University extension and cultural promotion: a strategy for the comprehensive organization of the Amateur Artists’ Crusade
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10835250Keywords:
university management, amateur artists’ crusade, strategyAbstract
Introduction: this research was carried out from the artistic and literary accolades received by the amateur artists of the University Students Federation. This strategy is presented as a theoretical-practical result for the organization at the core level of the FEU Amateur Artists’ Crusade at the University of Pinar del Río. It is aimed at implementing a model to improve the organization of this cultural movement. Objective: to design a strategy that responds to the social and cultural needs and demands of the university community. Method: it was carried out from the dialectical-materialist approach, with the use of different theoretical and empirical methods, as well as descriptive statistics techniques. Results: the main shortcomings for the organization of this university cultural program were identified and a strategy was designed for the base level, as it was the one that demanded the greatest needs. It was made up of stages and each one had its objective, characteristics, strategic actions, forms of evaluation, indicators and those responsible for its implementation. Conclusion: the organization of the process was improved, where the management groups were trained and contributed to raising the aesthetic taste of the university community, revealing a change in the appreciative level of the professionals in training.
Downloads
References
Castillo-Calzadilla, T., Cuesta, M. A., Olivares-Rodriguez, C., Macarulla, A. M., Legarda, J., & Borges, C. E. (2022). Is it feasible a massive deployment of low voltage direct current microgrids renewable-based? A technical and social sight. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 161, 112198. https://doi.org/10.1016/j.rser.2022.112198
Conde Lorenzo, E, & Mármol Cantillo, M. (2020). La extensión universitaria en América Latina. Origen, actualidad y proyecciones. En Universidad, extensión y desarrollo local comunitario. Tomo I. La heterogeneidad y desarrollo de los modelos de universidades y la formación de los procesos sustantivos. Capítulo II La extensión universitaria. Editorial Abyala-Yala. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/19559
Conde Lorenzo, E. (2020). Universidad, extensión y desarrollo local comunitario. Tomo I. La heterogeneidad y desarrollo de los modelos de universidades y la formación de los procesos sustantivos. Editorial Abyala-Yala. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/19559
Conde Lorenzo, E., & García Díaz, H. (2020). Los modelos de universidades a nivel internacional y su influencia en los procesos universitarios actuales. En Universidad, extensión y desarrollo local comunitario. Tomo I. La heterogeneidad y desarrollo de los modelos de universidades y la formación de los procesos sustantivos. Capítulo I. Los modelos de universidades. Surgimiento y evolución. Editorial Abyala-Yala. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/19559
Conde Lorenzo, E., & Jimenez Morejón, A. (2022). Estrategia extensionista para el desarrollo del Movimiento de Artistas Aficionados Universitarios. En Universidad, extensión y desarrollo local comunitario. Tomo II. Experiencias participativas. Editorial Abyala-Yala. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/23283
Corahua Salcedo, L. F., & García González, M. (2023). Gestión y Gobernabilidad, Formación de Directivos Académicos en la Universidad. Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (1), 35-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021139
Cruz Arteaga, D., Álvarez Bencomo, O., & Nardo Gallardo, R. (2022). La formación de estudiantes como promotores culturales en la universidad: Principales regularidades. Revista Mendive, 20 (4), 1328 - 1337. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3021
Domínguez, J. J., Galarza, J. & Almuiñas, J. L. (2016). Glosario de términos vinculados a la Dirección estratégica en la Educación Superior. Universidad Regional Autónoma de los Andes.
García Machado, E. O., & Soris Díaz-Veliz, C. (2023). El liderazgo transformacional en la gestión socio- cultural en la dirección de la extensión universitaria. Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (1), 140-152. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2524
González Aportela. O., Batista Mainegra. A. & González Fernández-Larrea. M. (2020). Indicadores de calidad del proceso de extensión universitaria en la Universidad de La Habana. Revista San Gregorio, 43, 49-64. https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/vew/1389
González, O. (2016). Sistema de gestión de calidad del proceso extensionista en la Universidad de La Habana. [Tesis doctoral, Universidad de La Habana].
González, O., Batista, A. & Rial, R. M. (2014). Perfeccionamiento del proceso extensionista, un acercamiento desde la gestión de la calidad. XII Taller Internacional de Extensión Universitaria, 9no Congreso Internacional de Educación Superior UNIVERSIDAD 2014. La Habana, del 10 al 14 de febrero. Memorias del Evento. ISBN 978-959-16-2255- 6.
