Institutional accreditation and evaluation processes at San Gregorio de Portoviejo University: an analysis of their experiences and main challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8021171%20

Keywords:

university quality, quality management, accreditation, institutional evaluation

Abstract

Introduction: given the current scenario, characterized by its dynamism and uncertainty, Latin American Higher Education Institutions must act quickly to face the challenges that arise from growing demands. The need to develop processes that contribute to continuous quality improvement is addressed, including those related to institutional accreditation and evaluation. In the midst of this complex reality, the San Gregorio de Portoviejo University has developed several processes. Objetive: to evaluate the practice of the institutional accreditation and evaluation processes developed in the institution, between 2015 and 2019. Method: theoretical methods (analysis-synthesis and induction-deduction) and empirical methods (survey and interview carried out with university authorities) were used teachers and staff involved in the Self-Evaluation and Accreditation processes of the Institution). Results: as a result, it was evident that the university accumulates experience in the development of processes linked to quality management. Conclusion: therefore, some areas of improvement are needed that must be addressed, in the desire to continue moving towards obtaining results and impacts of greater social relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Judith Galarza López, Universidad San Gregorio de Portoviejo, Manabí, Ecuador

profesora

References

Abbas, J. (2020). Impact of total quality management on corporate sustainability through the mediating effect of knowledge management. Journal of Cleaner Production, 244, 118806. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118806

Almuiñas, J., & Galarza, J. (2014). La dirección estratégica y su contribución al mejoramiento de la calidad en la Educación Superior. En: Dirección Estratégica y Calidad en las IES. Universidad Juárez del Estado de Durango. Artes gráficas La Impresora, Durango, México.

Almuiñas, J., & Galarza, J. (2017). La gestión de la calidad en las instituciones de educación superior desde la perspectiva de la integración de los procesos estratégicos. En: La gestión de la calidad en las Instituciones de Educación Superior. Tomo 1. Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología, Ecuador.

Bueno Chuchuca, G. F. (2022). Observaciones al enfoque por competencias y su relación con la calidad educativa. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (32), 93-117. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.02

Bustos Gallardo, B., Lukas, M., Stamm, C., & Torre, A. (2019). Neoliberalismo y gobernanza territorial: propuestas y reflexiones a partir del caso de Chile. Revista de Geografía Norte Grande, (73), 161-183. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022019000200161

Castiñeras, D. E., Couce, M. L., Marin, J. L., González-Lamuño, D., & Rocha, H. (2019). Situación actual del cribado neonatal de enfermedades metabólicas en España y en el mundo. In Anales de Pediatría. Elsevier Doyma. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2019.05.007

Costa, C. M. D. S. B., Leite, I. R., Almeida, A. K., & de Almeida, I. K. (2021). Choosing an appropriate water quality model—A review. Environmental Monitoring and Assessment, 193, 1-15. https://doi.org/10.1007/s10661-020-08786-1

Crissien-Borrero, T. J., Velásquez-Rodríguez, J., Neira-Rodado, D., & Turizo-Martínez, L. G. (2019). Measuring the quality of management in education. Review article. Profesional de la información/Information Professional, 28(6). https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.04

Cueva Gaibor, D. A. (2020). Transformación digital en la universidad actual. Conrado, 16(77), 483-489. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s1990-86442020000600483&script=sci_arttext&tlng=en

Dias, J. (2008). Calidad, pertinencia y relevancia: relación con el resto del sistema y la sociedad; responsabilidad social de la educación superior. En: Hacia una política regional de aseguramiento de la calidad en educación superior para América Latina y el Caribe. Unesco.

Ejigu, M. T. (2021). Overview of water quality modeling. Cogent Engineering, 8(1), 1891711. https://doi.org/10.1080/23311916.2021.1891711

Escudero, X., Guarner, J., Galindo-Fraga, A., Escudero-Salamanca, M., Alcocer-Gamba, M. A., & Río, C. D. (2020). La pandemia de Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19): Situación actual e implicaciones para México. Archivos de cardiología de México, 90, 7-14. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-99402020000500007&script=sci_arttext

Fernández, N. y Aiello, M. (2013). Investigar sobre evaluación. Fundamentos y perspectivas para el estudio de los procesos de mejora de la universidad. Revista Investigaciones en Educación, 13(1), 67-87. https://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/educacion/article/view/1063

González, K. G., Torres, E. R., & Espinosa, E. T. (2023). Empoderamiento de la mujer cubana en época de emergencia sanitaria. In Las ciencias sociales, de la educación y la cultura física: desafíos y responsabilidad con el desarrollo (pp. 167-173). Editorial Oriente. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9353882

Gunasekaran, A., Subramanian, N., & Ngai, W. T. E. (2019). Quality management in the 21st century enterprises: Research pathway towards Industry 4.0. International journal of production economics, 207, 125-129. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.09.005

Iesalc-Unesco (2008). Declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Cartagena de Indias, Colombia.

Iesalc-Unesco (2018). Declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Córdoba, Argentina.

Morales-Gómez, G., Reza-Suárez, L., Galindo-Mosquera, S., & Rizzo-Bajaña, P. (2019). ¿Qué significa “fundamentos filosóficos” de un modelo educativo de calidad? Revista Ciencia UNEMI, 12(31), 116-127. https://www.redalyc.org/journal/5826/582661248012/582661248012.pdf

ONU (2015). Cumbre de las Naciones Unidas para el Desarrollo Sostenible. New York.

Pargaonkar, S. (2020). A Review of Software Quality Models: A Comprehensive Analysis. Journal of Science & Technology, 1(1), 40-53. http://thesciencebrigade.com/jst/article/view/37

Presidencia de la República (2014). Ley Orgánica de Educación Superior. República del Ecuador, Quito, Ecuador.

Ramos Farroñan, E. V., Mogollón García, F. S., Santur Manuel, L., & Cherre Morán, I. (2020). El modelo Servperf como herramienta de evaluación de la calidad de servicio en una empresa. Revista Universidad y Sociedad, 12(2), 417-423. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000200417&script=sci_arttext&tlng=en

Red Iberoamericana para la Acreditación de la Calidad de la Educación Superior - RIACES (2004). Glosario Internacional Evaluación de la calidad y la acreditación de la educación superior. Madrid, España.

Ubilla, M. A. B., Barreno, E. R. Z., Freire, F. O., & Sánchez, M. T. (2019). Fundamentos de calidad de servicio, el modelo Servqual. Revista empresarial, 13(2), 1-15. https://editorial.ucsg.edu.ec/ojs-empresarial/index.php/empresarial-ucsg/article/view/159

Unesco (2009). Declaración de la Conferencia Mundial de Educación Superior. París, Francia.

Unesco. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. París. https://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm

Published

2023-04-26

How to Cite

Guillén Vivas, X., Galarza López, J., Borroto Cruz, E. R., Loor Ávila, K., & Gallegos Macías, M. (2023). Institutional accreditation and evaluation processes at San Gregorio de Portoviejo University: an analysis of their experiences and main challenges. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(1), 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021171

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica