Analysis of the articulation between undergraduate and postgraduate programs at the National University Francisco Luis Espinoza Pineda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10620896%20

Keywords:

academic linkage, integration, collaboration, educational sustainability, extension

Abstract

Introduction: the interrelation between undergraduate and graduate education programs in the academic environment has been a recurring theme in the field of higher education. Objective: evaluate the linkage between undergraduate and postgraduate levels at the Universidad Nacional Francisco Luis Espinoza Pineda (UNFLEP) in Nicaragua. Method: through a descriptive-exploratory and qualitative approach based on secondary sources, observations, and interviews, it was determined that UNFLEP has achieved effective linkage between the two levels. This is evident in the alignment between their operational plans and the policies of the National Council of Universities, supported by a positive compliance indicator. Results: the postgraduate regulations provide scholarships for graduates to pursue advanced education. Collaboration between undergraduate and postgraduate students in research is strengthening, promoting knowledge transfer and practical application. University extension, integrated into the model, reinforces UNFLEP's social commitment. The study highlights UNFLEP as an example of a solid and coherent integration between undergraduate and postgraduate levels, supported by regulations and strategies. Conclusion: the proposed model emphasizes clear academic pathways, collaborative research, and extension projects to strengthen the linkage. Continuous evaluation will ensure its sustainability, contributing to educational and regional socio-economic progress impartially towards all parties involved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Universitaria Iberoamericana De Postgrado (UP). (2002). Gestión de la Calidad del Postgrado en Iberoamérica. Experiencias Nacionales. Edición: Dirección General de la AUIP Salamanca, España.https://www.auip.org/images/stories/DATOS/PublicacionesOnLine/archivos/gestion_calid_post.pdf

Báez, M., Lagos, J., Pérez, C., Abarca, M., Paredes, S., Audibert, M., Román, A., Smith, L., Ponce, M., Faúndez, F., Gutiérrez, A., Saelzer, R., Del Valle, R., Riquelme, P., Jara, E., Ugueño, A., Loncomilla, L., & Ampuero, N. (2013). Situación actual de la transición y articulación entre el pregrado y postgrado en las universidades chilenas. Alfabeta Artes Gráfica. https://acortar.link/INWyW1

Centro Interuniversitario de Desarrollo (2013). Articulación entre el Pregrado y el posgrado: experiencias universitarias. Alfabeta Artes Gráficas. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2013/03/articulacion-entre-el-pregrado-y-el-postgrado-experiencias-universitarias.pdf

Consejo Nacional de Universidades (CNU). (2022). Marco Estratégico de la 2030 Educación Superior 2022. Editorial Consejo Nacional de Universidades (CNU) Impreso en Managua, Nicaragua.

https://www.cnu.edu.ni/wp-content/uploads/2023/03/Marco_Estrategico_ES-2022-2030.pdf

Consejo Nacional de Universidades (CNU). (2023). Compendio Normativo Del Subsistema de Educación Superior Nicaragüense «Articulando políticas y estrategias para el desarrollo de la Educación Superior nicaragüense». Editorial del Consejo Nacional de Universidades, CNU.

Consejo Nacional de Universidades (CNU). (2023). Plan Nacional de Educación Universitaria 2023- 2026 (PLAN-EU 2023-2026). https://www.cnu.edu.ni/wp-content/uploads/2023/03/Plan_Nacional_EU_2023-2026.pdf

Escobar Soriano, Álvaro A., & de Armas, R. (2021). Modelo para la continuidad de la formación de grado en posgrado: UNAN-Managua. Revista Torreón Universitario, 10(28), 6–39. https://doi.org/10.5377/rtu.v10i28.11522

González, M. Hernández, A. Hernández, H., & Sanz, T. (2003). Currículum y formación profesional. Universidad de la Habana. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cepes-uh/20110613040117/librocurriculum.pdf

Lizarzaburu, Lidia M. (2013). Articulación entre el pregrado y el posgrado en la universidad san pedro, Chimbote, Perú. P221. En Centro Interuniversitario de Desarrollo (2013). Articulación entre el Pregrado y el posgrado: experiencias universitarias. Alfabeta Artes Gráficas. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2013/03/articulacion-entre-el-pregrado-y-el-postgrado-experiencias-universitarias.pdf

Solar, M. I., Sánchez, J., Zúñiga, M., Álvarez, S., Herrera, R., González, E., Castillo, C., Casas, M., Poblete, Á., & Fonseca, G. (s. f.). Conceptualización y algunos ejemplos de experiencias internacionales sobre articulación entre pregrado y postgrado. Academia.edu. https://www.academia.edu/4981946/CONCEPTUALIZACI%C3%93N_Y_ALGUNOs_Ejemplos_De_Experiencias_Internacionales_Sobre_Articulaci%C3%93N_Entre_Pregrado_Y_Postgrado

Munita, M., I., & Reyes, J. (2011). El sistema de postgrado en Chile: Evolución y proyecciones para las universidades del consejo de rectores. CRUCH, Sto., Chile. En Conceptualización Y Algunos Ejemplos De Experiencias Internacionales Sobre Articulación Entre Pregrado Y Postgrado.

https://docplayer.es/14237-El-sistema-de-postgrado-en-chile-evolucion-y-proyecciones-para-las.html

Odar, R. América; Lecca, J.; Ponce, M. (2013). Universidad Nacional del Santa – Perú. El pregrado y el postgrado en la Universidad Nacional del Santa. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2013/03/articulacion-entre-el-pregrado-y-el-postgrado-experiencias-universitarias.pdf

Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y Para el Desarrollo Humano 2022-2026 (PNLCP-DH). (2021). ¡¡¡A SEGUIR CAMBIANDO NICARAGUA!!! Versión 19Jul21. https://www.pndh.gob.ni/documentos/pnlc-dh/PNCL-DH_2022-2026(19Jul21).pdf

Pontificia Universidad Católica Del Perú (PUCP). (2000). Articulación vertical. https://posgrado.pucp.edu.pe/informacion-para-estudiantes/articulacion-vertical/

Prieto, J. P., Pey, R., Durán F., Villarzú A., Larraín, A. M., Detmer A., Vargas, G., & del Valle, R. (2011). Articulación y Movilidad: apuntando a la eficiencia (pp. 169-179). https://www.academia.edu/2923181/Articulaci%C3%B3n_y_Movilidad_apuntando_a_la_eficiencia_En_Jim%C3%A9nez_M_Ed_Propuestas_para_la_Educaci%C3%B3n_Superior_Chilena_Foro_Aequalis_y_las_Transformaciones_Necesarias_Aequalis_Inacap_Santiago_Chile_pg_135_169

Alarcón Ortiz, R. A., Guzmán Mirás, Y., & García González, M. (2019). Integral Formation in Higher Education: A Cuban Vision. Universidad de la Habana, Cuba. Artículo original, 14p. Retrieved from http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v7n3/2308-0132-reds-7-03-e10.pdf

Solar, M.; Sánchez, J.; Zúñiga, M.; Álvarez, S.; Herrera, R.; González, E.; Castillo, C.; Casas, M.; Poblete, Á.; y Fonseca, G. (2013). Conceptualización y algunos ejemplos de experiencias internacionales sobre articulación entre pregrado y posgrado. En Centro Interuniversitario de Desarrollo, Articulación entre el pregrado y el posgrado: experiencias universitarias (pp. 17-48). Alfabeta Artes Gráficas. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v41n3/0257-4314-rces-41-03-16.pdf

Universidad Católica Del Maule (2022). Lineamientos para la articulación de programas formativos de pre y posgrado de la Universidad Católica del Maule. Decreto de rectoría. https://vrip.ucm.cl/wpcontent/uploads/2022/10/lineamientos_articulacion_pre_y_postgrado.pdf

Universidad Autónoma de Yucatán (2016). Plan de Desarrollo Institucional 2014-2022: Modelo de vinculación de la Universidad. Coordinación General del Sistema de Posgrado, Investigación y Vinculación, Mérida, Yucatán. https://portalinsitucionalsa.blob.core.windows.net/cms/principal/documentos/15%20Modelo%20de%20Vinculaci%C3%B3n%20de%20la%20Universidad.pdf

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (2023). Dirección General de Vinculación. https://www.pucv.cl/uuaa/dgvm/modelo-de-vcm

Villa Rodríguez, C. (2019). Comité de Docencia analizó articulación de pre y postgrado y renovación curricular. Noticias UBB. http://noticias.ubiobio.cl/2019/01/16/comite-de-docencia-analizo-articulacion-de-pre-y-postgrado-y-renovacion-curricular/

UNFLEP (2022). Proyecto Institucional. Aprobado en Sesión Ordinaria No. 07 – 2022 del Consejo de autoridades de la Universidad Nacional Francisco Luis Espinoza Pineda. Estelí Nicaragua

UNFLEP (2015). Plan Estratégico Institucional 2016-2021. Estelí, Nicaragua.

UNFLEP (2021). Evaluación Plan Estratégico Institucional 2016-2021. Estelí, Nicaragua

Published

2024-02-08

How to Cite

Bustamante Morales, O. ., Obregón, N. del C., & Benavides Fuentes, J. C. . (2024). Analysis of the articulation between undergraduate and postgraduate programs at the National University Francisco Luis Espinoza Pineda. Estrategia Y Gestión Universitaria, 132–152. https://doi.org/10.5281/zenodo.10620896

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica