University-industry linkage to develop innovation - case of a private university and entrepreneurs in the city of Encarnación
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8147331Keywords:
university linkage, triple helix- innovation, university- businessAbstract
Introduction: The National Council for Science and Technology-Paraguay, in its white paper, initially considers the Sabato Triangle as a linkage model. However, in Paraguay, there is limited linkage between the state, the business sector, and universities. Objective: to identify the innovations developed by entrepreneurs while carrying out various linkage activities at the university, measure their perception levels to detect needs regarding university actions, and the sense of belonging in collaboration networks. Method: the questionnaire, structured with 21 closed questions, was applied to entrepreneurs in the city of Encarnación. Results: two groups were formed: in the first activity, 8 entrepreneurs with linkage (students and graduates) participated; in the second activity, 7 entrepreneurs without linkage (external companies) participated. Conclusion: the activities allowed for adherence to university contact networks, but external entrepreneurs did not have the same intention. The measurement of actions carried out during the project reaffirms the need to define clear structures, linkage policies, and a monitoring system with feedback to improve linkage actions.
Downloads
References
Acuña, P. (1993). Vinculación universidad-sector productivo. Revista de la educación superior, 22(87), 1-15.
Cabrera, R, H., Rodríguez Pérez, B., León González, J. L., & Medina León, A. (2021). Bases y oportunidades de la vinculación universidad-empresa. Revista Universidad y Sociedad, 13 (1), 300-306
Casales, M. y Casas Rosalía. (1998). Un diagnóstico sobre la vinculación Universidad-Empresa. México: Conacyt Anuies.
Castro, C. y Fernández. G. (2020). La innovación y sus protagonistas. Madrid, España: CSIC.
Cohen-Granados, J., Linares-Morales, J., & Briceño-Ariza, L. (2020). Caracterización de la cultura innovativa en la cooperación universidad-empresa. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 5(1), 46–53. https://doi.org/10.25214/27114406.963
D’Este, P., Catro, E. y Molas-Gallart, J. (2014). Documento de Base para un Manual de Indicadores de Vinculación de la Universidad con el Entorno Socioeconómico, INGENIO (CSIC-UPV), OCTS y RICYT. https://digital.csic.es/bitstream/10261/132865/1/Manual%20de%20Valencia.pdf
Encuesta de Innovación empresarial (2016). https://www.ine.gov.py/microdatos/Encuesta-de-innovacion-empresarial-del-paraguay.php
Escalante Ferrer, A. E., Torres-Salazar, M. del C., García-Garnica, A. (2020). Indicadores de sustentabilidad en empresas manufactureras y vinculación con instituciones generadoras de conocimiento: estudio de caso. Revista CEA, 6 (12), 29-46. https://doi.org/10.22430/24223182.1601
Esteche, E. y Denis, M. (2020). La educación en I+D+i en Universidades privadas de la ciudad de Encarnación para fomentar la transferencia de conocimiento al sector empresarial. (Tesis de Maestría, Universidad Autónoma de Encarnación).
Esteche, E., Gerhard Wasmuth, Y. & Venialgo Figueredo, M. (2019) Las tradiciones organizacionales, culturales y el financiamiento como factores influyentes en las etapas iniciales y de crecimiento de los emprendimientos en la ciudad de Encarnación. Revista Argentina de Investigación en Negocios, 6(1), 85-96.
González-González, R., Arce-Recalde, J., & Peñate-Santana, Y. (2022). Fracaso empresarial asociado a las habilidades del empresario. Caso enfocado en PYMES de la ciudad de Guayaquil–Ecuador. Portal de la Ciencia, 3(2), 134-144.
Marone, L. y González del Solar, N. (2007). Crítica, creatividad y rigor: vértices de un triángulo culturalmente valioso. Asociación Interciencia. Interciencia, 32 (5); 354-357
Martínez Gil, L., Oyarvide Ibarra, R. T., Rosales Cortés, F. S., & Bustos Gámez, M. M. (2019). Proceso de gestión de la relación universidad-empresa en la Universidad Técnica «Luis Vargas Torres». Mendive. Revista de Educación, 17(3), 373-392.
Mazzitelli, M. G., Zeballos, C. & Blanco, M. (2020). Hacia un análisis multidimensional de las interacciones universidad-sociedad para el bienestar social en Iberoamérica. La Red Multibien. EXPERIENCIAS ACUMULADAS, 59.
Medina, M. E., Gutiérrez González, L., Molina Morejón, V. M., & Barquero Cabrero, J. D. (2016). Sistema de vinculación universidad empresa: validación de su impacto económico y social. Revista Internacional Administración & Finanzas, 9(1), 81-93.
Núñez, J. y García, R. (2017). Universidad, ciencia, tecnología y desarrollo sostenible. Revista Espacios, 38(39). https://www.revistaespacios.com/a17v38n39/17383903.html
Padilla, G. (2002). INTERFAZ – Moa: Experiencia y Perspectiva. Un estudio de caso. (Tesis de doctorado, Universidad de Cienfuegos).
Pérez, C. (2019). Innovación empresarial al servicio de la micro y pequeña empresa nortesantandereana: por la competitividad regional. Económicas CUC, 40(1). 91-104. http://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.06
Pompas, A. I. G. y Reyes, S. N. B. (2021). Evaluación del impacto de las relaciones universidad-empresa desde la universidad de las Tunas. EDACUN Comité editorial, 100-106.
Ramírez Domínguez, M. D. J., Reséndiz Ortega, M. & Reséndiz Ortega, M. E. (2017). Metodología de seguimiento de egresados para fortalecer la vinculación de la universidad con la sociedad. Revista global de Negocios, 5(3), 99-111.
Ramírez Salazar, M. y García Valderrama, M. (2010). La Alianza Universidad-Empresa-Estado: una estrategia para promover innovación. Revista EAN, (68), 112-133. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-81602010000100009&lng=en&tlng=es
Ríos, M. y Perozo, M. (2007). Factores que Inciden en la creación de una unidad de gestión de capital intelectual en el Núcleo LUZ-COL. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 13(2):123-148. https://www.redalyc.org/pdf/364/36413207.pdf
Rivera de Parada, A., Rodríguez, M.E. y Navas, V. M. (2002). Diagnóstico de Vinculación Universidad Empresa en el Salvador.
Rueda, I., Acosta, B., & Cueva, F. (2020). Las universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educação & Sociedade, 41.
Torres Salazar, M. del C., Escalante Ferrer, A. E. & García Domínguez, N. A. (2020). Proposal of indicators to measure university linkage: Perspectives of officials in public higher education institutions. Education Policy Analysis Archives, 28, 65. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4333
Valenzuela, A. M. V. y Ocaño, A. D. R. (s/f). La importancia de la investigación y vinculación en el contexto de la educación superior. Ley General de Educación Superior (LGES), 184.
Vázquez, C, M. y Bermeo, K. V. (2021). Vinculación universidad –empresa y su contribución al desarrollo local, caso Universidad Católica de Cuenca. Revista OIDLES, 15 (31).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.