González, Z., & Aguirre, F. (2019). Constitución de la República de Cuba. Editora Política. https://www.parlamentocubano.gob.cu/index.php/constitucion-de-la-republica-de-cuba
González-Aportela. O., Batista-Mainegra. A & González Fernández-Larrea. M. (2020). Sistema de gestión de la calidad del proceso de extensión universitaria, una experiencia en la Universidad de La Habana. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior. 11(2) 105-134. http://revistas.uned.ac.cr./index.php/revistacalidad
Hollarek, M., & Lee, N. C. (2022). Current understanding of developmental changes in adolescent perspective taking. Current Opinion in Psychology, 45, 101308. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2022.101308
Jimenez Morejón, A., Pulido Díaz, A., & Valdés Fernández, A. (2022a). Proceso de formación de los artistas aficionados de la Federación Estudiantil Universitaria como promotores culturales. Revista Horizonte Pedagógico, 11 (2), 23-34. http://portal.amelica.org/ameli/journal/649/6493154004/html/
Jimenez Morejón, A., Pulido Díaz, A., González Pacheco, T., & Silva López, M. (2021). Evolución histórica del Movimiento de Artistas Aficionados de la FEU en la Universidad de Pinar del Río. Revista Mendive, 19 (2), 641- 658. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2092
Jimenez Morejón, A., Pulido Díaz, A., Silva López, M., & Estévez Estévez, Z. (2022m). Fundamentos para la gestión del movimiento de artistas aficionados. Contribución a la formación del profesional. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3), 115-135. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=s0257-431420220
Keifer, C. M., Day, T. C., Hauschild, K. M., & Lerner, M. D. (2021). Social and nonsocial reward anticipation in typical development and autism spectrum disorders: current status and future directions. Current Psychiatry Reports, 23, 1-6. https://doi.org/10.1007/s11920-021-01247-7
Ministerio de Educación Superior. (2020). La dirección general de pregrado. https://www.mes.gob.cu/direccion-de-pregrado
Molina, A., & Ejea, T. (2017). Los caminos de la extensión universitaria en México. Modelos de tercera función sustantiva universitaria y su pertinencia regional.En J. Castro y H. Tommasino, (Ed.), Los caminos de la extensión en América Latina y el Caribe. Universidad Nacional de la Pampa.
Nan. L., González Aportela, L., & Batista Mainegra. A. (2021). La extensión universitaria en la Universidad Internacional de Heilongjiang de la República Popular China. Revista Cubana de Educación Superior. 40(1). http://revistas.uh.cu/rces/article/view/1795
ONU (2018). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adoptala-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
Partido Comunista de Cuba. (2018). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2021-2026. https://www.mined.gob.cu
Pulido Díaz, A., & Barreiro Pousa, L. (2019). Una mirada al liderazgo del docente en la formación de profesionales universitarios. Estrategia y Gestión Universitaria. 7(1), 151166. http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/download/1304/1803
Radice, C.A., & Molinas, J.C. (2017). Extensión Universitaria en Paraguay: un reto. En J. Castro y H. Tommasino, (Ed.), Los caminos de la extensión en América Latina y el Caribe. Universidad Nacional de la Pampa.
Rivera, S. C., Liu, X., Chan, A. W., Denniston, A. K., Calvert, M. J., Ashrafian, H., & Yau, C. (2020). Guidelines for clinical trial protocols for interventions involving artificial intelligence: the SPIRIT-AI extension. The Lancet Digital Health, 2(10), e549-e560. https://doi.org/10.1016/S2589-7500(20)30219-3
Santiago, A. L., Demajorovic, J., Rossetto, D. E., & Luke, H. (2021). Understanding the fundamentals of the Social Licence to Operate: Its evolution, current state of development and future avenues for research. Resources Policy, 70, 101941. https://doi.org/10.1016/j.resourpol.2020.101941
Ulloa Enríquez, F. & Almuiñas Rivero J. L. (2018). La extensión universitaria orientada a la promoción de la cultura artística: un reto de las instituciones de educación superior de América Latina. Revista Cubana de Educación Superior. (1) 19-36. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S0257-431420180
Unesco-Perú (2011). Gestión educativa estratégica. Módulo 2. Instituto Internacional de Planeación de la Educación, UNESCO-Perú, Ministerio de Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219162
Valle Lima, A. D. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Pueblo y Educación. http://www.ecured.cu/La_investigaci%C3%B3n_pedag%C3%B3gicaOtramirada
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.