Impacts of the Sports Chair from university extension: Faculty of Physical Culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13245088%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20

Keywords:

honorary professorships, Physical Culture, sports, university extension

Abstract

Introduction: sports practice for a healthy lifestyle, the rehabilitation of injured patients and the promotion of sports culture are some of the topics developed by specialists from the Faculty of Physical Culture of the University of Pinar del Río. This research is argued based on the results obtained by the professionals of said institution. Objective: to socialize the impacts of the Sports Chair from the extension process. Method: the study used a predominantly qualitative, descriptive-explanatory and longitudinal approach that included 60 teachers directly related by their functions to the extension process. Group interviews, documentary analysis, participant observation and free association of ideas with the topic addressed were applied, which allowed a first, projective and spontaneous approach to the topic addressed. Results: the findings reveal that the extension process constitutes a challenge for teachers in Higher Education institutions regardless of the object and social function of the educational institution. Conclusion: honorary professorships are constituted as cultural institutions par excellence, they are key to the integration of university processes and to link the university with the community, as well as promoting student and faculty participation in the actions carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abeledo, C., & Menéndez, G. (2018). Integración extensión e investigación. ¿Otra manera de construir conocimientos? +E: Revista de Extensión Universitaria, 8(9), 96-110. https://www.redalyc.org/pdf/5641/564172838007.pdf

Álvarez, O., Breijo, T., & González, M. (2020). Análisis de las tendencias de la gestión de la extensión universitaria desde el departamento docente. Revista Mendive, 18(2), 379-393. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1928

Armas, M. A., Hernández, M. V., & González, S. C. (2020). Breve referencia a un historiador y científico del deporte. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 717-721. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8037535

Armas, M. A., Mesa, R., & Hernández, M. V. (2019). Una mirada a las raíces, evolución y desarrollo de la Facultad de Cultura Física Nancy Uranga Romagoza de la Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(1), 107-124. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522019000100105

Book, R. T., Svensson, J., & Stambulova, N. (2024). Narrative research in sport and exercise science in the early 21st century: a state-of-the-art critical review. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 1-31. https://doi.org/10.1080/2159676X.2024.2374827

Cooper, J. A., & Alderman, D. H. (2021). Cancelling March Madness exposes opportunities for a more sustainable sports tourism economy. In Global Tourism and COVID-19. Routledge. https://acortar.link/2BX4WW

Cordero, A. T., & Martínez de Osaba, J. A. (2018). Las profundidades socio-psicológicas del deporte. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física,13(2), 182-188. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6535113

Cruz, D., Álvarez, O., & Nardo, R. (2022). La formación de estudiantes como promotores culturales en la universidad: Principales regularidades. Revista Mendive, 20(4) 1328-1337. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3021

Durand-Bush, N., Baker, J., van den Berg, F., Richard, V., & Bloom, G. A. (2023). The gold medal profile for sport psychology (GMP-SP). Journal of Applied Sport Psychology, 35(4), 547-570. https://doi.org/10.1080/10413200.2022.2055224

Erreguerena, F. (2020). Repolitizar los territorios. Reflexiones sobre los conceptos de territorio y poder en la extensión universitaria. Revista de Extensión Universitaria +E, 10(13) 1-13. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7618343.pdf

Fabregas Rodado, C. J. (2020). El líder transformador y el líder rutinario: sus manifestaciones en hombre y mujer. Ad-Gnosis, 9(9), 97–100. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.440

Gammelsæter, H. (2021). Sport is not industry: bringing sport back to sport management. European Sport Management Quarterly, 21(2), 257-279. https://doi.org/10.1080/16184742.2020.1741013

García, T. R., Moreno, M., & Cuesta, L. A. (2019). Estudio sobre la superación profesional de los profesores de voleibol de la EIDE de Pinar del Río. Revista Ciencia y Deporte, 4(1),19-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8106608

González, Cruz, P.L. (2018). Posibilidad de las fiestas patronales para el desarrollo local de Pinar del Río. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 6(3) 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000300018

González, G. R., & González, M. (2003). Extensión universitaria: principales tendencias en su evolución y desarrollo. Revista Cubana de Educación Superior, 23(1), 15-26. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142018000100006

González, M., González, G. R., González, O., & Batista, A. (2021). Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142021000400020&lng=es&tlng=es

González, O., González, M., Zambrano, T. M., Balsinde, J.C., & Batista, A. (2022). Retos en la gestión del proceso extensionista cubano: sistema 2022 de información gerencial. Revista Mendive, 20 (4), 1146-1159. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3072

González-Aportela. O., Batista-Mainegra. A & González Fernández-Larrea. M. (2020). Sistema de gestión de la calidad del proceso de extensión universitaria, una experiencia en la Universidad de La Habana. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior. 11(2) 105-134. http://revistas.uned.ac.cr./index.php/revistacalidad

Guilarte, C. R., Hernández, O. F., & Puentes, C. A. (2019). Sistema para la gestión de procesos en la Dirección de Extensión Universitaria. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 12(12), 11-25. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/519

Hammerschmidt, J., Durst, S., Kraus, S., & Puumalainen, K. (2021). Professional football clubs and empirical evidence from the COVID-19 crisis: Time for sport entrepreneurship? Technological Forecasting and Social Change, 165, 120572. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120572

Henríquez-Fuentes, G., Higuera-Ojito, V. H., Rosano Reyes, E., Robles, N., & Aragaki, A. (2019). Estrategias de formación en busca de una Universidad socialmente responsable. Pensamiento Americano, 12(24), 180–197. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.335

