Strategic information systems in university management: problems faced
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8021659%20%20%20Keywords:
strategic information systems, university management, decision makingAbstract
Introduction: university management is not only about carrying out administrative and financial activities, or making technical decisions, but about establishing guidelines based on an innovative approach, for the comprehensive fulfillment of the institutional vision and mission. This is where Strategic Information Systems (SIE) become a key resource, for this reason it is imperative to pay special attention and value to them. Objective: to identify the possible problems that arise in the design of strategic information systems to satisfy the requirements and demands of university management and that, in addition, can function as a platform to support the making of preventive and corrective decisions regarding the academic processes. Methodology: the bibliographic material was first identified through a systematic review of articles related to the topic, and then the content analysis of the selected materials was carried out. Results: the study made it possible to specify five problems that, in the authors' opinion, SIEs must face to become true generators of information. Conclusion: we conclude with the need to have dynamic information systems that allow obtaining, processing and distributing strategic information that responds to the current demands of university management.
Downloads
References
Acosta, L. A., Becerra, F. A., & Jaramillo, D. (2017). Sistema de Información Estratégica para la Gestión Universitaria en la Universidad de Otavalo (Ecuador). Formación Universitaria. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200011
Aguilar Poaquiza, J. B., Avalos Peñafiel, V. G., Moncayo Sánchez, Y. P., & Carrión Torres, M. V. (2021). Comercio justo una opción estratégica para mejorar el sistema de comercialización agrícola. Revista Investigación y Negocios, 14(23), 49-63. https://doi.org/10.38147/invneg.v14i23.127
Akour, M., & Alenezi, M. (2022). Higher education future in the era of digital transformation. Education Sciences, 12(11), 784. https://doi.org/10.3390/educsci12110784
Akram, H., Yingxiu, Y., Al-Adwan, A. S., & Alkhalifah, A. (2021). Technology integration in higher education during COVID-19: An assessment of online teaching competencies through technological pedagogical content knowledge model. Frontiers in psychology, 12, 736522. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.736522
Almuiñas Rivero, J. L., & Galarza López, J. (2020). Evaluación de la planificación estratégica en instituciones de educación superior en Cuba. Metodología utilizada y resultados obtenidos. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322020000100009&script=sci_arttext&tlng=en
Almuiñas, J. L., Passailaigue, R., & Galarza, J. (2015). La Gestión de la Información y el Conocimiento: una oportunidad para las Instituciones de Educación Superior. Revista Científica de La Universidad de Cienfuegos, 2218–3620, 16–22. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202015000200003&script=sci_arttext
Arias Ortiz, E., Eusebio, J., Pérez-Alfaro, M., Vásquez, M., & Zoido, P. (2021). Los Sistemas de Información y Gestión Educativa (SIGED) de América Latina y el Caribe: la ruta hacia la transformación digital de la gestión educativa. Banco Interamericano de Desarrollo. http://52.3.123.36/handle/123456789/91
Baldeón Egas, P. F., Albuja Mariño, P. A., & Rivero Padrón, Y. (2019). Las tecnologías de la información y la comunicación en la gestión estratégica universitaria: experiencias en la Universidad Tecnológica Israel. Conrado, 15(68), 83-88. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000300083&script=sci_arttext
Baldeón, P. F., Albuja, P. A., & Rivero, Y. (2019). Las tecnologías de la información y la comunicación en la gestión estratégica universitaria: experiencias en la Universidad Tecnológica Israel. Conrado, 15 (68), 83-88. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000300083&lng=es&tlng=es
Barcos, S. J. (2008). Reflexiones acerca de los sistemas de información universitarios ante los desafios y cambios generados por los procesos de evaluación y acreditación. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (Campinas), 13(1), 209–244. https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000100012
Bedoya Dorado, C., Murillo Vargas, G., & González Campo, C. H. (2020). Competencias directivas en la gestión universitaria en Colombia. Educación y Educadores, 23(4), 685-708. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.7
Bedoya-Dorado, C., Murillo-Vargas, G., & González-Campo, C. H. (2021). Gestión universitaria en tiempos de pandemia por COVID-19: análisis del sector de la educación superior en Colombia. Estudios Gerenciales, 37(159), 251-264. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.159.4409
Benavides, L. M. C., Tamayo Arias, J. A., Arango Serna, M. D., Branch Bedoya, J. W., & Burgos, D. (2020). Digital transformation in higher education institutions: A systematic literature review. Sensors, 20(11), 3291. https://doi.org/10.3390/s20113291
CACES (2019). Modelo de evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas 2019. https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/12/3.-Modelo_Eval_UEP_2019_compressed.pdf
CACES (2022). Plan Estratégico Institucional 2022 – 2025. https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/02/PLAN-ESTRATEGICO-INSTITUCIONAL-2022-2025-VF-validado.pdf
Canossa Montes de Oca, H. (2019). Sistemas de información de marketing en la planificación estratégica de la era digital. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 23(2), 43-60. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/24639
Castro Mbwini, D. N. (2022). La gestión universitaria. Aportes desde la perspectiva de Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 547-553. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202022000200547&script=sci_arttext
CEAACES (2015). Proceso de Recategorización 2015 - Informe Final - Universidad San Gregorio de Portoviejo. https://www.caces.gob.ec/documents/20116/216466/46/4664.afsh/4664_1.0.afsh
CEAACES (2019). Informe de evaluación externa Universidad San Gregorio de Portoviejo. Resultados de la acreditación y categorización vigentes.
Cruz, Y. R. (2021). Gestión de Información y del Conocimiento para la toma de decisiones organizacionales. Bibliotecas. Anales de investigación, 11(4), 150-163. http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/203/212
Diaz Muñoz, G. A., & Salazar Duque, D. A. (2021). La calidad como herramienta estratégica para la gestión empresarial. Podium, (39), 19-36. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2588-09692021000100019&script=sci_arttext
Encalada, E. E. V., Lozano, R. A. R., Oscco, F. G., & Aguirre, F. D. M. S. (2019). Sistemas de información como herramienta para reorganizar procesos de manufactura. Revista venezolana de gerencia, 24(85). https://www.redalyc.org/journal/290/29058864015/29058864015.pdf
Ferriol, F. (2011). Modelo de Planificación Estratégica para el Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. [Tesis de doctorado, Universidad de La Habana].
Galarza, J. (2007). Modelo para evaluar la gestión de los procesos de planificación estratégica, conformación y evaluación de los objetivos en las Instituciones de Educación Superior adscritas al Ministerio de Educación Superior. [Tesis de doctorado, Universidad de La Habana].
García González, M. C., Varela de Moya, H. S., & Espíndola Artola, A. (2019). Las formas del trabajo docente metodológico en el contexto actual de la educación superior. Humanidades Médicas, 19(3), 607-636. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202019000300607&script=sci_arttext&tlng=en
García, M. L. S., Adame, M. E. C., & García, M. E. S. (2019). Competitividad de las Pyme y su relación con los sistemas de información. Cuadernos de contabilidad, 20(50), 1-25. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/28119/23445
Gilal, F. G., Ashraf, Z., Gilal, N. G., Gilal, R. G., & Channa, N. A. (2019). Promoting environmental performance through green human resource management practices in higher education institutions: A moderated mediation model. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(6), 1579-1590. https://doi.org/10.1002/csr.1835
González, J., Salazar, F., Ortiz, R., & Verdugo, D. (2019). Gerencia estratégica: herramienta para la toma de decisiones en las organizaciones. Telos: Revista de estudios interdisciplinarios en ciencias sociales, 21(1), 242-267. https://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/2611
Gutiérrez, D. S., Domínguez, A. K., & Rivas, L. A. (2021). Incidencia de la gestión universitaria en la deserción estudiantil de las universidades públicas en Chile. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, (12), 29. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1270
Huerta-Riveros, P. C., Gaete-Feres, H. G., & Pedraja-Rejas, L. M. (2020). Dirección estratégica, sistema de información y calidad. El caso de una universidad estatal chilena. Información tecnológica, 31(2), 253-266. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000200253
Lapiedra, R., Forés, B., Puig-Denia, A., & Martínez-Cháfer, L. (2021). Introducción a la gestión de sistemas de información en las empresas. Publicacions de la Universitat Jaume I.
López Ramírez, E., Martínez Iñiguez, J. E., & Ponce Ceballos, S. (2020). Tendencias globales de la educación superior en el contexto mexicano. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142020000100010&script=sci_arttext
Martinez, R. (2000). Evaluación de la gestión Buenos Aires. Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU).
Montes de Oca Recio, N., Machado Ramírez, E. F., & Reyes Obediente, F. (2019). La gestión didáctica en el contexto actual de la educación superior. Humanidades Médicas, 19(2), 311-322. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202019000200311&script=sci_arttext&tlng=en
Monzón Pinglo, L. A., Dávila Cisneros, J. D., Rodríguez Torres, E., & Pérez Gamboa, A. J. (2023). La resiliencia en el contexto universitario, un estudio mixto exploratorio. Pensamiento Americano, 16(31), 1-15. https://doi.org/10.21803/penamer.16.31.636
Murcia, A. P., & Cárdenas, M. J. L. (2021). La auditoría: fuente de información estratégica en la industria hotelera. Turismo y Sociedad, 28, 207-229. https://www.redalyc.org/journal/5762/576267205010/576267205010.pdf
Murillo Mora, M. (2019). Gestión universitaria. Concepto y principales tendencias. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/03/gestion-universitaria.html/hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1903gestion-universitaria
Orellana, J. (2004). II Diagnóstico de los objetivos PUCV. Estado Actual de la Gestión. Asociación de Académicos Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - La Universidad desde sus Académicos: un Debate Necesario. Chile.
Pedraza Melo, N. A. (2020). Satisfacción laboral y compromiso organizacional del capital humano en el desempeño en instituciones de educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el desarrollo educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.595
Puertas, E. B., Sotelo, J. M., & Ramos, G. (2020). Liderazgo y gestión estratégica en sistemas de salud basados en atención primaria de salud. Revista panamericana de salud pública, 44. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7603369/
Ramírez, M., & Perusquia, J. M. (2019). El Sistema de Información de Marketing como modelo de gestión basado en la comunicación organizacional. Revista Espacios, 40(27). https://www.revistaespacios.com/a19v40n27/19402730.html
Rivero, K., Castillo, J., & Galarza, J. (2020). Indicadores para el control estratégico de la Universidad Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 7 (3), 1–8. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202015000300009&script=sci_arttext
Sobaih, A. E. E., Hasanein, A. M., & Abu Elnasr, A. E. (2020). Responses to COVID-19 in higher education: Social media usage for sustaining formal academic communication in developing countries. Sustainability, 12(16), 6520. https://doi.org/10.3390/su12166520
Tapia, V. (2013). La gestión de la calidad de la educación universitaria: desafíos y posibilidades. Cultura, Ciencia y Tecnología. ASDOPEN-UNMSM, 3 (24).
UNESCO. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. 5–8.
UNESCO. (2022). Informe de la Comisión Internacional sobre los Futuros de la Educación: Reimaginar juntos nuestros futuros, un nuevo contrato social para la educación.
Villareal, A. (2015). La gestión de calidad universitaria. Revista Nueva Gerencia. http://nuevagerencia.com/la-gestion-de-calidaduniversitaria
Wee, C., & Monarca, H. (2019). Educación superior en contextos de cuasi mercados. Educación XX1, 22(1), 117-138. https://www.redalyc.org/journal/706/70667730007/70667730007.pdf
Yerrén, R. H. (2022). El sistema de control interno y la gestión pública: Una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 2316-2335. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/2030
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.