Application of a new approach in postgraduate academic programs: outcomes of a five-years period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10608060

Keywords:

postgraduate, master’s degree, impact, management, quality

Abstract

Introduction: Since 1994, the Institute of Pharmacy and Food at the University of Havana has developed master’s degree programs that promote the lifelong learning of its graduates through inclusive and quality education. A new methodology has been applied since 2017 to assess the impact of postgraduate academic programs. Objective: The study analyzed the evaluations carried out during a five-year period in four master's degrees and the contribution to improving quality in the management and development of such programs. Method: A retrospective and descriptive study of the results was carried out, compiled for the comparative analysis of the indicators of the evaluated programs. The comprehensive analysis allowed combining teamwork and several quality tools. Results: confirmed the non-detection of gaps regarding the regulatory field, since the methodology contemplates the new approaches to the quality standard. The improvement actions to be executed were weighted, based on the ranking and assessment of quality attributes and their contributions. Conclusion: Five improvement proceedings were identified and the importance of the systematization of these measurements as a basis for the improvement of the programs and their successful management was confirmed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, L. A. (2018). Valor compartido y calidad desde la proyección social: reflexiones

Alman, S. (2023). Análisis de brechas para alcanzar el rendimiento ideal. Lumiformapp. https://lumiformapp.com/es/checklists-recursos/analisis-de-brechas-gap

Asociación española para la calidad (AEC). (2019). Matriz de priorización. España. https://www.aec.es/web/guest/centro-conocimiento/matriz-de-priorizacion

Asociación Internacional de Universidades (2020). COVID-19: Retos y respuestas de la educación superior. https://www.iau-aiu.net/covid-19-higher-education-challenges-and-responses#survey%20reports

Bezies, P., Macías, L. R., Pérez, J. A., González, N., Elizalde, L., Olvera, B. I., López, M. A., Ordaz, A. A., Ángeles, A., González, D., Ortiz, J., Alonso, A., & Callado, J. (2020). Resultados del estudio de egresados de la Licenciatura en Farmacia. Instituto de Ciencias de la Salud. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Sistema Institucional de Evaluación. Registro Público del Derecho de Autor 03-2014-062511300000-01. Título de registro de marca 1556919 “Sistema Institucional de evaluación UAEH”. https://www.uaeh.edu.mx/adminyserv/dir_generales/evaluacion/spitel/seguimiento_de_egresados/2020/farmacia-icsa-2020.pdf

Dopico, I. (2008). Propuesta de un sistema de meta evaluación para el aseguramiento de la calidad de los procesos de evaluación externa y acreditación de los programas de maestría en Cuba. Plaza de la Revolución, Cuba: Editorial Universitaria. ISBN 978-959-16-0788-1 http://eduniv.mes.edu.cu

Escobar, A. A. (2018). UNAN-Managua, el postgrado: retos e implicaciones. Memorias del 11no Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018.

GITNUXBLOG (2023). Método de los seis sombreros para pensar: Sus colores, técnica, cómo aplicarla y más. (8/03/2023). https://blog.gitnux.com/es/seis-sombreros-para-pensar/

Guerrero, M. A. (2015). Aplicación del modelo Kano a la satisfacción de los estudiantes en los cursos de formación online. Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Valencia. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/59523/Guerrero%20-%20APLICACI%D3N%20DEL%20MODELO%20DE%20KANO%20AL%20AN%C1LISIS%20DE%20LA%20SATISFACCI%D3N%20DE%20LOS%20ESTUDIANTES%20EN%20LOS....pdf?sequence=1

Hernández, J. (2023). ¿Cómo aplicar el modelo Kano en el diseño de productos? IZO. https://izo.es/como-aplicar-el-modelo-de-kano-en-el-diseno-de-productos/

https://fototeca.uh.cu/s/scriptorium/page/inicio

Joa, F. D. (2015). Evaluación del Impacto de la Maestría en Tecnología y Control de Medicamentos (Período 2009-2014). [Tesis en opción al Título de Máster en Tecnología y Control de los Medicamentos, Universidad de La Habana. https://fototeca.uh.cu/s/scriptorium/page/inicio

Linares, B. (2021). Evaluación Preliminar del Impacto de la Maestría en Toxicología. [Tesis de Diploma, Universidad de La Habana].

Llanio, G., Lazo, J., Iñigo, E., Surós, E. & Espi, N. (2013). Una estrategia metodológica para evaluar el impacto de los procesos de evaluación y acreditación en la educación superior. Revista Congreso Universidad, 2(1),1-11. http://www.mes.edu.cu

Llanio, G., Surós, E., & Dopico, I. (2011). La evaluación del impacto de los procesos de acreditación. Variables e indicadores. Pedagogía Universitaria, 16(1), 1-13. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA466940239&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=16094808&p=IFME&sw=w&userGroupName=anon%7E51f225a7&aty=open-web-entry

MES. (2018): Resolución Ministerial No. 150/2018. Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES), La Habana.

MES. (2020). Indicaciones especiales No. 1 de 23 de marzo de 2020. La Habana. https://www.mes.gob.cu/sites/default/files/documentos/rs.sm_.470_indicaciones_especiales.pdf

Ministerio de Educación Superior (MES). (2019). Resolución Ministerial No. 11/2019. Subsistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías de la República de Cuba (SEA-M), La Habana.

Nieto, O. M., Suárez, Y. & Joa, F. D. (2017). Metodología para la medición de impacto en Programas Académicos de Maestría y Doctorado. En J.L. Almuiñas (compilador), (RED-DEES, CEPES-UH). La gestión de la calidad en las instituciones de educación superior, Tomo. I. (pp. 359-411). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Guayaquil. ISBN: 978-9942-17-029-3.

Nieto, O. M., Suárez, Y., & Díaz, M. (2019). Perfeccionamiento de los indicadores de medición de impacto en programas académicos de maestría. Artículo del Libro: LA GESTIÓN DE IMPACTOS EN LAS INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN SUPERIOR (RED-DEES). Pp. 168-177. Universidad de Sotavento. 545 p. ASIN: B07Z8J948R ISBN: 978-1700-54-595-4.

Nieto, O. M., Suárez, Y., & Joa, F. D. (2018). Evaluación de impacto en la Maestría Tecnología y control de medicamentos utilizando nuevos indicadores. En J. L. Almuiñas (compilador), (RED-DEES, CEPES-UH). La gestión de la calidad en las instituciones de educación superior, Tomo. II. (pp.193-205). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Guayaquil. ISBN: 978-9942-17-041-5.

Nieto, O. M., Suárez, Y., González, I. & Grimón, M.Y. (2022). Evaluación del impacto de la maestría en Farmacología del Instituto de Farmacia y Alimentos. Revista Cubana de Educación Superior, 41(Especial 2), 351-367. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/194

Nieto-Acosta, O. M., Suárez-Pérez, Y., Díaz-Molina, M., & Enríquez-Laza, J. J. (2020). Evaluación del impacto de la maestría en Farmacia Clínica. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142020000200017&script=sci_arttext&tlng=en

propuestas para la Maestría en Didáctica. Memorias del 11no Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018.

Román, M. (2017). La Evaluación de impacto de la formación. Una aproximación desde los modelos clásicos y las experiencias de investigación. Revista Flacso. 5(3), 62. Pp.116-129. RPNS: 2346. ISSN: 2308-0132. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/5855 www.revflacso.uh.cu

Saavedra, M. (2021). Técnicas de creatividad: los seis sombreros para pensar. DESINGNTHINKING. https://designthinking.gal/tecnicas-de-creatividad-los-seis-sombreros-para-pensar

Sáenz-Blanco, F., Contento-Sepulveda, M.S., & Bautista-Mendoza, J.M. (2020). Determinación de variables y parámetros del modelo Kano aplicado al turismo en salud en Colombia. Dimensión Empresarial, 18(2), 66-94. https://doi.org/10.15665/dem.v18i2.2292

Sánchez, C. (2018). Excelencia en el servicio: aplicación del modelo de Kano a servicios de salud. Tesis de grado, Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/88411/Excelencia_en_el_servicio.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Tamarit, G., Sáenz, M., & Castro, F. (2018). Observatorio de docencia universitaria como vehículo de calidad en la formación docente. Memorias del 11no Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018.

Toral, S. L. (2007). Primera reunión de farmacología traslacional, 38ª reunión nacional SEF/) 9ª reunión de SEFF19-20 de junio de 2018, España. (12/09/2018). http://doi.org/10.1111/bcpt.13084

Vanclay, F. (2004). Principios internacionales de la evaluación del impacto social. Estados Unidos: Asociación Internacional de Evaluación del Impacto.

Published

2024-02-06

How to Cite

Suárez Pérez, Y. ., Nieto Acosta, O. M. ., & Iraizoz Colarte, A. . (2024). Application of a new approach in postgraduate academic programs: outcomes of a five-years period. Estrategia Y Gestión Universitaria, 87–110. https://doi.org/10.5281/zenodo.10608060

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica