Experiences and challenges in the exercise of tutoring in undergraduate and postgraduate training programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8021704%20

Keywords:

tutor, tutored, techniques, tools, higher education

Abstract

current conditions in all teaching systems and, in particular, in Cuban Higher Education. It becomes essential that there be a tutor, which allows for more comprehensive and personalized training for the student body. Having a professional trained in this exercise is one of the attributes that characterizes this sector. Objective: to substantiate the role that the tutor plays in pre- and postgraduate training programs in the Higher Education System, as well as the challenges that this activity entails under current conditions. Method: for this, theoretical and empirical methods were used, which contributed to substantiating the role that this tutor plays, both for the scope of the academic, work and research component, and for the life itself of educational institutions. Results: as an essential result, the technique with all and for the good of all is provided, through which, based on the implementation of its three phases, support is systematically offered to the tutored. Conclusion: in this sense, the development of skills in investigative work is evident to contribute to a training process in a comprehensive manner.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academia Real de la Lengua Española (2021). Definición de Tutoría. Diccionario. http://dle.rae.es

Alcántara, A. (1990). Consideraciones sobre la Tutoría en la Enseñanza Universitaria. Revista Perfiles Educativos, CISE-UNAM, (49-50), 51-55. https://www.google.com/search?q=Consideraciones+sobre+la+Tutor%C3%ADa+en+la+Ense%C3%B1anza+Universitaria.+Revista+Perfile

Alvarez, O. H., Salazar, D. A. R., Lombana, V. D. C. V., Ossa, P. A. S., & Benjumea, J. M. (2022). La enseñanza virtual en el contexto de la cultura académica universitaria: Una aproximación a los procesos de tutoría y acompañamiento. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (65), 31-65. https://www.redalyc.org/journal/1942/194269912003/194269912003.pdf

Angulo Moreno, A. D. J. (2021). Indicadores de la tutoría integral desde la percepción de los estudiantes de universidades públicas de México. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=

Barrantes, R. (1999). Paradigmas de la Investigación Científica. Capítulo III. En: Investigación un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo y cuantitativo. Editorial EUNEC. https://buenastareas.com

Capelari, M. I. (2009). Las configuraciones del rol del tutor en la universidad argentina: aportes para reflexionar acerca de los significados que se construyen sobre el fracaso educativo en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, (49), 1-10. https://rieoei.org

Carpio, A., & Guerra, L. M. (2008). Una experiencia de asesoramiento colaborativo como estrategia de apoyo a los profesores para la implementación de un programa de tutorías universitarias. Revista de currículum y formación del profesorado, 12 (1), 1-10. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev121COL12.pdf

Castaño, E., Blanco, A., & Asencio, E. (2012). Competencias para la tutoría: Experiencia de formación con profesores universitarios. Revista de docencia universitaria, 10 (2), 193-210. http://redu.net/redu/index.php/REDU/article/view/385

Cepeda, R. (2011). Manual de Tutorías del Tecnológico de Estudios Superiores de Coacalco. TESCoatl, 13, (31), 1-45.https://studylib.es/doc/7570777/manual-de-tutor%C3%ADas---tecnol%C3%B3gico-de-estudios-superiores-de

Comisión Económica para América Latina [CEPAL] (2016). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. www.cepal.org/es/suscripciones

Corral Iñigo, A., & Pardo de León, P. (2007). Psicología Evolutiva I. Volumen I. Introducción al Desarrollo. Editorial UNED. https://iberlibro.com

De la Torre-Laso, J. (2019). La retroalimentación evaluativa o feedback para los trabajos en grupo como estrategia de acción tutorial en la universidad. Revista Educación, 43(1), 1-18. https://www.redalyc.org/journal/440/44057415042/44057415042.pdf

Di Vita, A., Daura, F., & Montserrat, M. I. (2021). La tutoría universitaria entre Latinoamérica y Europa: el caso de la Universidad Austral (Argentina) y el de la Universidad de Estudios de Palermo (Italia). Revista panamericana de pedagogía, (31). https://doi.org/10.21555/rpp.v0i31.2123

Díaz Barriga, F., & Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Una Interpretación Constructivista. Mc Grew Hill.

García, J. L. A. (2019). La tutoría universitaria como práctica docente: fundamentos y métodos para el desarrollo de planes de acción tutorial en la universidad. Pro-Posições, 30, e20170038. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0038

Latapí, P. (2011). La enseñanza tutorial: elementos para una propuesta orientada a elevar la calidad. Revista ANUIES. 68 S1A1ES, 1-9 http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista68_S1A1ES.pdf

Manuel Benites, R. (2020). El papel de la tutoría académica para elevar el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Conrado, 16(77), 315-321. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000600315&script=sci_arttext&tlng=en

Martínez Clares, P., Pérez Cusó, J., González Morga, N., González Lorente, C., & Martínez Juárez, M. (2020). La Tutoría universitaria vista por sus alumnos: Propuestas de mejora. Revista de la educación superior, 49(195), 55-72. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602020000300055&script=sci_arttext

Mesa Vázquez, J., Parra Álvarez, M., & Cedeño Marcillo, G. E. (2021). Entorno de tutoría virtual: una alternativa para dinamizar los procesos de investigación científica. Conrado, 17(83), 250-258. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000600250&script=sci_arttext&tlng=en

Partido Comunista de Cuba [PCC], (2016). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Editora Política.

Pérez Gamboa, A. J. (2022). La orientación educativa universitaria en Cuba: situación actual en la formación no pedagógica. Revista Conrado, 18(89), 75-86. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2707

Pérez Gamboa, A. J., García Acevedo, Y., García Batán, J., & Raga Aguilar, L. M. (2023b). La configuración de proyectos de vida desarrolladores: Un programa para su atención psicopedagógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1-35. https://doi:10.15517/aie.v23i1.50678

Pérez Gamboa, A., García Acevedo, Y., & García Batán, J. (2019). Proyecto de vida y proceso formativo universitario: un estudio exploratorio en la Universidad de Camagüey. Transformación, 15(3), 280-296. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n3/2077-2955-trf-15-03-280.pdf

Pérez-Gamboa, A. J., Rodríguez-Torres, E., & Camejo-Pérez, Y. (2023a). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación Y Sociedad, 21(2), 67–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972

Yon Guzmán, S. E., & Hernández Marín, G. D. J. (2019). Tutoría en la educación superior: análisis de la percepción de profesionales y estudiantes en una universidad pública. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 717-747. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=

Published

2023-06-08

How to Cite

Vila Pérez, O. L. (2023). Experiences and challenges in the exercise of tutoring in undergraduate and postgraduate training programs. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(1), 1–14. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021704

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica