Tools for the management of the quality in the university

Authors

  • Alejandro Hernández Alvarez
  • Anisia Ruiz Gutiérrez
  • Lourdes Elena Alvarez López Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila
  • Olga Lidia Palmero Venega Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10070184

Keywords:

management of the quality, higher education, evaluation, accreditation

Abstract

Quality management in Higher Education facilities is a key process for achieving a continuous improvement for the sake of society. Therefore, guaranteeing quality is a challenge for the members of the university community and for those in charge of its assessment and certification. This article aimed to describe the main procedures for quality management through its distinctive features in order to be implemented at the university. As theoretical level methods, historical-logical, analytical-synthetic, hypothetical-deductive and systemic-structural were employed. The contribution of experts on the subject and the evaluations made, led to new ideas on a matter that is constantly being debated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine, F., Noda, M. E., García, G. A. y Ávila, J. C. (2020). Aprendizajes obtenidos en los procesos de autoevaluación y evaluación externa a las instituciones de educación superior cubanas. Revista Cubana de Educación Superior, 39 (3) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300007

Barreto, M. C. y Kalnin, G. F. (2018). Qualidade na educação superior: uma revisão teórica da evolução conceitual no campo da educação superior. Ensaio, 26 (100), 530-551. https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601114

Barrios, N., Rodríguez, N. y Tristá, B. (2019). El aseguramiento de la calidad y el factor humano en las instituciones de educación superior de América Latina. Revista Cubana de Educación Superior, 38 (2) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000200007

Bernasconi, A. y Celis, S. (2017). Higher education reforms: Latin America in comparative perspective. Education Policy Analysis Archives, 25 (67), 1-12. https://doi.org/10.14507/epaa.25.3240

Carballo, E. y Ruiz, A. (2022). El desempeño de programas e instituciones universitarias en Cuba según las tendencias en la acreditación. Universidad de La Habana, (295). https://revistas.uh.cu/revuh/article/view/325

García, F. J., Juárez, S. C. y Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37 (2), 206-216. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000200016

Guerra, R. M. y Meizoso, M. del C. (2019). Gestión de la Calidad. Conceptos, modelos y herramientas. La Habana: Editorial UH.

Guerra, R. M., Acosta, D. A., Dávila, N., Correa, N. y Valencia, M. B. (2022). Certificación de sistemas de gestión y acreditación de la calidad en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 88 (1), 67-84. https://doi.org/10.35362/rie8814779

Ishikawa, K. (1988). ¿Qué es el control de la calidad? La modalidad japonesa. La Habana: Ediciones Revolucionarias.

Jacques-P., V. y Boisier-O. G. (2019). La calidad en las instituciones de educación superior. Una mirada crítica desde el institucionalismo. Educación, 43 (1). https://bit.ly/3rR668I

Medina-Manrique, R., Carcausto, W. H. y Guzmán, E. E. (2022). Aseguramiento de la calidad educativa universitaria en Iberoamérica: tendencias, ausencias y desafíos. Revista Iberoamericana de Educación, 88 (1), 33-47. https://doi.org/10.35362/rie8814774

Ministerio de Educación Superior. (2018). Resolución No. 150/2018 Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). Cuba.

Ruiz, A., Hernández, A. y Lara, R. (2021). Proceso de acompañamiento para la evaluación y acreditación de carreras y programas de postgrado. Educación y Sociedad, 19 (1), 170-182. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1773/pdf

Ruiz, J. A. y Glasserman, L. D. (2021). Características del aseguramiento de la calidad educativa: Un mapeo sistemático 2016-2020. Revista Complutense de Educación, 32 (3), 337-348. https://doi.org/10.5209/rced.70182

Ruiz, A., Lara, R. y Carballo, E. (2022). Las autoevaluaciones internas en la educación superior basadas en las relaciones interprocesos para la gestión universitaria. Yachana, 11 (2), 41-57. http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/833/614

Published

2023-10-30

How to Cite

Hernández Alvarez, A. ., Ruiz Gutiérrez, A., Alvarez López, L. E. ., & Palmero Venega, O. L. . (2023). Tools for the management of the quality in the university. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(2), 160–174. https://doi.org/10.5281/zenodo.10070184

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica