educación.
Gayoso, N. (2005). Español 2: Hablemos de lectura. Cartas al maestro. Ed. Pueblo y Educación.
Gutiérrez Braojos, C. y Salmerón, H. (2012). Estrategias de la comprensión lectora: enseñanza y evaluación en educación primaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del Profesorado, 16(1), 183-202. https://www.redalyc.org/pdf/567/56724377011.pdf
Halpern, D. F. (2013). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Taylor y Francis Group. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315885278/thought-knowledge-diane-halpern
Hernández Arenga, Yohana (2021). Desarrollo de habilidades de lectura en estudiantes de tercer grado para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje a través de la implementación de la Colombia. Facultad de Ciencias Sociales y Educación.
Hoyos Flórez, Ana María y Gallego, Teresita María (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 23-45.
Lomas, C. (2OO4): El aprendizaje de la comprensión en las aulas. Ed. Piidos.
Martínez, M. (2014). La comprensión de textos mediante el software educativo: “El secreto de la Lectura I” en los escolares de cuarto grado. [Tesis de Maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Juan Marinello”, Matanzas].
Moats, L. C. (2020). Teaching Reading "Is" Rocket Science: What Expert Teachers of Reading Should Know and Be Able to Do. American Educator. 44(2): 4-9. https://eric.ed.gov/?id=EJ1260264
Montaño, J R. y Abello, A M. (2010). Renovando la enseñanza aprendizaje de la lengua española y la literatura. Ed. Pueblo y Educación.
Morales, R. (2021). La comunicación y el texto literario. Colección Aula de Literatura. Ed. VicensVivens.
Palomino, G. y Solera, Y. E. (2015). Sistematización de la práctica. Implementación de estrategias para motivar y mejorar la comprensión lectora en los niños y niñas del grado primero de primaria de la institución educativa (IE) 27 de octubre de Ánimas Altas, sede San Luís, Municipio de Simití Bolívar. Colombia
Peredo Merlo, M.A. (2001). Las habilidades de lectura y la escolaridad. Perfiles educativos, XXIII(94), 57-69.
Peronard, M. (2009). Comprensión de textos escritos de la teoría a la sala de clases. Santiago de Chile. Ed.: Andrés Bello.
Quesada, J. (2006). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Ed. Pueblo y Educación.
Rodríguez Rodríguez, D.M. (2020). Desarrollo de competencias lectoras mediante el acompañamiento familiar en escolares de Educación Básica Primaria. Educación y Sociedad, 18(3), 123-134.
Suárez, V. L., Gutiérrez, d. l. C. I. y Rodríguez, G. E. (2016). Actividades para desarrollar habilidades lectoras en los estudiantes de la enseñanza técnica profesional. Revista Conrado. 12(56), 66-71. http://conrado.ucf.edu.cu/
Trujillo González, M. L. y Rivero Mendoza, M. (2018). La expresión oral. Aspecto fundamental para una comunicación efectiva en los maestros primarios. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/09/expresion-oral-maestros.html
Valenzuela, D. M. (2008). El proceso de comprensión lectora en los escolares de sexto grado de la Educación Primaria desde la biblioteca escolar. [Tesis de Maestría, ISP “Juan Marinello”, Matanzas].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Educación y sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores ceden su derecho de autor a Educación y Sociedad y otorgan a todos los usuarios potenciales, de manera irrevocable y por un período de tiempo ilimitado, el derecho de utilizar, copiar, transformar y distribuir el contenido. La cesión de derecho de autor incluye también:
- Traducir, adaptar, reutilizar, resumir el trabajo y ejercer todos sus derechos sobre dichas adaptaciones, resúmenes, extractos y obras derivadas.
- Incluir el trabajo y su versión traducida, adaptada o resumida, total o parcialmente, en bases de datos informatizadas, selección o recopilación de textos digitales o impresos a disposición de terceros.
Cada autor asume que en caso de que el artículo fuese aprobado para su publicación en la revista Educación y Sociedad:
- Cede sus derechos patrimoniales y autoriza al comité editorial para la publicación del documento con el correo electrónico y la afiliación institucional de los autores.
- Autoriza la divulgación en la página web de la revista, en repositorios y directorios en se incluye o pueda incluirse en el futuro.
- Certifica que ha contribuido directamente al contenido intelectual de este manuscrito.
- Se responsabiliza públicamente con su contenido y acepta que su nombre figure en la lista de autores.
- Garantiza que el artículo es un documento original y no ha sido publicado total ni parcialmente, en ningún otro lugar.
- No ha incurrido en fraude científico, plagio o vicios de autoría; en caso contrario se exime de toda responsabilidad a la revista Educación y Sociedad y se declara responsable.
- Se compromete a no presentar este artículo a otra revista para su publicación, hasta recibir la decisión de la editorial de la publicación sobre el concepto final.