Training program aimed at early childhood educators to promote aesthetics in the teaching and learning of Music Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8021022%20%20

Keywords:

training, technical-methodological, musical education, preparation, program

Abstract

Introduction: the improvement of the National Education System covers the Early Childhood curriculum, one of the dimensions is Aesthetics, understood as an artistic manifestation of Musical Education. Objective: to propose a Training Program that contributes to the theoretical-methodological preparation of Early Childhood teachers for the teaching and learning of Musical Education, as part of the aesthetic dimension. Method: the following methods were used: documentary review, survey, experimental method in its pre-experiment variant, document analysis, observation, pedagogical test and opinion survey. Results: the research provides basic requirements and nuclei, which constitute essential contents of the Training Program and support materials for preparation, where the manual, brochure and Website stand out. Conclusion: the executed Program was structurally integrated by areas, which cover the various organizational forms established for training.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

___________ (2012). La capacitación diferenciada para los agentes educativos que atienden a los niños de 0 a 6 años. La Habana.

Acuña Agudelo, M. P., & Quiñones Tello, Y. D. C. (2020). Educación ambiental lúdica para fortalecer habilidades cognitivas en niños escolarizados. Educación y Educadores, 23(3), 444-468. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.5

Alfonso Amaro, Y., Díaz López, R., & Borges Fundora, L. (2020). El diálogo en familia: un derecho de los niños de la primera infancia. Conrado, 16(76), 169-174. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000500169&script=sci_arttext&tlng=pt

Añorga, J. (1993). Educación Avanzada: mito o realidad. Ediciones Universidad Real y Pontificia de San Francisco Xavier de Chuquisaca.

Arenhaldt, R., Herz, M., Zitkoski, J., Diefenthaeler, E., Hammes, L., Dos Santos, N., Sfredo, B., Tomazzoni, C., Lampert, C., Safady, H., Da Rosa, N., Castro, R., Porciuncula, V., Da Silveira, C., Gonzales, L., y Garcia, J. (2021). Universidades emergentes no Brasil: experiências da Unila, UFSB e UFFS. Praxis Pedagógica, 21(31), 34-56. http://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.31.2021.34-56

Artigas, W., Díaz-Chieng, L. Y., Gómez Arévalos, J. A., Camero Gutiérrez, J. S. & Baron, B. (2023). Habits of research: five practical contributions to research training. Praxis Pedagógica, 23(34), 1–9. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.23.34.2023.1-9

Barón, B. (2018). ¿Quiénes son y dónde están? Investigación biográficonarrativa en el contexto colombiano. Journal for Educator, Teachers and Trainers, 9(1), 149–163. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/59999/328-1975-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Canchola González, J. A., Medina Zuta, P., & Barón-Velandia, B. (2023). Scientific Integrity in Educational Research Processes. Praxis Pedagógica, 23(35), 1–4. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.23.35.2023.1-4

Cárdenas, Y. (2015). Programa de superación profesional para las metodólogas integrales en contenidos de la dimensión “Relación con el Entorno”. [Tesis de doctorado, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas].

Centro de Referencia Latinoamericano de la Educación Preescolar (2006). Estudio para el perfeccionamiento del currículo preescolar cubano. La Habana, Cuba

Cordero Arroyo, G., & Pedroza Zúñiga, L. H. (2021). Políticas de carrera docente y desarrollo profesional en México a la luz de los resultados de TALIS. Revista mexicana de investigación educativa, 26(89), 503-531. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662021000200503&script=sci_arttext

De la Vega, L. F. (2020). Docencia en aulas multigrado: Claves para la calidad educativa y el desarrollo profesional docente. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), 153-175. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-73782020000200153

Decreto Ley No. 350 (2018). De La Capacitación De Los Trabajadores. Resolución No. 10/2018.

Díaz, L. R. (2010). Diseño de la Dimensión Educación y Desarrollo Estético para el Currículo de los niños de 5 a 6 años de edad. [Tesis doctoral, Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”].

Fabregas Rodado, C. J. (2020). El líder transformador y el líder rutinario: sus manifestaciones en hombre y mujer. Ad-Gnosis, 9(9), 97–100. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.440

Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J., & García-Martínez, I. (2022). Digital competences for teacher professional development. Systematic review. European Journal of Teacher Education, 45(4), 513-531. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827389

Fontes Guerrero, O. L., González Agulló, L., & Rodríguez Sánchez, M. (2020). La comprensión lectora: una prioridad para el desarrollo profesional del maestro en formación. Transformación, 16(2), 388-404. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-29552020000200388&script=sci_arttext

Imbernón, F. (1999). La formación y el desarrollo profesional del profesorado universitario. Hacia una nueva cultura profesional. Editorial Graó.

