How to manage internationalization? Views from an endogenous professional training
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.11243554%20Keywords:
management, internationalization, endogenous professional trainingAbstract
Introduction: higher education institutions function while giving internationalization a great importance. It is in the training and performance of its executives, where the success of its functions is guaranteed. Objective: the present paper contributes to the understanding of the interrelation between professional development and the management of internationalization as key elements for sustainability and institutional quality. Method: it is an original article, with a mixed study approach, developed through the use of educational research methods such as historical-logical, analysis-synthesis, inductive-deductive as theoretical, and the interview to key informants and documentary review as empirical. Results: it allowed the systematization of the constructs linked to internationalization and postgraduate education, while the needs for endogenous training required by internationalizes at the University of Matanzas to management and development of the strategic process according to the new requirements. The design of a certificate program, aimed at this purpose is proposed and substantiated as a practical proposal for the goal attainment. Conclusion: an internationalized university demands high quality standards and efficiency of all its processes; achieving this depends, to a large extent, on the formation of a human capital with skills to assume with valid, sustainable and innovative solutions, also applicable to the civilizing crisis that threatens the survival of humanity nowadays.
Downloads
References
Alpenidze, O. (2015) Conceptualizing internationalization strategies for higher education institutions. Central and Eastern European Journal of Management and Economics. 3 (3), 229-242. http://hdl.handle.net/10419/128591
Andino-González, P. (2023). Estudio Bibliométrico sobre Empleabilidad. Ad-Gnosis, 12(12), 1-25. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.605
Asamblea General de Naciones Unidas. (2015). Proyecto de resolución remitido a la cumbre de las Naciones Unidas para la aprobación de la agenda para el desarrollo después de 2015 por la Asamblea General en su sexagésimo noveno período de sesiones. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible.
Bernaza, G. J. (2013). Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el Enfoque Histórico-Cultural. Universidad Autónoma de Sinaloa, Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba.
Bulut-Sahin, B., Serap., E., Sedar, O., & Fatma Nerva, S. (2023). Strategic management of internationalization in higher education institutions; lens of international office professionals. Tert Educ Manag. https://doi.org/10.1007/s11233-023-09121-2
Cala Peguero, T. Y., Fernández, M. E., Constanten Macías, M., & Hernández Pérez, R. (2018). Section 1: Internationalization of higher education in Latin America and the Caribbean. En Gacel-Ávila, J. (Ed.), The international dimension of Higher Education in Latin America and the Caribbean. RIESAL.
Cañón Pinto, J. F. (2005). Internacionalización de la educación superior y educación superior internacional: elementos para un análisis sociológico general. Revista Colombiana de sociología. (25), 105-125. https://doi.org/10.15446/rcs
Castaño Marín, M. A., & Olaya Alzate, C. (2018). UCM GLOBAL. Política de Internacionalización. Centro Editorial Universidad Católica de Manizales. http://www.ucm.edu.co/centro-editorial/
Conferencia mundial de Educación Superior. Educación superior y sociedad (1998). (9) 22:3-6, Sección especial.
Gacel-Ávila, J., & Rodríguez-Rodríguez, S. (2018) Internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe. Un balance. México: UNESCO-IESALC, Universidad de Guadalajara, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. http://www.iesalc.unesco.org.ve
Hénard, F., Diamond, L., & Deborah, R. (2012). Approaches to Internationalisation and Their Implications for Strategic Management and Institutional Practice. www.oecd.org/edu/imhe
Jaramillo Valencia, B., Borja Perlaza, A. M., & Ríos Ortiz, D. (2019). Influencia del proceso de inclusión a la inversa en el contexto educativo. Pensamiento Americano, 12(24), 69-78. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.311
Knight, J. (2003). Updated Definition of Internationalization. International Higher Education, (33). https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391
Labrada Cisneros, O., & Valiente Sandó, P. (2021). Breve acercamiento a las políticas sobre la internacionalización de la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior. 40 (3), e2. https://revistas.uh.cu>rces
López Muñoz, J. L., Mugno Noriega, A., & Jay Vanegas, W. (2019). Educación financiera una alternativa para promover cambios significativos en la calidad de vida de la sociedad colombiana. Ad-Gnosis, 8(8). https://doi.org/10.21803/adgnosis.v8i8.362
Ministerio de Educación Superior (2019). RESOLUCIÓN No. 140 /19. MES.
Oregioni, M. S. (2017). La internacionalización universitaria desde una perspectiva situada: tensiones y desafíos para la región latinoamericana. Rev. Intern. Educ. Sup. (3) 1, 14-133. https://doi.org/10.22348/riesup.v0i0.7667
Palacios Hernández, A. A., & Córdoba Robledo, C. A. (2020). Competencia investigativa como herramienta pedagógica en la enseñanza del derecho. Pensamiento Americano, 13(26), 127-138. https://doi.org/10.21803/penamer.13.26.425
Qiang, Z. (2003). Internationalization of Higher Education: towards a conceptual framework. Policy Futures in Education, 1 (2), 248-270. https://doi.org/10.2304/pfie.2003.1.25
Rodríguez Medina, L., Estevez Delgado, J. M., Martínez Santana, M., Fierro Chong, B. M. (2023). Internacionalización universitaria: buenas prácticas en el accionar de la Facultad de Idiomas, Universidad de Matanzas. Fierro Chong, B. M., Martínez Santana, M. y García Caballero, Á. M. (Comp.). Las disciplinas humanísticas frente a los desafíos del mundo actual. Tomo IV, Vol. 2. Valores, educación y ciencia, tríada para el desarrollo. Editorial UM, Matanzas.
Rubio Correa, M. A. (2019). La Unión de Universidades de América Latina y el Caribe, y su idea de universidad latinoamericana. Universidades. 70 (82), 27-40. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2019.82.57
Sebastián, J. (2017). Algunos dilemas en torno a la internacionalización de la educación superior. Rev. Educación Superior y Sociedad (ESS) 21 (21), 119-145. www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/30
UNESCO (2022). Más allá de los límites. Nuevas formas de reinventar la educación superior. Documento de trabajo para la Conferencia Mundial de Educación Superior. 18-20 de mayo de 2022. https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/igo
Villavicencio Plasencia, M. V. (2019). Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores. Ministerio de Educación Superior. La Habana MES.
Villavicencio Plasencia, M. V. (2020) La internacionalización en el sistema del ministerio de educación superior. Estrategia para su perfeccionamiento. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de la Habana, La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.