Objective quality of life and employees satisfaction of a Research Center: Perceptional analysis
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10651593Keywords:
dimensions, perception, satisfaction, quality of working lifeAbstract
Introduction: Different organizations have been concerned about the workers well-being in institutions, which has led to studies being carried out on the work environment and its impact on people. Objective: Determine the influence of the objective dimensions of the Quality of Work Life on the job satisfaction of the workers of a research center. Method: The research was quantitative, non-experimental, transversal, descriptive, correlational. The survey was applied to 106 employees, and consisted of 70 items grouped into 15 dimensions, with Cronbach’s Alpha of 0.952. Results: A moderate Pearson correlation was found between job satisfaction, safety and working conditions; high correlation between satisfaction, remuneration, organizational participation, occupational health and global perception; very high correlation between job satisfaction and job design. Conclusions: The perceptions of the quality of work life is very good, in relations to the objective dimensions. Job design is essential for the satisfaction of teachers in the research center. It is suggested to develop strategies to conserve the objective dimensions and improve the job design, since it is a substantive axis for the satisfaction of staff and Management.
Downloads
References
Arrieta, D. (2018). Construction and validation of an instrument for measuring quality of work life. International Journal of Recent Scientific Reserch, 9(2), 24220-24225. http://dx.doi.org/10.24327/ijrsr.2018.0902.1620
Arrieta, D. (2018). Validación Multivariante de un Instrumento de la Calidad de Vida Laboral. Journal of business management and economics, 1-8. https://doi.org/10.15520/jbme.v6i03.2038
Arrieta, D., y Moreno, M. (2019). La Calidad de Vida Laboral en un Centro de Salud: Análisis descriptivo de la percepción. Grupo Editorial Hess.
Camero, L. (2013). Estadística para la investigación social. Editorial Alfaomega.
Chiang, M., & Krausse, K. (2015). Estudio empírico de la calidad de vida laboral, cuatro inidicadores: Satisfaccion laboral, condiciones y medio ambiente de trabajo, organizacion e indicador global, sectores privado y público. Desarrollo, aplicacion y validación del instrumento. Horizontes empresariales, 8(1), 1-28. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/HHEE/article/view/2039
Chivato Pérez, T., Campos Andreu, A., Negro Alvarez, J., Caballero Martínez, F. (2011). Professional Burnout and Work Satisfaction In Spanish Allergists: Analysis of Working Conditions in the Specialty. J. Investing Allergol Clin Immunol, 21(1), 13-21 https://www.jiaci.org/issues/vol21issue01/2.pdf
García, B. (2009). Manual de métodos de investigación para las ciencias sociales. Editorial Manual Moderno.
Granados, I. (2011). Calidad de Vida Laboral: Historia, Dimensiones y Beneficios. Revista de Investigación en Psicología, 14(2), 271–276 http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ripsi/v14n2/a14.pdf
Herández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial McGraw Hill.
Limaymanta, C. H., & Turpo-Gebera, O. (2021). Factores asociados a la satisfacción laboral del profesorado universitario. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1-24. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i1.42494
Loli, A., Danielli, J., Navarro , V., & Cerón, F. (2018). La calidad de vida laboral y el soporte institucional para el trabajo en profesionales de las entidades públicas y privadas de Lima. Revista de Investigación en Psicología, 21(1), 27-50. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v21i1.15111
Montoya, C., & Boyero, M. (2016). El recurso humano como elemento fundamental para la gestion de calidad y la competitividad organizacional. Visión de Futuro, 20(2), 1-20. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1668-87082016000200001&script=sci_arttext
Montoya-Cáceres, P., Bello-Escamilla, N., & Neira, J. (2020). Relación entre calidad de vida laboral y satisfacción laboral en el equipo de atención primaria de salud. Medicina y Seguridad del Trabajo. 66 (261), 220-229. https://dx.doi.org/10.4321/s0465-546x2020000400004
Morales-Sierra, M. E., Álvarez-Barragán, A. (2021). La calidad de vida laboral en época de pandemia del personal de planta de la Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano de la sede Medellín 2020. Punto de vista, 11 (18), 82-95. https://doi.org/10.15765/pdv.v11i18.2357
Organization, I. L. (25 de 05 de 2021). https://ilostat.ilo.org/es/measuring-job-quality-difficult-but-necessary/. https://ilostat.ilo.org/es/measuring-job-quality-difficult-but-necessary
Patlán, J. (2020). ¿Qué es la calidad de vida en el trabajo? Una aproximación desde la teoría fundamentada. Psicología desde el Caribe, 37(2), 31-67 http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v37n2/2011-7485-psdc-37-02-31.pdf
Peña Rivas, H. C., & Villón Perero, S. G. (2018). Motivación Laboral. Elemento Fundamental en el Éxito Organizacional. Revista Scientific, 3(7), 177–192. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.9.177-192
Quezada, F., Sanhueza, A., & Silva, F. (2015). Diagnostico de la Calidad de vida laboral percibida por los trabajadores de cuatro servicios clinicos del complejo asistencial "Dr. Victor Ríos Ruiz" de Los Angeles (CAVRR). Horizontes empresariales, 9(1), 55-68. https://doi.org/10.22320/hem.v9i1.2037
Quintana-Zavala, M., & Paravic-Klijn, T. (2014). Quality of work life in nursing staff. Revista Brasileira de Enfermagem, 67(2), 302-306. http://doi.org/10.5935/0034-7167.20140041
Rodríguez-Rodríguez, J., & Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Sánchez Trujillo, M. G., & García Vargas, M. D. (2017). Satisfacción Laboral en los Entornos de Trabajo. Una exploración cualitativa para su estudio. Scientia Et Technica, 22(2), 161-166. https://www.redalyc.org/pdf/849/84953103007.pdf
Solís-Magaña, I., Mapén-Franco F. J., Méndez-Magaña, W. (2021). Satisfacción Laboral en colaboradores de una cadena mexicana de supermercados. Revista Interdisciplinaria KOINONIA, 6(11), 4-21.http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i11.1087
Weihrich, H., Cannice, M., Koontz, H. (2022). Administración una perspectiva global, emprendedora y de innovación. Editorial: McGraw Hill.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.