Strategies for strengthening the Administration Program at the University of Amazonia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8145076

Keywords:

strategies, indicators, university, research, administration

Abstract

Introduction: currently, strategies are fundamental for improving and optimizing processes in all spheres. Objective: to identify strategies for strengthening research indicators in the Business Administration Program at the University of the Amazon, employed in both undergraduate and graduate levels. Method: a qualitative research methodology was used, focusing on the perceptions and experiences of the leaders of the university's research groups. Results: The strategies had a favorable impact in the academic-scientific field by improving research indicators, fostering teamwork, and the production of collective publications, which in turn increased the academic output of each researcher at the institution. Conclusion: six strategies were identified, each of which is adopted due to its distinctive contributions to strengthening research indicators. Additionally, these strategies promote both debate and the creation and fostering of new research in various areas of knowledge, thereby enabling educational institutions to strengthen their educational, labor, and research components.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altimir, C., Mantilla, C. & Serralta, F. (2022). Practice-based evidence: bridging the gap between research and routine clinical practice in diverse settings. Studies in Psychology, 43(3), 415-454. https://doi.org/10.1080/02109395.2022.2139998

Álvarez Contreras, D. E., Díaz Pérez, C. M. & Herazo Morales, R. (2023). Factores académicos asociados al proceso de investigación formativa en las instituciones educativas del sector oficial de Sincelejo, Sucre. Región Científica, 2(1), 202319. https://doi.org/10.58763/rc202319

Andino-González, P. (2023). Estudio Bibliométrico sobre Empleabilidad. Ad-Gnosis, 12(12), 1-25. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.605

Araque Geney, E. A. (2020). La investigación formativa: herramienta para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes. Negonotas Docentes, (16), 25-35. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/729

Artigas, W., Díaz-Chieng, L. Y., Gómez Arévalos, J. A., Camero Gutiérrez, J. S. & Baron, B. (2023). Habits of research: five practical contributions to research training. Praxis Pedagógica, 23(34), 1–9. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.23.34.2023.1-9

Barón Velandia, B. (2023). The importance of having geographical variety in the journals. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 25(2), 227-229. www.doi.org/10.36390/telos252.01

Barón, B. (2018). ¿Quiénes son y dónde están? Investigación biográficonarrativa en el contexto colombiano. Journal for Educator, Teachers and Trainers, 9(1), 149–163. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/59999/328-1975-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Borges, A. y González, Y. (2022). Educación comunitaria para un envejecimiento activo: experiencia en construcción desde el autodesarrollo. Región Científica, 1(1), 202213. https://doi.org/10.58763/rc202213

Cantillo Velásquez, I. M., Niebles Gamarra, M. A. y Jaramillo Plaza, K. Y. (2020). Liderazgo Transformacional como Generador de Gestión Social en los Semilleros de Investigación Universitarios en Santa Marta. Negonotas Docentes, (16), 63-75. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/733

Chalapud Narváez, E. D. (2021). Vigilancia Tecnológica: un análisis bibliométrico. Negonotas Docentes, (18), 57-69. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/777

Díaz Martínez, J. A., Hernández Morales, A. y Rodríguez Torres, E. (2023). La estrategia de lengua materna: una prioridad del proceso de formación inicial del profesional. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (1), 48-59. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021148

Estupiñán Ricardo, J., Leyva Vázquez, M. Y., Marcial Coello, C. R. & Figueroa Colin, S. E. (2021). Importancia de la preparación de los académicos en la implementación de la investigación científica. Revista Conrado, 17(82), 337-343. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000500337&script=sci_arttext&tlng=en

Fabregas Rodado, C. J. (2020). El líder transformador y el líder rutinario: sus manifestaciones en hombre y mujer. Ad-Gnosis, 9(9), 97–100. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.440

Fábregas-Rodado, C., Miranda-Passo, J., Londoño-Carpio, M., & Vargas-Peñaranda, M. (2023). Capacidades organizacionales requeridas en las industrias creativas del sector “hacedores del carnaval de Barranquilla”. Revista Económica, 11(2), 9–17. https://doi.org/10.54753/rve.v11i2.1681

Gómez Cano, C. A., Sánchez Castillo, V. y Clavijo Gallego, T. A. (2023). Mapping the Landscape of Netnographic Research: A Bibliometric Study of Social Interactions and Digital Culture. Data & Metadata, 2 (25). https://doi.org/10.56294/dm202325

Gómez Cano, C.A., Sánchez Castillo, V. y Millán Rojas, E. E. (2023). Strategy for improving learning in the Financial Tools and Project Management Course through the use of Second Life-SL. Metaverse Basic and Applied Research, 2, 1-9. https://doi.org/10.56294/mr202331

Gómez, C. (2022). Ingreso, permanencia y estrategias para el fomento de los Semilleros de Investigación en una IES de Colombia. Región Científica, 1(1), 20226. https://doi.org/10.58763/rc20226

Gómez, C., Sánchez, V. y Rincón, M. (2015). Análisis del Sistema Institucional de Evaluación de Estudiantes: El caso de la IE Nueva Jerusalén. Cultura Educación y Sociedad 6(2), 139-157. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/3105/An%C3%A1lisis%20del%20sistema%20institucional%20de%20evaluaci%C3%B3n%20de%20estudiantes%20el%20caso%20de%20la%20IE%20Nueva%20Jerusal%C3%A9n..pdf?sequence=1

Guayara-Cuéllar, C. T., Millán-Rojas, E. E. y Gómez-Cano, C. A. (2019). Diseño de un curso virtual de alfabetización digital para docentes de la Universidad de la Amazonia. Revista Científica, 34(1), 34-48. https://doi.org/10.14483/23448350.13314

Hernández Belaides, H. J., y Miranda Passo, J. C. (2023). Factores determinantes en la motivación de empleados desde la responsabilidad social corporativa: estudio de caso en una empresa privada. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 10(1), e-855. https://doi.org/10.22579/23463910.855

Jaramillo Valencia, B., Borja Perlaza, A. M., & Ríos Ortiz, D. (2019). Influencia del proceso de inclusión a la inversa en el contexto educativo. Pensamiento Americano, 12(24), 69-78. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.311

Laverde Guzmán, M. Y. (2019). Gestión del Conocimiento: habilitadores de ecosistemas empresariales cambiantes. Negonotas Docentes, (14), 19-33. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/590

Leydesdorff, L., Zhang, L. & Wouters, P. (2023). Trajectories and regimes in research versus knowledge evaluations: Contributions to an evolutionary theory of citation. Profesional de la información, 32(1), 1-13. https://doi.org/10.3145/epi.2023.ene.03

López Llerena, L. L., Rodríguez Torres, E., & Herrera Arencibia, L. (2023). Estrategia pedagógica para la preparación del profesor de Educación Física como mediador de conflictos. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(3), e1474. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1474

López Muñoz, J. L., Mugno Noriega, A., & Jay Vanegas, W. (2019). Educación financiera una alternativa para promover cambios significativos en la calidad de vida de la sociedad colombiana. Ad-Gnosis, 8(8). https://doi.org/10.21803/adgnosis.v8i8.362

Messina, G. (2011). ¿Qué es esto del maestro investigador en América Latina? Actualidades pedagógicas, 1(57), 15-32. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1036&context=ap

Muñiz-Velázquez, J. A. & Marcos-Vílchez, J. M. (2023). The European university in the fight against disinformation: an analysis of initiatives developed by a sample of higher education institutions. Culture and Education, 35(1), 188-217. https://doi.org/10.1080/11356405.2022.2121134

Muñoz Martínez, M. & Garay Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 389-399. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052015000200023&script=sci_arttext&tlng=en

Noa, D. y Gascón, D. (2019). Los productos agro-turísticos como una iniciativa de desarrollo local en Cuba. Universidad & Ciencia, 8(3), 197-206. https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/download/1358/1632

Pastora Alejo, B., Fuentes Aparicio, A., Rivero Padrón, Y. & Pérez Falco, G. (2020). Importancia de la asignatura Metodología de la Investigación para la formación investigativa del estudiante universitario. Revista Conrado, 16(73), 295-302. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000200295

Pérez Gamboa, A. J. (2022). La orientación educativa universitaria en Cuba: situación actual en la formación no pedagógica. Revista Conrado, 18(89), 75-86. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2707

Pérez-Gamboa, A. J., Rodríguez-Torres, E. & Camejo-Pérez, Y. (2023). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y Sociedad, 21(2), 67–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972

Pérez Gamboa, A. J., García Acevedo, Y., García Batán, J. & Raga Aguilar, L. M. (2023). La configuración de proyectos de vida desarrolladores: Un programa para su atención psicopedagógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1-35. de https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.50678

Pérez Gamboa, A. J., Raga Aguilar, L. M. & García Acevedo, Y. (2022). La plataforma MOODLE como espacio para la acción orientadora. Revista Varela, 22(63), 181-190. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1428

Pérez Gamboa, A., García Acevedo, Y. & García Batán, J. (2019). Proyecto de vida y proceso formativo universitario: un estudio exploratorio en la Universidad de Camagüey. Transformación, 15(3), 280-296. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n3/2077-2955-trf-15-03-280.pdf

Quispe-Juli, C. U., Velásquez-Chahuares, L. G., Meza-Liviapoma, J. & Fernández-Chinguel, J. E. (2019). ¿Cómo impulsar una sociedad científica de estudiantes de medicina? Educación Médica, 20, 175-185. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.11.009

Ramírez, J., Rodríguez, E. y Zamora, J. (2023). Estrategias recreativas para suplir las carencias de niños y jóvenes en situaciones de la Covid-19 en el municipio Morón (Cuba). Región Científica, 2(1), 202328. https://doi.org/10.58763/rc202328

Ricardo, L. (2022). Dimensiones de emprendimiento: Relación educativa. El caso del programa cumbre. Región Científica, 1(1), 202210. https://doi.org/10.58763/rc202210

Rodríguez Castilla, L., Serra Toledo, R., Lasaga Fernández, M. D. L. C. & Miranda Odelín, L. M. (2020). Impacto social del desarrollo de habilidades informacionales en Doctorandos. Revista Universidad y Sociedad, 12(2), 38-47. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000200038&script=sci_arttext&tlng=en

Rodríguez Torres, E. (2022). El proceso de formación del liderazgo en dirigentes estudiantiles universitarios. Opuntia Brava, 14(3), 27-37. https://acortar.link/Bj2Z85

Rodríguez, E., Marichal Guevara, O. y Meneses Martin, Z. (2022) Teorías del liderazgo y su impacto en los dirigentes y estudiantes universitarios. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 10(2), 66-79. https://acortar.link/6o5Xyp

Rodríguez-Torres, E., Pérez Gamboa, A. J. & Camejo Pérez, Y. (2023). Formación del liderazgo distribuido en los estudiantes de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Atenas (61), 1-13. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/778

Rodríguez Torres, E., López Gómez, H. E. y Dávila Cisneros, J. D. (2023). Importancia de los semilleros estudiantiles en las universidades, para la investigación científica. Negonotas Docentes, (22), 50-62. https://doi.org/10.52143/2346-1357.886

Rodríguez Torres, E. (2021). La industria cultural y su evolución a la industria creativa. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 4(1), 72-82. https://doi.org/10.46954/revistages.v4i1.55

Rodríguez Torres, E. (2022). Consumo audiovisual juvenil de las industrias creativas en Santa Clara, Cuba. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(2), 30-40 https://doi.org/10.46954/revistages.v5i2.88

Román Santana, W. M., López, L. del C., y Román Acosta, D. (2023). Potencialidades de América Latina en el sector turístico. Negonotas Docentes, (21), 57-69. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/950

Roman-Acosta, D. (2023). Alianzas, Formación y Experiencias: Capacitación Online en Redacción de Artículos Científicos. Revista venezolana de pedagogía y tecnologías emergentes, 3 (2739-0497). https://doi.org/10.5281/zenodo.8286164

Roman-Acosta, D., Caira-Tovar, N., Rodríguez-Torres, E., & Pérez Gamboa, A. J. (2023). Effective leadership and communication strategies in disadvantaged contexts in the digital age. Salud, Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias, 2, 532. https://doi.org/10.56294/sctconf2023532

Sánchez, V., Gómez, C. y Polanía, L. (2016). La Educación Superior en Colombia: una cuestión de calidad, no de cantidad. Revista Criterios, 23(1), 153-180. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8736273.pdf

Sánchez, V., Gómez, C., Coronado, C. & Valenzuela, W. (2017). Imaginarios ambientales y de educación ambiental de los estudiantes y docentes de la Institución Educativa Agrotécnico Mixto, municipio de Belén de los Andaquíes (Caquetá). Revista Educación y Humanismo, 19(32), 126-144. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.32.2537

Solorzano Movilla, J. G., Arboleda López, A. P., Henao Villa, C. F., Bracho Aconcha, R., García Arango, D. A., Aguirre Mesa, E. D. & González García, A. (2017). Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 179-197. https://doi.org/10.22507/rli.vl4nlal6

Susperreguy, M. I., Peake, C. & Gómez, D. M. (2020). Research on numerical cognition in Chile: current status, links to education and challenges. Studies in Psychology, 41(2), 404-438. https://doi.org/10.1080/02109395.2020.1748842

Tolchinsky, L. (2021). The university: challenges, trade-offs and possible transformations. Culture and Education, 33(2), 217-228. https://doi.org/10.1080/11356405.2021.1905979

Villegas Flores, N., Falcón Meraz, J. M., Saldeño, Y. y Torres Parra, C. (2022). Incorporación de políticas de calidad en la Educación Superior como estrategia de fortalecimiento de cuerpos académicos en México. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(2), 43-62. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.2.003

Published

2023-09-13

How to Cite

Gómez Cano , C. A., & Sánchez Castillo , V. (2023). Strategies for strengthening the Administration Program at the University of Amazonia. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(2), 1–14. https://doi.org/10.5281/zenodo.8145076

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica