The management of internationalization facing the demands of university governance in Cuba
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14827729%20Keywords:
Higher Education, management, university governance, internationalization, universityAbstract
Introduction: internationalization is recognized as a mechanism for managing university quality without relinquishing national identity. Objective: to determine the main strategic lines for managing internationalization at the Center for Studies in Educational Sciences of the University of Pinar del Río. Methodology: a bibliographic review was conducted of articles published in digital journals over the last five years using Google Scholar and ERIC. The search terms included "internationalization," "higher education," "university governance," and "Cuba." The theoretical variant of content analysis was employed as the primary method. Results: a systematization was developed to establish criteria for managing internationalization based on the demands of university governance. Ten strategic lines were identified that impact university processes, thereby strengthening the mission of the Center for Studies in Educational Sciences. Conclusion: educational sciences face the challenge of responding to societal demands and positioning themselves as a reference for countries in the region or those sharing common objectives. Internationalization constitutes a cross-cutting process that must address the dual challenge of defending social causes while fostering development in a world of diverse interests.
Downloads
References
Abduh, A., Samad, S., y Rosmaladewi, R. (2022). A Meta-Analysis of Language Policy on Bilingual Education in Indonesian Universities: Implication for Multicultural Education and Internationalization. International Journal of Language Education, 6 (2), 210-220. https://doi.org/10.26858/ijole.v6i2.35072
Acosta-Silva, A., Ganga-Contreras, F., y Rama-Vitale, C. (2021). Gobernanza universitaria: enfoques y alcances conceptuales. Revista Iberoamericana de Educación Superior RIES, XII (33), 3-17. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.854
Alpízar Santana, A., Villavicencio Placencia, M.V., y García Báez, R. (2023). Internacionalización y calidad de la Educación Superior en Cuba. Política internacional, V (3), 104-117. https://rpi.isri.cu/rpi/article/view/413
Alpízar Santana, M., y Villavicencio Plasencia, M. V., (2023). La educación superior del futuro, relevancia de la internacionalización. Revista Cubana de Educación Superior, 42(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000300025&lng=es&tlng=es
Álvarez-Ruíz, L., Herazo Ch., M., Echeverría K., L. F., Lafont C., T., y Barboza, J, L. (Comp.). (2024). Experiencias de la Internacionalización en las Instituciones de Educación Superior (IES) en Latinoamérica. Volumen 2. Corporación Universitaria del Caribe–CECAR. https://doi.org/10.21892/9786287515420
Bayhantopcu, E. and Aymerich Ojea, I. (2024). "Integrated sustainability management and equality practices in universities: A case study of Jaume I University". International Journal of Sustainability in Higher Education, 25 (3), 631-648. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2023-0054
Bazán Rezkalah, S. E., y Sánchez Ortega, J. A. (2024). Gobernanza universitaria interna y pertinencia social. Análisis de la Educación Superior Pública. VOX JURIS, 42 (1), 11-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9502849
Bosmenier Cruz, R., Ganga Contreras, F., y Menoya Zayas, S. (2020). Gobernanza universitaria en Cuba: agenda 2030. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25, (13). https://doi.org/10.5281/zenodo.4292700
Bruhn, E. (2020). Virtual Internationalization in Higher Education. wbv Publikation. https://doi.org/10.3278/6004797w
Carabelli Mari, P. (2023). Las lenguas extranjeras y la internacionalización de la universidad: representaciones desde los cursos de inglés. DIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 10, 1-19. https://doi.org/10.17979/digilec.2023.10.0.9587
Cardeño Portela, N., Cardeño Portela, E. J., & Bonilla Blanchar, E. (2023). TIC y transformación académica en las universidades. Región Científica, 2(2), 202370. https://doi.org/10.58763/rc202370
Carranza Grenald, R. (2022). Internacionalización de la Educación Superior. Análisis comparativo del caso de Panamá y Cuba. ReNoSCol, 1(3). 39-53. https://doi.org/10.51896/renoscol/XUJT5497
Corahua Salcedo, L. F., y García González, M. (2023). Gestión y Gobernabilidad, Formación de Directivos Académicos en la Universidad. Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (1), 1-13. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021139
Crocco ValdiviaI, A., y Fernández CofréII, M. B. (2024). Estándares, autonomía e internacionalización: rendición de cuentas de postgrados en Chile. Revista Brasileira de Educação, 29, 1-20. https://doi.org/10.1590/S1413-24782024290054
De Souza, C. D., De Filippo, D., y Sanz Casado, E. (2020). El papel de la internacionalización de la Educación Superior en la producción científica brasileña. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 28, (108), 784-810. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701721
Delgado-Algarra, E. J., Bernal-Bravo, C., y López-Meneses, E. (2019). Multicultural Competence and Cosmopolitan Citizenship in the Hispanic-Japanese Context of Higher Education. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 166-183. https://doi.org/10.7821/naer.2019.7.425
Despagne, C. (2019). EFL Teachers’ Perspectives on the Role of English in Two Mexican Private Universities. Issues in Teachers’ Professional Development, 21(1), 43-47. https://doi.org/10.15446/profile.v21n1.69239
Díaz-Guecha, L.Y., Carrillo-Guecha, K. L., y Guecha-Oliveros, J. G. (2020). Internacionalización de la Educación Superior en el marco de la construcción del conocimiento. Perspectivas, 5 (2), 90-104. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/2834
Ehlers-Zavala, F. (2023). The Role of English Language Teaching (ELT) Professionals in the Internationalization of Higher Education: Current Challenges and Strategies to Resist Complicities with Colonialism. Journal of Comparative & International Higher Education, 15 (5), 97-110. https://eric.ed.gov/?id=EJ1408389
Eriço, B., y Arastaman, G. (2023). Mapping the Internationalization of Higher Education in Türkiye. TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), 13 (2), 143-156. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1163655
Escribano Hervis, E., Mena Álvarez, A., y Becalli Puerta, L. E. (2022). La internacionalización de la Educación Superior contemporánea: una experiencia de colaboración entre tres universidades. Revista Cubana De Educación Superior, 41(1 Especial), 320–336. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2826
Gómez, A. (2020). ¿Qué sucederá con la internacionalización de la educación superior y la movilidad estudiantil después del COVID-19? Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 14 (2). https://www.redalyc.org/journal/4985/498571971010/
Guo, Y., y Guo, S. (2022). Internationalization of Canadian Teacher Education: Teacher Candidates’ Experiences and Perspectives. ECNU Review of Education, 5(3) 425–449. https://doi.org/10.1177/2096531120946045
Hou, S. (2022). Internationalization of Chinese open universities. Asian Association of Open Universities Journal, 17 (1), 53-64. https://doi.org/10.1108/AAOUJ-11-2021-0127
Hussein Amzat, I., Mohd Ali, H., Burhan Ibrahim, M, Othman, A., Bin Salleh, M. J., y Alade Najimdee, A. H. (2023). Internationalization of Higher Education, University Quality Service, and International Students’ Loyalty in Malaysia. SAGE Open, October-December, 1-18. https://doi.org/10.1177/21582440231210498
Jantassova, D., Churchill, D., Kozhanbergenova, A., Shebalina, O. (2021). Capacity Building for Internationalization at a Technical University in Kazakhstan. Educ. Sci., 11, 735. https://doi.org/10.3390/educsci11110735
Jiménez-Pitre, I., Molina-Bolívar, G., & Gámez Pitre, R. (2023). Visión sistémica del contexto educativo tecnológico en Latinoamérica. Región Científica, 2(1), 202358. https://doi.org/10.58763/rc202358
Ladino Marín, P. C., y Salazar Acosta. L. M. (2023). La internacionalización en la educación superior latinoamericana, una revisión documental. Cuaderno de pedagogía universitaria, 20, (39), 9-19. https://dialnet.unirioja.es/revista/26396/A/2023
Lannert, J., y Derenyi, A. (2021). Internationalization in Hungarian higher education. Recent developments and factors of reaching better global visibility. Hungarian Education Research Journal, 10 (4), 346–369. https://doi.org/10.1556/063.2020.00034
Linch Aguilera, M. (2023). Internacionalización de la educación superior en Cuba: perspectivas del proceso desde la enseñanza del inglés en Cabinda. Revista Didáctica y Educación, 14 (6) Edición especial, 286-305. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1884
López Bidone, E. (2024). Movilidad internacional virtual como estrategia de inclusión: Caso Programa de Intercambio Académico Latinoamericano 2018-2022. REVISTA EDUCACIÓN SUPERIOR Y SOCIEDAD, 36 (1), 285-309. https://doi.org/10.54674/ess.v36i1.848
López González, Y. Y. (2023). Aptitud digital del profesorado frente a las competencias TIC en el siglo XXI: una evaluación de su desarrollo. Región Científica, 2(2), 2023119. https://doi.org/10.58763/rc2023119
Macazana Fernández, D. M., Romero Diaz, A. D., Vargas Quispe, G., Sito Justiniano, L. M., y Salamanca Chura, E. C. (2021). Procedimiento para la gestión de la internacionalización de la educación superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VIII (3). Número: Edición Especial. http://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2585
Mentges, M. J., y Costa Morosini, M. (2023). Internacionalización de la educación superior: concepciones, modelos y desafíos. Revista Educa UMCH, (22), 21–44. https://doi.org/10.35756/educaumch.202322.275
Neria-Piña, L. (2022). Internationalization of Higher Education in Universities in the Global South during COVID-19: A Case Study of a Mexican University. Journal of Comparative & International Higher Education, 14 (3B), 77-93. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1360230.pdf
Nino Jr, J. (2024). Análisis de la gobernanza universitaria en el occidente de México. Rev. Gestión de la Educación, 10 (1), 1-16. https://doi.org/10.15517/rge.v10i1.56337
Pazos, N. J., y Puppo, Ch. (2021). Desafíos de la internacionalización universitaria, Ciclo de capacitación y actualización. Integración Y Conocimiento, 1(10), 291-301.https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/590917
Pérez Martínez, A. y Rodríguez Fernández, A. (2021). Concepción del alineamiento estratégico como principio de la gobernanza universitaria. Hallazgos, 18(35), 233-257. https://doi.org/10.15332/2422409X.5689
Pinto, S. (2021). “Everything Is So Different…”: African Students’ Voices on the Challenges of Doing a PhD at a Portuguese University. Journal of International Students, 1 (4), 895-913. https://doi.org/10.32674/jis.v11i4.2702
Rodoreda, T., Castagno, L. y Noriega, M. E. (2024). La internacionalización de la educación superior como política pública en Argentina: el caso del Programa de Promoción de la Universidad Argentina (PPUA). Revista RAES, XVI (28), pp. 12-28. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29930
Serra Toledo, R., Alfonso Robaina, D., Pierra Conde, A., León Díaz, O., y García Cuevas, J. L. (2021). Gestión de rankings internacionales en universidades cubanas: experiencias de la universidad tecnológica de La Habana. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 27-39. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500027&lng=es&tlng=es
Seyedeh Golafrooz, R., y Jani, U. (2024) University rankings in Nordic higher education: a scoping review. Scandinavian Journal of Educational Research, 68 (1), 6-21, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00313831.2023.2263770#abstract
Sierra Socorro, J. J. (2019). Córdoba: reforma universitaria, repercusión, legado y la impronta del modelo neoliberal en América latina. Revista Mendive, 17 (1), 140-154. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1468
Sisavath, S. (2024). Internationalization of Higher Education in Laos: Perspectives of university staff on rationales, challenges, and strategies for the post-COVID-19. Higher Education Forum, 21, 161-180. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1421797.pdf
Sziegat, H. (2022). Transforming governance of German higher education institutions. Research in Educational Administration & Leadership, 7(3), 472-517. https://doi.org/10.30828/real.1164190
Tejada-Sánchez, I., y Molina-Naar, M. (2020). English medium instruction and the internationalization of higher education in Latin America: A case study from a Colombian university. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 13(2), 339–367. https://doi.org/10.5294/laclil.2020.13.2.8
Toledo Hidalgo, D., Agüero Pérez, J. A., Díaz Rojas, P. A., y Gutiérrez Aguilera, N. (2022). La internacionalización de la educación superior y de las universidades médicas como fuente de desarrollo. EDUMECENTRO, 14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100033&lng=es&tlng=es
UNESCO (2024). Conferencia de seguimiento a la III Conferencia Regional de Educación Superior de América Latina y el Caribe (CRES+5). Brasilia, Brasil, 13-15 de marzo de 2024. Declaracion-CRES5-EJES-TEMATICOS_15-3-2024_ES.pdf (unesco.org)
Valdés-Montecinos, M., y Ganga Contreras, F. (2021). Gobernanza universitaria: Aproximaciones teóricas de los grupos de interés en Instituciones de Educación Superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII (3), 441-459. https://www.redalyc.org/journal/280/28068740029/html/
Véliz Burgos, A., Dörner Paris, A., Soto Salcedo, A. y Alvarado Toledo, P. (2021). Gobernanza universitaria en tiempos de crisis sociosanitaria: experiencias de directivos chilenos. Hallazgos, 18(35), 31-53. https://doi.org/10.15332/2422409X.5454
Villavicencio Plasencia, M. V. (2023). Internacionalización y desarrollo: Experiencias en la educación superior cubana. Universidad y Sociedad, 15(S1), 10-18. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500400&lng=es&tlng=es
Villavicencio Plasencia. M. V. (2019). Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores. Economía y Desarrollo, 162(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842019000200011&lng=es&tlng=es
Voigt, A., y Smith, W. C. (2021). Inequalities in British University League Tables: The Covid-19 Pandemic and Halo Effects. International Journal of Multidisciplinary Perspectives in Higher Education, 6 (1), 128-134. https://ojed.org/jimphe
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estrategia y Gestión Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.