Strategic approach and institutional transformation. Methodology for its development at the University of Managua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10608089

Keywords:

strategic focus, institutional transformation, quality of education

Abstract

Introduction: The complexity and dynamism of the environment in which contemporary universities operate and the demands regarding the irrelevance and quality, demand methodologies to implement management approaches with a vision of the future and an innovative conception. Objective: to develop a methodology aimed at implementing the strategic approach oriented to institutional transformation at the University of Managua. Methods: the research took into consideration the conceptions of the mixed approach, combining quantitative and qualitative techniques, with content analysis, questionnaires, group dynamics, observation, interviews and expert judgment. Historical, inductive and deductive methods were also applied. Results: the conceptual bases of the strategic approach were systematized, a methodology was structured for its implementation, which, when validated, evidenced improvements in the behavior of management indicators; also contributing to obtain the category of optimized in the external verification. Conclusion: it was observed that the methodology for the implementation of the strategic approach at the University of Managua promoted institutional transformation, achieving a positive impact on institutional performance and the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almuiñas, J. L., & Galarza, J. (2012). El proceso de planificación estratégica en las universidades: desencuentros y retos para el mejoramiento de su calidad. Revista GUAL, 5(2), 72-97.http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2012v5n2p72

Bonilla, A. (7 de agosto de 2018). Importancia del pensamiento estratégico en las autoridades universitarias. [Discurso Principal]. Primer seminario de pensamiento estratégico universitario: Transformando la universidad con mentalidad estratégica, Quito, Ecuador.

CNU y CNEA (2022) Marco Estratégico de la 2030. Editorial Consejo Nacional de Universidades (CNU). Nicaragua https://www.cnu.edu.ni

CNU (2023). Plan Nacional de Educación Universitaria 2023-2026. Editorial del Consejo Nacional de Universidades. Managua. Nicaragua.https://www.cnu.edu.ni/wp-content/uploads/2023/03/Plan_Nacional_EU_2023-2026.pdf

Crespo, E. (2020). Modelo para la convergencia estratégica en la gestión de Instituciones de Educación Superior cubanas. Aplicación en la Universidad Central ¨Marta Abreu¨ de Las Villas [Tesis de doctorado no publicada, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas].

Díaz, A., y Villafuerte, C. A. (2022). Planeamiento Estratégico de la Educación. Comunicación: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(2), 161-171. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.681

Domínguez, J. J. (2021). El control estratégico: factor para el logro de los objetivos de una organización. Revista Conrado, 17(81), 243-250. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400243

Fernández, J., Barbón, O., & Añorga, J. (2016). Enfoque estratégico en la gestión de las universidades y la concepción estratégica de la Educación Avanzada. Revista Cubana de Reumatología, 18(1), 71-75. http://scielo.sld.cu/pdf/rcur/v18n1/rcur12116.pdf

Gallegos, M. R., Galarza, Y., & Almuiñas, J. L. (2023). Los sistemas de información estratégica en la gestión universitaria: problemáticas que enfrentan. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (1), 153-167. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021659

García, J., Duran, S. E, Cardeño, E., Prieto, R., García, E., & Paz, A. (2017). Proceso de planificación estratégica: Etapas ejecutadas en pequeñas y medianas empresas para optimizar la competitividad. Revista Espacios. 38(52)https://www.revistaespacios.com/a17v38n52/a17v38n52p16.pdf

Goyeneche, G., & Parodi, T. (2017). Introducción a la prospectiva.Dirección de Planificación. Presidencia. Montevideo, Uruguay. https://www.opp.gub.uy/sites/default/files/documentos/2018-05/Manual_Prospectiva.pdf

Leyva, M. Y., Estupiñán, J., Coles, W. S., & Bajaña, L. J. (2021). Investigación científica. Pertinencia en la educación superior del siglo XXI. Revista Conrado, 17(82), 130-135. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1940/1899

Lissabet, J. L. (1998). La utilización del Método de Evaluación de Expertos en la valoración de los resultados de las investigaciones educativas. Universidad Pedagógica Blas Roca Calderío.

López, D., & Troncoso, E. (2021). Ámbitos estratégicos para el desarrollo de universidades. Análisis de un caso. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2838

López, V. R., & Nevado, D. (2016). Modelo de control estratégico desde la perspectiva del valor de los intangibles. Método y aplicación. Innovar, 26(59), 9-20.https://doi.org/10.15446/innovar.v26n59.54319

Maldonado, B. (2019). Pensamiento estratégico y eficiencia en las universidades de la provincia de Pichincha – Ecuador. [Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata]. https://doi.org/10.35537/10915/83596

Medina. A., Nogueira, D., Comas. E., & Hernández, A. (2019). Procedimiento para la gestión por procesos: métodos y herramientas de apoyo. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 27(2), 328-342.https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-33052019000200328&script=sci_abstract

Meza, D. M., Crespo, E, Navarro, H., & Castellanos, J. R. (2020). Indicadores, Información y Decisiones en la Gestión Universitaria. ISLA 2020 Proceedings. 3.

https://aisel.aisnet.org/isla2020/3

Morales, J, Meza, D., & Castellanos, J. R. (2015). Rediseño organizativo estratégico para la calidad. Elementos generales de su aplicación en la Universidad de Managua (UdeM). Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 3(2), 17-37. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/363

Organización Internacional de Normalización ISO. ISO 21001:2018. Organizaciones educativas. Sistemas de gestión para las organizaciones educativas. Requisitos con orientación para su uso. Ginebra, Suiza: Organización Internacional de Normalización. https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:21001:ed-1:v1:es

Oviedo, M., Medina, A., & El Assafiri, Y. (2018). Procedimiento para la planificación operativa con enfoque de procesos en Instituciones de Educación Superior, Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 10(5), 379-388. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Osterlind, S.J. (2002). Constructingtests ítems:Multiple-Choice, Constructed-Response, Performance, and OtherFormats.SecondEdition. KluwerAcademic Publishers. https://ebookppsunp.files.wordpress.com/2016/06/steven_j-_osterlind_constructing_test_items_mulbookfi-org.pdf

Pérez, B. J., & Rojas, C. P. (2022). Aproximación a las escuelas de pensamiento estratégico y su evolución a la estrategia empresarial. Revista de Ciencias SocialesXXVIII (4), 157-179https://www.redalyc.org/journal/280/28073811010/html/

Plasencia, J. A., Marrero, F., Bajo, A. M., &Nicado García, M. (2018). Modelos para evaluar la sostenibilidad de las organizaciones. Estudios Gerenciales, 34(146), 63-73.https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.146.2662

Román, O. (7 de agosto de 2018). Pensamiento Estratégico, teoría y práctica en el ámbito universitario. [Presentación]. Primer seminario de pensamiento estratégico universitario: Transformando la universidad con mentalidad estratégica. Quito, Ecuador.

ONU (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Publicación de las Naciones Unidas LC/G.2681-P/Rev.3 https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Published

2024-02-06

How to Cite

Hernández Pascual, K. ., Corea Almendarez, O. ., & Valle Midence, C. . (2024). Strategic approach and institutional transformation. Methodology for its development at the University of Managua. Estrategia Y Gestión Universitaria, 111–131. https://doi.org/10.5281/zenodo.10608089

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica