Attention to Havana teachers who are trained as doctors at the Pedagogical University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8021295%20%20%20

Keywords:

doctoral training, process, attention, strategy, quality

Abstract

Introduction: the training of professionals well prepared to respond to the high demands of the national and international scenario is among the challenges that educational systems must face. Objective: to socialize a strategy to care for teachers in Havana, who are trained as doctors at the Enrique José Varona University of Pedagogical Sciences. Method: a mixed study was carried out, where theoretical-methodological details that supported the strategy, the structural elements that composed it, as well as the initial results that showed its viability and real possibilities of application were addressed. Results: the community of teachers in Havana, despite having the highest number of doctors among them compared to other provinces, given the potential it has, is insufficient in the number of teachers who have achieved said scientific degree. Conclusion: one of the most important tasks that educational institutions have before them is to raise the scientific level of their faculty, to have highly qualified teachers, and to contribute to the solution of educational problems through research, which justifies the emphasis that is currently placed on doctoral training, in the education sector in Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academia de Ciencias de Cuba (ACC) (2021). Sistematización de ideas del presidente de la República de Cuba, sobre la formación doctoral. Encuentros con académicos. Academia de Ciencias de Cuba.

Bonilla, L., Sarguera, E., Pedroso, O., & López, S. (2011). Educación Universitaria para el siglo XXI. Centro Internacional Miranda.

Carbonell, J., Valle, A., & García, W. (2016). La dirección. La dirección en educación. Sus características. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas

Castillo, M., Rojas, J., & Yépez, A. (2023). Perspectivas y retos de la formación doctoral en América Latina. Universidad Central de Ecuador. Retos a la ciencia, 7 (14). https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/453

Castro, F. (1991). Discurso pronunciado en la clausura del evento científico con motivo del XXX Aniversario de la Academia de Ciencias de Cuba. Ediciones Políticas.

Consejo de Estado de la República de Cuba (CERC). (2019). Decreto-Ley No. 372 del Sistema Nacional de Grados Científicos. Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial. GOC-2019-772-O65

Consejo de Ministros de la República de Cuba (CMRC). (2019). Acuerdo sobre la capacitación, superación y posgrado de especial interés estatal. Consejo de Ministros. Gaceta Oficial. GOC-2019-773-O65

Deler, G. (2019). Proyecto Gestión científica en el desarrollo educativo local y comunitario, (Resolución 52/2021). Ministerio de Educación

Díaz-Canel, M. (2022). Gestión de gobierno basada en la ciencia e innovación: avances y desafíos. Conferencia dictada en el Congreso Internacional Universidad 2022. Ministerio de Educación Superior

Espinosa, M. (2019). Reflexiones sobre los desafíos que enfrenta hoy la humanidad, principales problemas del mundo actual. Entrevista concedida al Periódico Granma, al cierre de su visita a Cuba. Diario Granma.

Fuentes, O. (2016). Polémica actual acerca de la estrategia y su elaboración como resultado científico. Material en soporte electrónico. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

Fukuda, K. (2020). Science, technology and innovation ecosystem transformation toward society 5.0. International journal of production economics, 220, 107460. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2019.07.033

Garcés, M., & Santoya, Y. (2013). La formación doctoral: expectativas y retos desde el contexto colombiano. educ.educ. 16 (2), 283-294. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942013000200005&lng=en&nrm=iso

ICCP-UCPEJV (2021). Programas de Formación Doctoral en Ciencias de la Educación. Soporte digital. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagogas y Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

Martínez, L. A., Ramos, A. E., & Salgado, G. (2019). La formación doctoral. Una necesidad en la transformación del claustro de profesores de Ciencias Médicas de Granma. Revista Multimed. 23 (4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1028-48182019000400872&script=sci_arttext&tlng=pt

Mateus, A. J. (2021), La atención a los estudiantes universitarios angolanos que se forman en Cuba. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].

Mateus, A. J., González, D., & Carbonell, J. (2022). Estrategia educativa para la atención a los estudiantes universitarios angolanos que se forman en Cuba. CEPES. UH.

Ministerio de Educación Superior (MES). (2019). Resolución No. 139 /2019. La Habana: Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial. GOC-2019-775-O65

Ministerio de Educación Superior (MES). (2020). Resolución No. 3 / 2020. La Habana: Ministerio de Educación Superior. CNGC

Morales Torres, M., Cárdenas Zea, M. P., Morales Tamayo, Y., Bárzaga Quesada, J., & Campos Rivero, D. S. (2021). Las tecnologías de la información y comunicación en la gestión del conocimiento. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 128-134. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000300128&script=sci_arttext

Partido Comunista de Cuba (PCC) (2021). Documentos VIII Congreso. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana, Cuba: Artes Gráficos Federico Engels.

Quiroz, L. A. (2021). Movilidad académica internacional y formación doctoral. Un acercamiento desde e la visión de los coordinadores. Revista mexicana de investigación educativa (RMIE), 26 (91). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662021000401007&script=sci_arttext

Ramos Díaz, N., & Vidal Borras, E. (2022). Desarrollo de la ciencia y la tecnología en las habilidades del internado rotatorio de Cirugía General. Educación Médica Superior, 36(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412022000200021&script=sci_arttext&tlng=pt

Ren, S., Hao, Y., Xu, L., Wu, H., & Ba, N. (2021). Digitalization and energy: How does internet development affect China's energy consumption? Energy Economics, 98, 105220. https://doi.org/10.1016/j.eneco.2021.105220

Rodríguez, J. (2018). Estrategia de capacitación. EcuRed Portátil.

Santos-Assán, A. H., Díaz-Pompa, F., Cruz-Aguilera, N., Balseira-Sanamé, Z., & Serrano-Leyva, B. (2021). Economía digital: análisis de la científica encontrada en Sciencedirect entre 2008-2018. Ingeniería Industrial, 42(2), 88-107. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-59362021000200088&script=sci_arttext

Smutny, Z., & Vehovar, V. (2020). Social informatics research: Schools of thought, methodological basis, and thematic conceptualization. Journal of the Association for Information Science and Technology, 71(5), 529-539. https://doi.org/10.1002/asi.24280

Useche, J. (2022). La importancia de los doctores en la sociedad. Blog de investigaciones. Cartagena de Indias, Colombia: Universidad Tecnológica de Bolívar.

Valle. A. (2010). La investigación pedagógica. Otra mirada. Editorial Pueblo y Educación.

Zheng, Y., Yang, S., & Cheng, H. (2019). An application framework of digital twin and its case study. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 10, 1141-1153. https://doi.org/10.1007/s12652-018-0911-3

Published

2023-06-07

How to Cite

González González, D., Fernández Morales , M. del C., & Pupo Lorenzo, N. (2023). Attention to Havana teachers who are trained as doctors at the Pedagogical University. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(1), 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021295

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica