Nicaraguan prenatal cartilage automation for the clinical management of pregnancy as a technological innovation in university management
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14219505%20Keywords:
automation of the perinatal booklet, maternal mortality, artificial intelligence, technological innovationAbstract
Introduction: Higher Education is transforming in accordance with UNESCO guidelines in training, research, and social projection, including digital transformation, in line with the challenges posed by the country’s social issues. In Nicaragua, despite efforts to reduce maternal mortality, high rates still prevail at the national level. Objective: to automate the Nicaraguan perinatal booklet for clinical pregnancy management as a university technological innovation. Method: a co-design approach using Scrum events was employed for application planning. Results: the web architecture ensures functionality, facilitating bilateral communication from the server. It timely generates the perinatal clinical history, which is the application’s goal for the continuity of prenatal care aimed at reducing maternal mortality. The design is intuitive and easy to use, allowing for the agile interpretation of generated data for decision-making in maternal health. Conclusion: these technological tools are seen as having a positive impact from design to implementation. The university projects social outreach in solving high-impact problems, involving students in these solutions, thereby strengthening technological competencies and creative thinking.
Downloads
References
Acosta, S., González, S., Camarillo, J., Pacheco, C., Ochoa, R. (2023). Aplicaciones de la inteligencia artificial en la medicina y la imagenología médica. Anales de Radiología México, 22(2), 130-139. https://doi.org/10.24875/ARM.21000093
Alamilla, L., Pérez, V., Sosa, S. & Valentín, J. (2021). Arquitectura REST para el desarrollo de aplicaciones web empresariales. Revista Electrónica Sobre Tecnología, Educación Y Sociedad, 8(15). https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/748
Barrantes, R. (2014). Investigación: Un camino al conocimiento, Un enfoque Cualitativo, cuantitativo y mixto. EUNED.
Bernate, J., & Guativa, J. A. V. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 141-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599937
Cao, F., Zhang, L., Naik, D. A., Gonzáles, J. L. A., Verma, N., Jain, A., Jain, R., & Sharma, A. (2022). Application of Cloud Computing Technology in Computer Secure. Scientific Programming, 2022(1), 4767725. https://doi.org/10.1155/2022/4767725
Celi-Párraga, R., Boné-Andrade, M., & Mora Olivero, A. (2023). Programación web del frontend al backend. Editorial Grupo AEA. https://doi.org/10.55813/egaea.l.2022.18
Flórez, M. (2023). Pensamiento de diseño y marcos éticos para la Inteligencia Artificial: una mirada a la participación de las múltiples partes interesadas. Desafíos, 35(1), 1-31. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.12183
Gallent-Torres, C., Zapata-González, A., & Ortego-Hernando, J. L. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2), 1-21. http://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
García, I., Noguera, I., & Cortada-Pujol, M. (2018). Students’ perspective on participation in a co-design process of learning scenarios. Journal of Educational Innovation, Partnership and Change, 4(1), 1-13. https://journals.gre.ac.uk/index.php/studentchangeagents/article/view/760/pdf
Harkey, D., Orfali, R., & Edwards, J. (2001). Cliente/servidor: Guía de supervivencia. (2ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana de México.
Healthnology (2024). La Inteligencia Artificial revoluciona la gestión de las organizaciones sanitarias. Healthnology. https://acortar.link/6mMjcL
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL. https://acortar.link/oirh6o
Iglesias, D. (2023). Impacto de la Inteligencia Artificial en la Radiología. Revista Cubana de Informática Médica, 15(2), 624. https://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/624
Inga, M., Suasnabar, J., Solis, A. y Churampi, R. (2022). Aplicación web basada en Scrum para la eficiencia de la labor tutorial en una universidad pública. Socialium,6(2), 16-27. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2022.6.2.1476
Marcillo-Vera, F., Palacios, R., Mora, E., Shauri, J., Torres, J., & Cobeña, S. (2021). Hacia una arquitectura de software y hardware más fiable y escalable para los sistemas de salud. Ciencia Huasteca Boletín Científico De La Escuela Superior De Huejutla, 9(17), 7-11. https://doi.org/10.29057/esh.v9i17.6570
García, D. N. M., Flores, V. M. D., López, J. L. H., Jiménez, E. I. A., & Acurio, E. F. V. (2019). Avances de la inteligencia artificial en salud. Dominio de las Ciencias, 5(3), 603-613. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7154291
Martíns, J. (2024). Scrum: conceptos clave y cómo se aplica en la gestión de proyectos. Asana. https://goo.su/EzDAu
Medinaceli, K. & Silva, M. (2022). Impacto y regulación de la Inteligencia Artificial en el ámbito sanitario. Revista IUS, 15(48), 77-113. https://doi.org/10.35487/rius.v15i48.2021.745
Merchán-Narváez, N., Palma-Peralta, E., Poma-Japón, D. (2024). Comparación de metodologías ágiles para el desarrollo de software. MQRInvestigar, 8(1), 5052-5074. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.5052-5074
Ministerio del poder ciudadano para la salud. (2023) Mapa de mortalidad materna 2021-2022-2023. https://acortar.link/8ZXaBU
Ministerio de Salud (2021). Norma del Sistema de información perinatal plus Perinatal plus y manual del Sistema informático perinatal plus: normativa No. 078 - Segunda edición. https://acortar.link/Of7a9g
Navarro, M. & Jaya, A. (2019): “La gestión de la ciencia, la tecnología y la innovación en la educación superior: trayectorias y desafíos”. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/educacion-trayectorias-desafios.html
Organización Panamericana de la Salud (2019). La tecnología sanitaria en la atención primaria de salud: un camino para promover la atención de servicios de salud. https://doi.org/10.26633/RPSP.2019.48
Organización mundial de la salud (OMS), Organización Panamericana de la Salud (OPS], 2020) Sistema de Información Perinatal (SIP). https://www.paho.org/es/sip
Rojas-Vargas, S. (2024). Factores de riesgo asociados en el desarrollo de Síndrome de Hellp en gestantes atendidas en el Instituto Nacional Materno PerinataL, Lima, 2018-2021. Revista Peruana de Investigación Materno Perinatal, 13(1), 15-21. https://acortar.link/fE62SG
Sattele, V., Reyes, M. y Fonseca, A. (2023). La Inteligencia Artificial Generativa en el Proceso Creativo y en el Desarrollo de Conceptos de Diseño. Umatica, 5(6). https://doi.org/10.24310/umatica.2023.v5i6.17153
Saturno, P., Brenes, A., Fernández, M., Flores, S., Ortega, D., Poblano, O., Yáñez, I. (2023). Modelo integral para la mejora y monitorización de la calidad de la atención materna y perinatal. Componentes y resultados de su aplicación en Chiapas y Puebla. Nacional de Salud Pública. https://acortar.link/PSk4bC
Schwaber, K. & Sutherland, J. (2020). La Guía Definitiva de Scrum: Las Reglas del Juego. https://acortar.link/RG55g
Sing, A. (2023). IA generativa en el cuidado de la salud: mejorar la participación del paciente y más allá. CYNOTECK. https://cynoteck.com/es/blog-post/generative-ai-in-healthcare/
Suárez, Z. (2024). Las visitas de campo como estrategia metodológica en gestión del conocimiento de la enfermería. Estrategia y Gestión Universitaria, 12(1), 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.10701030
Vega, E. (2020). Planificación y ejecución de evaluaciones de seguridad informática desde un enfoque de ethical hacking. Área de Innovación y Desarrollo, S.L. https://doi.org/https://doi.org/10.17993/tics.2020.3
Vidal-Alaball, J., Belmonte, I. A., Zafra, R. P., Escalé-Besa, A., Oliva, J. A., & Perez, C. S. (2023). Abordaje de la transformación digital en salud para reducir la brecha digital. Atención Primaria, 55(9), 102626. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2023.102626
Villada, J. (2016). Instalación y configuración del software de servidor web (UF1271). (ed.). IC Editorial. https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/44160?page=3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.