Hilton, E. N., & Lundberg, T. R. (2021). Transgender women in the female category of sport: perspectives on testosterone suppression and performance advantage. Sports Medicine, 51, 199-214. https://doi.org/10.1007/s40279-020-01389-3

Horruitiner da Silva, P. (2006) Una nueva generación de currículos en la educación superior cubana. Revista de la Educación Superior, XXXV (138) 93-112. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60413806

Jiménez, A., Pulido, A., & Hernández, K. (2024). Extensión universitaria y promoción cultural: estrategia para la gestión integral del Movimiento de Artistas Aficionados. Estrategia y Gestión Universitaria, 12(1), 1-15. https://doi.org/10.5281/zenodo.10835250

Knoppers, A., Spaaij, R., & Claringbould, I. (2021). Discursive resistance to gender diversity in sport governance: sport as a unique field? International Journal of Sport Policy and Politics, 13(3), 517-529. https://doi.org/10.1080/19406940.2021.1915848

Lizarro Guzmán, N. (2022). Docencia universitaria: creatividad e innovación con herramientas digitales. Pensamiento Americano, 15(29), 15-29. https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.446

López Llerena, L. L., Rodríguez Torres, E., & Herrera Arencibia, L. (2023). Estrategia pedagógica para la preparación del profesor de Educación Física como mediador de conflictos. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(3), e1474. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1474

Martínez de Osaba, J. A. (2016). Cultura Física y Deportes. Génesis, evolución y desarrollo hasta la Inglaterra del siglo XIX. Ed. Cuba Deportes. https://isbn.cloud/9789597133285/cultura-fisica-y-deportes-genesis-evolucion-y-desarrollo/

Martínez de Osaba, J. A., & Cordero, A.T. (2016). El Barón de Coubertin y su mundo Olímpico. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 11(3),182-185. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6173871

Ministerio de Educación Superior (MES) (2018). Resolución no. 90/ 2012. La Habana: MES. https://www.yumpu.com/es/document/view/37355695/resolucian-para-la-creacian-de-las-catedras-instituciones

Mutz, M., Reimers, A. K., & Demetriou, Y. (2021). Leisure time sports activities and life satisfaction: Deeper insights based on a representative survey from Germany. Applied Research in Quality of Life, 16(5), 2155-2171. https://doi.org/10.1007/s11482-020-09866-7

Nuñez, A., Álvarez, B. L., & Martínez -Malo, C. M. (2017). La extensión universitaria y su relación con la formación inicial de las carreras pedagógicas en Cuba. Revista Actualidades Investigativas, 17(3), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30280

Piepiora, P. (2021). Assessment of personality traits influencing the performance of men in team sports in terms of the big five. Frontiers in Psychology, 12, 679724. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.679724

Piepiora, P., Piepiora, Z., & Bagińska, J. (2022). Personality and sport experience of 20–29-year-old polish male professional athletes. Frontiers in Psychology, 13, 854804. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.854804

Ramírez, J., Rodríguez, E. y Zamora, J. (2023). Estrategias recreativas para suplir las carencias de niños y jóvenes en situaciones de la Covid-19 en el municipio Morón (Cuba). Región Científica, 2(1), 202328. https://doi.org/10.58763/rc202328

Rogstad, E. T. (2022). Gender in eSports research: a literature review. European Journal for Sport and Society, 19(3), 195-213. https://doi.org/10.1080/16138171.2021.1930941

Rojas, A., González, M., & Martínez, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación para la gestión de la extensión universitaria en el año académico. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 349-359. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Rojas, A., Rovira, Y., González, M., & Mirabal, Y. (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social universitaria. Revista Cooperativismo y Desarrollo COODES, 8(1), 147-159. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2310-340X2020000100147

Rovira, Y., López, E., Rojas, A., & Gilimas, A. M. (2022). La formación de estudiantes universitarios para la promoción de la lectura: aportes desde una 2022 concepción extensionista. Revista Mendive, 2(1), 123-138 https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2681

Ulloa, F., & Almuiñas, J. L. (2018). La extensión universitaria orientada a la promoción de la cultura artística: un reto de las instituciones de educación superior de América Latina. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 19-36. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142018000100002

Valiente, C. (2022). The impact of gender quotas in sport management: The case of Spain. Sport in Society, 25(5), 1017-1034. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1819244

Veitia, A. C., García, T. R., Rojas, A., Acosta, T. & Rodríguez, I. (2023). La superación de los profesionales de la Cultura Física, desde la extensión universitaria. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física,18(2), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S199624522023000200005&script=sci_abstract

Veitia, A. C., Rojas, A., Rojas, A., Rovira, Y., & Acosta, T. (2020). El proceso de formación de líderes estudiantiles desde la Extensión Universitaria en la carrera Cultura Física. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 534-549. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000300534

Vento, M., & Ordaz, M. (2020). La formación de estudiantes universitarios como promotores de estilos de vida saludables. Revista Universidad Y Sociedad, 12(1), 105-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100105

Yukhymenko-Lescroart, M. A. (2021). The role of passion for sport in college student-athletes’ motivation and effort in academics and athletics. International Journal of Educational Research Open, 2, 100055. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100055

Published

2024-09-12

How to Cite

Veitia Acosta, A. C., Nuñez Pérez, A., Martínez León, Y., & Velázquez Guerra, A. L. (2024). Impacts of the Sports Chair from university extension: Faculty of Physical Culture . Estrategia Y Gestión Universitaria, 12(2), e8584. https://doi.org/10.5281/zenodo.13245088

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica