University social responsibility as a key factor in the professional training of students in a municipal center
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17509241Keywords:
higher education, professional training, university social responsibility, sustainabilityAbstract
Introduction: University Social Responsibility is of great importance in the academic field, as it involves the meaningful participation of universities in sustainable social development. Objective: to demonstrate the impact of University Social Responsibility on the professional training of students in a municipal center. Method: the research was conducted under a mixed methodological approach. Theoretical and empirical methods were employed, allowing for a characterization of the fundamental aspects of the subject under study. Results: the main findings indicate that University Social Responsibility actions have an impact on students’ professional training, since both students, professors, and administrative staff perceive it as such, and also because the various activities encompass a series of important aspects that gain greater relevance in the Municipal University Center under study. Furthermore, the strengths and weaknesses of the implementation of these actions in the preparation of future professionals were identified. Conclusion: University Social Responsibility is a key factor in professional training because it provides students with opportunities to apply their knowledge in real contexts and promotes values, skills, and competencies necessary to face the challenges of contemporary society.
Downloads
References
Alcántara, L., Valderrama, R., Solís, C. & Ruiz, J. (2022). The Implementation of the SDGs in Universities: A Systematic Review. Environmental Education Research, 28(11), 1585-1615. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.206379
Andia Valencia, W., Villena Presentación, R., Bendezú Mejía, C., & Cruz Shuan, R. L. (2022). Responsabilidad social universitaria: perspectiva desde la gestión institucional. Investigación y Postgrado, 37(2), 177–192. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1466
Bosmenier Cruz, R., Ganga Contreras, F., & Menoya Zayas, S. (2020). Gobernanza universitaria en Cuba: agenda 2030. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25 (13), 41-54. https://doi.org/10.5281/zenodo.4292700
Carrillo‐Durán, M. V., Blanco Sánchez, T., & García, M. (2024). University social responsibility and sustainability. How they work on the SDGS and how they communicate them on their websites. Higher Education Quarterly, 78(3), 586-607. https://doi.org/10.1111/hequ.12470
Centro Universitario Municipal de Cárdenas (CUM). (2022). Informe de Autoevaluación Institucional. Cárdenas: Documento institucional.
Conferencia Regional de Educación Superior [CRES]. (2018,14 de junio). II Conferencia de Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe. Declaración. Espacio Latinoamericano y Caribeño de Educación Superior: http://espacioenlaces.org/wpcontent/uploads/2018/07/declaracion_cres2018.pdf
Chacón Arteaga, N., Escribano E., Egea Álvarez, M., & Martínez Martínez, Y. (2025). La educación para la vida ciudadana y el desarrollo sostenible. https://www.pedagogiacuba.com/cursos
Eslava-Zapata, R., Sánchez-Castillo, V., & Pérez-Gamboa, A. J. (2024). Responsabilidad social universitaria y la configuración de proyectos de vida: Una aproximación de su relación desde las perspectivas de los agentes educativos. Saber, Ciencia y Libertad, 19(2), 185–226. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n2.12010
Fernández Guerrero, R. M. y Morales Salazar, P. O. (2025). Responsabilidad social universitaria en la formación de estudiantes de tecnología médica: Revisión sistemática. Tribunal 5(12), e232. https://doi.org/10.59659/revistatribunal.v5i12.232
García Ancira, C., Treviño Cubero, A. & Banda Muñoz, F. (2021). La responsabilidad social universitaria. Su papel en la formación del estudiante universitario. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(E-1), 121-130. https://www.revflacso.uh.cu
García, C. E & Restrepo D. A. (2019). La responsabilidad social universitaria en la actualidad: una revisión crítica de la literatura. CLACSO http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20190516063149/ResponsabilidadSocialUniversitaria.pdf
George, B., Worth, M. J., Pandey, S., & Pandey, S. K. (2024). Strategic management of social responsibilities: a mixed methods study of US universities. Public Money & Management, 44(1), 15-25. https://doi.org/10.1080/09540962.2023.2197253
González, G. R. y González, M. (febrero, 2020). Extensión universitaria y responsabilidad social de la universidad: retos ante la agenda 2030. En: 12.mo Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2020. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M.P. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. McGraw-Hill / Interamericana editores, S.A. de C.V. México.
Małgorzata R., Den Heijer, A., Curvelo Magdaniel, F., & Arkesteijn, M. (2020). Identifying the influence of university governance on campus management: lessons from the Netherlands and Poland. Studies in Higher Education, 45(7), 1298-1311, https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1616167
Maynard, M., Fernández, E. & Cunha, R. (2023). The strategies of private higher educational institutions during the Covid-19 pandemic. A review of literature. Social Sciences & Humanities Open, 8(1). https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100581
Molina Gutiérrez, T. de J., Meza Molina, D. A., Quintero Arjona, G. de la C., y Burbano García, L. H. (2025). Consolidación de vínculos entre universidades y el mercado laboral. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, (10), e744. http://rccd.ucf.edu.cu/index.php/rccd/article/view/744
Morante Ríos, E. A. (2023). La responsabilidad social universitaria: retos y perspectivas en el siglo XXI. Revista De Ciencias Sociales, (177), 107–122. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i177.54040
Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Publicación de las Naciones Unidas. https://sustainabledevelopment.un.org
Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). Transforming Our World: the 2030 Agenda for Sustainable Development. https://digitallibrary.un.org/record/1654217?ln=es
Pactwa, K., Woźniak, J., Jach, K., & Brdulak, A. (2024). Including the social responsibility of universities and sustainable development goals in the strategic plans of universities in Europe. Sustainable Development, 32(5), 4593-4605. https://doi.org/10.1002/sd.2924
Pérez-Rivera, J., Tarango, J., & González-Quiñones, F. (2020). Caracterización de la identidad universitaria y su importancia en el desarrollo institucional. Recie Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 5(1), 329-341. https://doi.org/10.33010/recie.v5i1.956
Rodríguez, A. (2024a). Educación en valores: la responsabilidad social universitaria. Praxis educativa, 2(28), 1-17. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280216
Rodríguez, A. (2024b). Necesidad de un proyecto educativo institucional: la responsabilidad social universitaria en un Centro Universitario Municipal. Márgenes. Revista multitemática de desarrollo local y sostenibilidad, 12(3), 4360. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/workflow/index/1744
Rodríguez, A. (2024c). Programa curricular para fomentar la responsabilidad social universitaria en la gestión sociocultural para el desarrollo. Revista Varela, 24(68), 116-124. https://doi.org/10.5281/zenodo.11090037
Saborido, J. R. (2018). La universidad y la Agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de la Reforma Universitaria de Córdova: Visión desde Cuba. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100001
Sarmiento, G., Severino, P. y Santander, V. (2021). Responsabilidad social: voluntariado universitario y comportamiento virtuoso. El caso de una ciudad de Perú. Formación universitaria, 14(5), 19-28. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500019
Severino, P., Sánchez, M., Rodríguez, L. y Reyes, P. (2023). Percepción de estudiantes universitarios sobre responsabilidad social: entre el estallido social y la crisis sanitaria. Formación universitaria, 16(1), 67-76. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062023000100067
Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana [URSULA]. (2018). Investigación Continental URSULA: estado del arte de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en América Latina – 2018. URSULA: http://unionursula.org/investigacion-continental-rsu2018/
Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana [URSULA]. (2019, 12 de abril). 2da Investigación continental URSULA: Estado del arte de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en América Latina - 2019. Unión de Responsabilidad Social Universitaria: http://unionursula.org/investigacion-continental-rsu-2019/
Vallaeys, F. & Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. https://dx.doi.org/10.5944/educXX1.194422
Vallaeys, F. (2021). Manual de Responsabilidad Social Universitaria. El modelo URSULA: estrategias, herramientas, indicadores. Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana (URSULA). http://www.unionursula.org
Vallaeys, F., Oliveira, M., Crissien, T., Solano, D. & Suárez, A. (2022). State of the Art of University Social Responsibility: A Standardized Model and Compared Self-Diagnosis in Latin America. International Journal of Educational Management, 36(3), 325-340. http://dx.doi.org/10.1108/IJEM-05-2020-0235
Vásquez, L. (2023). Modelo educativo universitario y la percepción de titulados respecto a la competencia, emprendimiento y gestión con responsabilidad social de una universidad privada en Chile. Autoctonía (Santiago), 7(1), 505. https://dx.doi.org/10.23854/autoc.v7i1.266
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estrategia y Gestión Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















