Suggestions to improve the sub-process of admission to Higher Education at the University of Cienfuegos
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8021247%20Keywords:
Higher Education Institutions, process management, internal control, management systemAbstract
Introduction: promoting the design of management systems and the integration of processes in university education institutions constitutes a work priority of the Ministry of Higher Education. Coupled with this need, insufficiencies are evident in the management system in Cuban universities that limit the fulfillment of their objectives. Objective: implement a procedure for the development of the process approach in the admission sub-process to Higher Education at the University of Cienfuegos. Method: for this, information collection techniques are used, as well as process management tools such as SIPOC diagram, flow diagrams, UTI matrix and the 5Ws and 1H technique. Results: the results are given in obtaining the documentation of the studied subprocess, the identification of strengths and weaknesses, as well as the projection of improvement actions that include the internal control system of the area, the competency profiles of the jobs. and the file classification table. Conclusion: in this way, it contributes to a better performance in the management of admission to higher education in the institution studied.
Downloads
References
Abbas, J. (2020). Impact of total quality management on corporate sustainability through the mediating effect of knowledge management. Journal of Cleaner Production, 244, 118806. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118806
Adawiyah, W. R., Purnomo, R., Pramuka, B. A., & Sholikhah, Z. (2020). Integrating workplace spirituality, total quality management, and job satisfaction. International Journal of Business and Society, 21(2), 749-766. https://publisher.unimas.my/ojs/index.php/IJBS/article/view/3292/1229
Becerra Lois, F. Á., Andrade Orbe, A. M., & Díaz Gispert, L. I. (2019). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación: Universidad de Otavalo, Ecuador. Actualidades investigativas en educación, 19(1), 571-604. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35235
Campaña, L. J., Gómez, L. P. & Mono, A. (2021). Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional. SIGNOS, Investigación en Sistemas de Gestión, 13, (1), 1-26. https://www.redalyc.org/journal/5604/560468679012/560468679012.pdf
Capote, G. E., Pérez, D., & Curbelo, L. M. (2020). Perfeccionamiento del proceso de gestión del ingreso a la Educación Superior en la Universidad de Cienfuegos. Revista Conrado, 16(S1), 368-380. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1631
Cardona, Y. (2019). Perfeccionamiento del proceso de Gestión del Ingreso a la Educación Superior y Ubicación Laboral en la Universidad de Cienfuegos. [Tesis de Grado, Universidad de Cienfuegos].
Choez, F. N. Z., & Moreira, E. M. V. (2020). La gestión de la calidad y el servicio al cliente como factor de competitividad en las empresas de servicios-Ecuador. Dominio de las Ciencias, 6(3), 264-281. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539687
Díaz, I. L. (2019). Perfeccionamiento del sistema de gestión en la Universidad de Cienfuegos. [Tesis de Maestría, Universidad de Cienfuegos].
Gradaille, A. L. (2017). Mejora de procesos clave de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Cienfuegos. [Tesis de Grado, Universidad de Cienfuegos].
Gunasekaran, A., Subramanian, N., & Ngai, W. T. E. (2019). Quality management in the 21st century enterprises: Research pathway towards Industry 4.0. International journal of production economics, 207, 125-129. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.09.005
Hernández, H. & Sánchez, M. (2021). Gestión universitaria abierta en las universidades. Sýnklisy, 0, 11-21. https://synklisi.uaemex-cuameca.mx/images/pdf/SN0102021.pdf
Khan, M. N., Malik, S. A., & Janjua, S. Y. (2019). Total Quality Management practices and work-related outcomes: A case study of higher education institutions in Pakistan. International Journal of Quality & Reliability Management, 36(6), 864-874. https://doi.org/10.1108/IJQRM-04-2018-0097
Marreiros, V. H. (2019). Perfeccionamiento del proceso de Control interno en la Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez”. [Tesis de Grado, Universidad de Cienfuegos].
Miranda, J., Navarrete, C., Noguez, J., Molina-Espinosa, J. M., Ramírez-Montoya, M. S., Navarro-Tuch, S. A., & Molina, A. (2021). The core components of education 4.0 in higher education: Three case studies in engineering education. Computers & Electrical Engineering, 93, 107278. https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2021.107278
Orozco Inca, E. E., Jaya Escobar, A. I., Ramos Azcuy, F. J., & Guerra Bretaña, R. M. (2020). Retos a la gestión de la calidad en las instituciones de educación superior en Ecuador. Educación Médica Superior, 34(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412020000200019&script=sci_arttext
Ortiz, A., Pérez, M., & Velázquez, R. (2019). Gestión universitaria con enfoque de procesos. Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional RILCO, 3, 1-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7864498
Pérez, O., Echemendía, Y., & López, L. (2015). Marco legal de la Gestión de la Calidad en Cuba: Aplicación en el Ministerio de Educación Superior la Gestión de la Calidad en el Ministerio de Educación Superior de Cuba. Didáctica y Educación, VI (4),59-72. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/404
Pingo, P. M. A., Poicon, E. C. L. F., Vargas, S. R., & Tito, L. P. D. (2020). Gestión de la calidad: Un estudio desde sus principios. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 25(90), 632-647. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890287
Ramos, L. M., Leal, D. X., & Blanco, I. (2021). Percepción de los sistemas de gestión de calidad desde la cultura organizacional: caso Universidad de Cartagena. Revista CIES, 12, (1), 255-268. http://revista.escolme.edu.co/index.php/cies/article/view/331
Ricardo, L., Velázquez, R. & Pérez, M. (2019). La gestión económica financiera en las universidades. Impacto en la calidad de los procesos universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 11(1), 56-66. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202019000100056&script=sci_arttext&tlng=en
Rodríguez Torres, E., López Gómez, H. E., y Dávila Cisneros, J. D. (2023). Importancia de los semilleros estudiantiles en las universidades, para la investigación científica. Negonotas Docentes, (22), 50-62. https://doi.org/10.52143/2346-1357.886
Rodríguez, N. F. (2021). La calidad: elemento vital para una economía competitiva. Revista cubana de administración pública y empresarial, 5(1), e152-e152. https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/152
Roman-Acosta, D., Caira-Tovar, N., Rodríguez-Torres, E., & Pérez Gamboa, A. J. (2023). Estrategias efectivas de liderazgo y comunicación en contextos desfavorecidos en la era digital. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias, 2, 532. https://doi.org/10.56294/sctconf2023532
Sandoval, L. K. & Taramuel, J. A. (2021). Control interno. Un nuevo enfoque cultural en las instituciones de educación superior ecuatorianas. Revista de investigación Sigma, 08, (2), 54 -63. https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/Sigma/article/view/2560
Vázquez, G. (2022). Perfeccionamiento del proceso de ingreso a la Educación Superior en la Universidad de Cienfuegos. [Tesis de Maestría, Universidad de Cienfuegos].
Veliz, V. F., Alonso, A., Alfonso, D., Fleitas, M. S., & Michelena, E. (2020). Procedimiento de gestión para asegurar la calidad de una universidad. Caso de estudio Universidad Técnica de Manabí. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 28, (1), 143-154. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052020000100143
Zúñiga, S., & Camacho, S. (2022). Referentes teóricos para un modelo de acreditación desde la evaluación y la gestión de la calidad. Revista Electrónica Educare, 26(1) 1-19. http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.15
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.