From individual knowledge to collective synergy: enhancing collaboration in research networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10085278

Keywords:

collaboration, research networks, knowledge exchange, synergies

Abstract

Introduction: In the current context of the knowledge society, research networks play a fundamental role in collaboration and knowledge exchange. The purpose of this research is to explore their dynamics and challenges to identify specific strategies that enhance participation and knowledge exchange in the knowledge society. Objective: to analyze the existing literature to identify effective strategies that contribute to improving research networks. Methodology: document review and qualitative data analysis from multiple sources were implemented as the main methodological resources. Results: the importance of promoting diversity and inclusion in research networks is highlighted, as it enriches perspectives and fosters innovation. Additionally, the need to invest in continuous faculty training and mentorship is emphasized, empowering new generations of researchers and ensuring equitable access to knowledge. Conclusion: in general, strategies are essential to strengthen collaboration and promote the generation of synergies in research networks, as they help to remove barriers and foster effective communication that improves the quality of collaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramek, E. (2017). Value generated by social networks in the context of Metcalfe’s law. Informatyka Ekonomiczna, 4 (46), 9-19. https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=43697

Acevedo-Argüello, C., Zabala-Vargas, S., Rojas-Mesa, J., & Guayán-Perdomo, O. (2020). Análisis de redes sociales como estrategia para estudiar los sistemas de innovación. revisión sistemática de la literatura. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía Riiep, 13(2), 370-402. https://doi.org/10.15332/25005421.6238

Acevedo-Correa, Y., Valencia-Arias, A., Bran-Piedrahita, L., Gómez-Molina, S., & Arias-Arciniegas, C. (2019). Alternatives for knowledge management models in Higher Education Institutions. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 27(3), 410-420. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052019000300410

Aguilar Herrera, C. A. (2022). Redes académicas en la formación para la investigación en el Programa de Posgrado en Pedagogía de la UNAM. RDP Revista Digital De Posgrado, (6), 22–36. https://doi.org/10.22201/fesa.rdp.2023.6.51

Alba Pastor, C. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación Educativa, 6(9), 55-66. http://hdl.handle.net/11162/190783

Almerich, G., Díaz-García, I., Cebrián-Cifuentes, S., & Suárez-Rodríguez, J. (2018). Estructura dimensional de las competencias del siglo XXI en los estudiantes universitarios de educación. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 24(1). https://doi.org/10.7203/relieve.24.1.12548

Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J., Díaz-García, I. y Orellana, N. (2020). Estructura de las competencias del siglo XXI en alumnado del ámbito educativo. Factores personales influyentes. Educación XX1, 23(1), 45-74, https://doi.org/10.5944/educXX1.23853

Angulo-Bazán, Y. (2020). Bibliometric indicators of peruvian scientific output on medicinal plants. Rev Peru Med Exp Salud Publica, 37 (3), 495-503. https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/5234

Arnaiz Sánchez, P., De Haro Rodríguez, R., & Azorín Abellán, C. M. (2018). Redes de apoyo y colaboración para la mejora de la educación inclusiva. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 22(2), 29–49. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7713

Arriaga Méndez, J., Minor Jiménez, M. G., & Pérez Cervantes, M. L. (2012). Retos y desafíos de las redes de investigación. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(3), 177-183. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55124665015

Artigas, W., Díaz-Chieng, L. Y., Gómez Arévalos, J. A., Camero Gutiérrez, J. S. & Baron, B. (2023). Habits of research: five practical contributions to research training. Praxis Pedagógica, 23(34), 1–9. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.23.34.2023.1-9

Ball, M. (2022). Metaverso. Cosa significa, chi lo controllerà e perché sta rivoluzionando le nostre vite. Garzanti. Milano. https://marcialpons.es/media/pdf/51304_El_Metaverso.pdf

Ballesteros, S. (2022). Sociedades del conocimiento y democratización del saber: agendas pendientes en la construcción de la paz y participación ciudadana. Revista Debates, (88), 134-143. https://revistas.udea.edu.co/index.php/debates/article/view/352024

Barón Velandia, B. (2023). The importance of having geographical variety in the journals. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 25(2), 227-229. www.doi.org/10.36390/telos252.01

Barón, B. (2017). Conversaciones. Prácticas vitales en Educación Superior en: Colombia.

Baškarada, S. (2014). Qualitative case study guidelines. The Qualitative Report. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2014.1008

Briceño-Yen, H. (2022). Redes de investigación científica. Revista Investigación Agraria, 4(2), 6–7. https://doi.org/10.47840/ReInA.4.2.1532

Buitrago Carreño, N. Y., & Valbuena Montiel, M. C. (2022). Diversidad e inclusión en la educación rural colombiana. Newman Business Review, 8(1), 123–138. https://doi.org/10.22451/3002.nbr2022.vol8.1.10075

Calderón Almendros, I., & Rascón Gómez, M.T. (2022). Hilando luchas por el derecho a la educación: narrativas colectivas y personales para la inclusión desde el modelo social de la discapacidad. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (41), 43-54. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/94841

Contreras Hernández, S., Ruiz Martínez, J. C., Vázquez Mejía, E. N., & Salazar Vázquez, F. A. (2012). Redes académicas de investigación. Apertura, 4(2), 144-155. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/322/288

Corral-Marfil, J.A., & Valiente, G.C. (2014). La colaboración científica en turismo: grupos y redes de investigación en Cataluña. [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://doi.org/10.5565/rev/dag.84

Cudina, J. N., Ossa, J. C., & Jacó-Vilela, A. M. (2021). Networks of scientific collaboration in the historiographic research of psychology in Latin America. Interamerican Journal of Psychology, 55(3), e1661. https://doi.org/10.30849/ripijp.v55i3.1661

Díaz Martínez, J. A., Hernández Morales, A. y Rodríguez Torres, E. (2023). La estrategia de lengua materna: una prioridad del proceso de formación inicial del profesional. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11(1), 48-59. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021148

Espinoza, R., & Marín-González, F. (2019). Redes de investigación transdisciplinar tecnocientífico en contextos reticulares. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 24(87), 173-193. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/27565

Fresno Chávez, C., Consuegra Llapur, M.D., & Gumá Menéndez, V. (2020). Características de las Redes Académicas. Estado del arte. Revista Cubana de Informática Médica, 12(1), 132-150. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592020000100132&lng=es&tlng=es

Garay Tamajón, L. A. (2021). Dosier sobre economía colaborativa (y II): Nuevas estrategias y dimensiones alternativas de la economía de plataforma [Número 15]. Alternativas al capitalismo de plataforma. Dimmons en el Internet Interdisciplinary Institute, Universitat Oberta de Catalunya (UOC). https://oikonomics.uoc.edu/divulgacio/oikonomics/es/numero15/dossier/mfuster-mrenau-respelt.html

García, P. G. (2022). Las redes sociales en la investigación social. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 80 (157), 407-428. https://doi.org/10.14422/mis.v80.i157.y2022.009

Geizzelez-Luzardo, M., & Soto-Gómez, G. (2021). Creatividad, colaboración y confianza: aptitud para la cultura innovativa en las redes de investigación estudiantil. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 6(3), 33–43. https://doi.org/10.25214/27114406.1182

Gómez Ortíz, R. A., González Lozano, A. A., & Ávila Gómez, P. R. (2020). Las redes de investigación en el marco de la revolución industrial 4.0 y la Cuarta Transformación. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.720

Gómez Rivadeneira, J. S., Bazurto Vinces, J., Saldarriaga Villamil, K. V., y Tarazona Meza, A. K. (2022). Gestión académica resiliente: Estrategias para el contexto universitario. Revista Venezolana de Gerencia, 27(97), 11-28. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8890613.pdf

Hernandez-Carrion, J. (2022). Deconstruyendo la “peer-to-peer sharing economy”: el desafío de la “economía colaborativa” a las cooperativas de plataforma en la era del pos-trabajo del siglo xxi. Ciriec-España. Revista De Economía Pública Social Y Cooperativa, (105), 177. https://doi.org/10.7203/ciriec-e.105.17784

Humpiri Nuñez, J., Humpiri Nuñez, F. de M., & Mamani Condori, E. E. (2021). Teorías científicas. Las propuestas de Popper y Kuhn sobre investigaciones científicas. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5 (17), 277–296. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.171

Iruzubieta-Barragán, J., Orts Cortés, I., & Moreno Casbas, M. T. (2020). Redes de Investigación en Cuidados de Salud: espacio de colaboración científica liderado desde Investén-isciii. Enfermería Clínica, 30 (1), 63-64. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2019.12.010

Lazcano-Peña, D., & Reyes-Lillo, D. (2020). Redes académicas en la investigación en Comunicación en Chile: análisis de co-autorías en el trabajo científico. Revista Española de Documentación Científica, 43 (1), e259. https://doi.org/10.3989/redc.2020.1.1626

Leal Montiel, J. (2020). Red Iberoamericana de Investigación en Ciencias de la Salud. Enfermería Investiga, 5 (4). https://doi.org/10.31243/ei.uta.v5i4.957.2020

López Llerena, L. L., Rodríguez Torres, E., & Herrera Arencibia, L. (2023). Estrategia pedagógica para la preparación del profesor de Educación Física como mediador de conflictos. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(3), e1474. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1474

Macaya, A. (2017). Trayectos en el mapa: artes visuales como representación del conocimiento. Arte, Individuo y Sociedad, 29 (2), 387-404. https://doi.org/10.5209/ARIS.55105

Martin-Rios, C., & Septiem, M. (2013). Cooperación e intercambio de conocimiento en redes inter-organizativas informales. Redes Revista Hispana Para El Análisis De Redes Sociales, 24 (1), 193. https://doi.org/10.5565/rev/redes.284

Mejía Reyes, Á. F. (2021). Determinantes sociales y su impacto sobre la salud de los trabajadores centroamericanos durante la última década. Población Y Desarrollo - Argonautas Y Caminantes, 17, 81–90. https://doi.org/10.5377/pdac.v17i2.12745

Melero, R. (2020). Los porqués de los repositorios de acceso abierto y las redes académicas. Revista PH. https://www.iaph.es/revistaph/index.php/revistaph/article/view/4690

Meza Montes, J. K., & Mendoza Zambrano, M. G. (2023). Revisión sistemática: tecnologías educativas emergentes en la formación docente de la sociedad del conocimiento en el contexto latinoamericano. MQRInvestigar, 7(1), 2527–2544. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.2527-2544

Monzón Pinglo, L. A., Dávila Cisneros, J. D., Rodríguez Torres, E., & Pérez Gamboa, A. J. (2023). La resiliencia en el contexto universitario, un estudio mixto exploratorio. Pensamiento Americano, 16(31), 1–15. https://doi.org/10.21803/penamer.16.31.636

Morales-Robles, E., Chapado-Sánchez, J., Santos, L., & Valdés, P. (2023). Desigualdades de género en educación superior: una mirada a la situación del personal académico desde el feminismo. Interculturalidad, Inclusión Y Equidad en Educación. https://doi.org/10.14201/0aq0321151160

Ortiz Núñez, R., & Stable Rodríguez, Y. (2021). Evolución y tendencias de la investigación en comunicación sobre epidemias y pandemias en el ámbito internacional. Revista De Comunicación, 20 (1), 175–196. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A10

Pedraja-Rejas, L. M., Rodríguez-Ponce, E. R., Espinoza-Marchant, C. J., & Muñoz-Fritis, C. P. (2021). Leadership and culture in engineering programs: study at a Chilean university. Formación universitaria, 14 (1), 67-80. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000100067

Pérez Gamboa, A. J. (2022). La orientación educativa universitaria en Cuba: situación actual en la formación no pedagógica. Revista Conrado, 18(89), 75-86. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2707

Pérez Gamboa, A. J., García Acevedo, Y., García Batán, J. y Raga Aguilar, L. M. (2023). La configuración de proyectos de vida desarrolladores: un programa para su atención psicopedagógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23 (1), 1-35. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.50678

Picón, G. A. (2022). Las redes sociales y académicas en la visibilidad de las publicaciones científicas. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 6 (2), 1–4. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol

Power, D. J., & Phillips-Wren, G. (2011). Impact of social media and Web 2.0 on decision-making. Journal of decision systems, 20(3), 249-261. https://doi.org/10.3166/jds.20.249-261

Prada Vargas, C., Lima, W. E., & Vanegas Alfonso, O. L. (2023). Gestión del conocimiento para el proceso de innovación en las organizaciones. Citas. https://doi.org/10.15332/24224529.7402

Ramírez Moncada, J. A., & Rodríguez Torres, E. (2023). Lúdica para la acentuación mediante clases de Educación Física en alumnos de primaria. Revista Guatemalteca De Educación Superior, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.46954/revistages.v6i1.106

Rios-Campos, C., Moreira, D. L. B., Anchundia, L. I. F., Sánchez, K. C. M., Gómez, O. E. A., Concha-Lima, N., Allaín, M. del A., & Zaquinaula, I. R. A. (2022). Internacionalización de las universidades latinoamericanas: Internationalization of Latin American universities. South Florida Journal of Development, 3(1), 811–830. https://doi.org/10.46932/sfjdv3n1-061

Rodríguez Echenique, C. (2022). La sociedad del conocimiento en la realidad Centroamericana: Una mirada mesoaxiológica y comprnsiv edificadora. Revista Boletín Redipe, 11(08), 106-123. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i08.1873

Rodríguez Torres, E. (2021). La industria cultural y su evolución a la industria creativa. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 4(1), 72-82. https://doi.org/10.46954/revistages.v4i1.55

Rodríguez Torres, E., Gómez Cano, C. A., & Sánchez Castillo, V. (2022). Management information systems and their impact on business decision making. Data and Metadata, 1, 21. https://doi.org/10.56294/dm202221

Rodríguez Torres, E., López Gómez, H. E., y Dávila Cisneros, J. D. (2023). Importancia de los semilleros estudiantiles en las universidades, para la investigación científica. Negonotas Docentes, (22), 50-62. https://doi.org/10.52143/2346-1357.886

Rodríguez Torres, E., Pérez Gamboa, A. J., & Camejo Pérez, Y. (2023). La formación del liderazgo distribuido en la intervención a favor del patrimonio cultural. Transformación, 19(2), 317-336. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552023000200317&lng=es&tlng=en

Román Santana, W. M., López, L. del C., y Román Acosta, D. (2023). Potencialidades de América Latina en el sector turístico. Negonotas Docentes, (21), 57-69. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/950

Roman-Acosta, D. (2023). Alianzas, Formación y Experiencias: Capacitación Online en Redacción de Artículos Científicos. Revista venezolana de pedagogía y tecnologías emergentes, 3 (2739-0497). https://doi.org/10.5281/zenodo.8286164

Sáez González, R., & Rujano Roque, R. (2023). Sociedad del conocimiento, era digital y cambios curriculares en la Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas de la Universidad del Zulia. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 5 (8), 240-259. https://doi.org/10.38186/difcie.58.12

Salinas Ibáñez, J., & Marín Juarros, V. I. (2019). Metasíntesis cualitativa sobre colaboración científica e identidad digital académica en redes sociales. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 22 (2), 97-117. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23238

Stylianos, H., & Bernadette, J.A. (2017). Do Institutional Social Networks Work? Fostering a Sense of Community and Enhancing Learning. Technology, Knowledge and Learning, 22, 151-159. https://doi.org/10.1007/s10758-017-9300-9

Tirira, D. G. (2020). La democratización del conocimiento. Mammalia Aequatorialis, 2, 7–10. https://doi.org/10.59763/mam.aeq.v2i.10

Tobón, S., y Núñez Rojas, A. C. (2006). La gestión del conocimiento desde el pensamiento complejo: Un compromiso ético con el desarrollo humano. Revista Escuela de Administración de Negocios, (58), 27–40. https://doi.org/10.21158/01208160.n58.2006.385

Travieso Rodríguez, C., & Ferreira Araújo, R. (2019). Aspectos metodológicos de los datos abiertos de investigación: análisis de los conjuntos de datos de la colección SciELO incluidos en Figshare. Revista Española De Documentación Científica, 42(3), e242. https://doi.org/10.3989/redc.2019.3.1597

Velazco, J.H., Chumaceiro, A.C., Hernández, I.V., & Ossa, C.A. (2016). Universidad en América Latina, transdisciplina y redes de investigación colaborativas. Revista Científica Teorías, Enfoques y Aplicaciones en las Ciencias Sociales, 8(18), 11-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6577497

Zanella-Martínez, L. M., Zambrano-Pilay, E. C., & Chiriboga-Mendoza, F. R. (2019). Marketing digital y redes de investigación. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 2(4), 46-53. https://doi.org/10.46296/rc.v2i4.0033

Published

2023-11-16

How to Cite

Roman-Acosta, D., & Barón Velandia, B. (2023). From individual knowledge to collective synergy: enhancing collaboration in research networks. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(2), 1–19. https://doi.org/10.5281/zenodo.10085278

Issue

Section

Artículo de revisión