Jalongo, M. R. (2021). The effects of COVID-19 on early childhood education and care: Research and resources for children, families, teachers, and teacher educators. Early Childhood Education Journal, 49(5), 763-774. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01208-y

Jaramillo Valencia, B., Borja Perlaza, A. M., & Ríos Ortiz, D. (2019). Influencia del proceso de inclusión a la inversa en el contexto educativo. Pensamiento Americano, 12(24), 69-78. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.311

Karlberg, M., & Bezzina, C. (2022). The professional development needs of beginning and experienced teachers in four municipalities in Sweden. Professional Development in Education, 48(4), 624-641. https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1712451

Lopes, E. S, & Güllich, R.D.I.C.E. (2020). Ensino de genética no Brasil: um panorama das concepções e estratégias didáticas. Praxis Pedagógica, 20(26), 95-116. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.26.2020.95-116

López, I. H., & Rivero, A. B. (2021). La orientación educativa en valores del educador en formación de nivel medio para desarrollar cualidades morales en los niños/as de la primera infancia. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 12(1), 173-184. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7909862.pdf

Marín-Suelves, D., Becerra-Brito, C. V., & Rego-Agraso, L. (2022). Digital educational resources in early childhood Education. Digital Education Review, (41), 44-64. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/31827

Mármol Castillo, M. C., Conde Lorenzo, E., Cueva Estrada, J. M., & Sumba Nacipucha, N. A. (2022). Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de Educación Superior a través de neuroeducación. Praxis Pedagógica, 22(32), 141–174. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.32.2022.141-174

Mazó, A. (2019). La preparación al docente de la Primera Infancia para el tratamiento al contenido Motricidad fina. [Tesis de doctorado, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas].

Mensah, J. (2019). Sustainable development: Meaning, history, principles, pillars, and implications for human action: Literature review. Cogent Social Sciences (5), 1-21. https://doi.org/10.1080/23311886.2019.1653531

Otondo Brieño, M., & Bascur Vega, C. (2020). Disortografía y métodos de intervención educativa, Praxis Pedagógica, 20(27), 5-28. http://doi.org/10.26620/uniminuto. Caldeiro-Pedreira, M.-C., & Castro-Zubizarreta, A. (2020). ¿Cómo enfrentar la educación en la era de la interactividad? Praxis Pedagógica, 20(26), 33-53. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.26.2020.33-53

Palacios Hernández, A. A., & Córdoba Robledo, C. A. (2020). Competencia investigativa como herramienta pedagógica en la enseñanza del derecho. Pensamiento Americano, 13(26), 127-138. https://doi.org/10.21803/penamer.13.26.425

Pérez, Y. (2022). El aprendizaje dialógico, proceso para el fortalecimiento de las habilidades comunicativas. Praxis Pedagógica, 22 (32), 116–140. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.32.2022.116-140

Roa González, R., Quiroga González, N., & Araya Cortés, A. (2022). Educación inclusiva de la primera infancia en tiempos de pandemia COVID-19: Percepciones de las familias. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 16(1), 75-90. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782022000100075&script=sci_abstract&tlng=en

Rojas-Hidalgo, M., Pino-Pupo, C. E., & Ponce-Reyes, S. A. (2021). Comportamiento histórico del proceso educativo de la Primera Infancia en el Círculo Infantil, con énfasis en la evaluación. Luz, 20(2), 48-63. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1105

Sancar, R., Atal, D., & Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education, 101, 103305. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103305

Sánchez, F.A. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria,13(1), 102-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008

Su, J., & Yang, W. (2022). Artificial intelligence in early childhood education: A scoping review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100049. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100049

Tenorio Eitel, S. A., Jardi Ferré, A., Puigdellívol Aguadé, I., & Ibañez Salgado, N. (2020). Intersección escuela-universidad: un espacio híbrido de colaboración para fortalecer la formación inicial y el desarrollo profesional docente. Perspectiva educacional, 59(2), 88-110. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.2-art.1071

Trujillo, M. F. (2021). Acompañamiento pedagógico para el desarrollo de la gestión curricular. [Pedagogical accompaniment for the development of curriculum management] Praxis Pedagogica, 21(30), 247-267. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.30.2021.247-267

Published

2023-04-26

How to Cite

Suárez Garay, A., Díaz Izaguirre, Y., & Barrios Suárez, A. (2023). Training program aimed at early childhood educators to promote aesthetics in the teaching and learning of Music Education. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021022

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica