Institutional self-assessment and self-regulation: quality perspectives for Higher Education Institutions
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10835297Keywords:
quality, institutional evaluation, self-assessment, self-regulationAbstract
Introduction: to face the current transformations in different areas of society requires an excellent performance in higher education. Consequently, the need to develop evaluation processes that contribute to the constant improvement of higher education institutions results is a priority. Objective: to promote the development of quality in universities through the implementation of their own self-evaluation and self-regulation systems. Methodology: a descriptive study was carried out founded on the search for information on the self-assessment and self-regulation processes. To this end, a considerable number of bibliographic sources such as scientific articles, doctoral and master's theses, exhibitions at national and international events and local documents, were consulted and thoroughly analyzed. It led to develop a conceptual, theoretical framework and the identification of the main characteristics of institutional self-assessment and self-regulation. Results: it is evident that an institutional self-evaluation constitutes a commitment to improving educational quality; identifies the strengths and weaknesses of the institution; requires the participation of all university stakeholders and guarantees a more complete, committed and objective evaluation. Conclusion: a self-assessment for continuous perfection purposes evaluates the institutional performance. It is a training process that involves all university actors. Self-regulation represents a constant and systematic review process aimed at continuous quality improvement, which establishes development plans.
Downloads
References
Aguinis, H., Villamor, I., Lazzarini, S. G., Vassolo, R. S., Amorós, J. E., & Allen, D. G. (2020). Conducting management research in Latin America: ¿why and what’s in it for you? Journal of Management, 46(5), 615-636. https://doi.org/10.1177/0149206320901581
Almuiñas, J. L., & Galarza, J. (2014). La dirección estratégica y su contribución al mejoramiento de la calidad en las Instituciones de Educación Superior. En: J.L. Almuiñas y J. Galarza. Dirección estratégica y calidad en la educación superior. Universidad Juárez del Estado de Durango.
Arias, C., Soliverez, C., & Bozzi, N. (2020). El envejecimiento poblacionalen América Latina: Aportes para el delineamiento de políticas públicas. Revista Euro latinoamericana de Análisis Social y Político (RELASP), 1(2), 11-23. https://doi.org/10.35305/rr.v1i2.18
Astaíza-Martínez, A. F., Castillo-Bohórquez, M. I., Rojas-León, G. A., Mazorco-Salas, J. E., & Prieto-Cruz, O. A. (2020). Concepciones sobre ciudadanía en estudiantes y docentes universitarios: convivencia y transformación social. Revista Educación, 44(1), 2215-2644. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v44n1/2215-2644-edu-44-01-00345.pdf
Caro, F. E., & Kárpava, A. (2020). La calidad educativa, un análisis desde la violencia en Colombia. Revista espacios, 41(18), 1-11. http://ww.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p27.pdf
Casanova, M. A. (1992). La evaluación, garantía de calidad del centro educativo. Edelvives y Zaragosa.
Contreras Delgado, O. E., & Garibay Rendón, N. G. (2020). Comunicación organizacional: Historia, desarrollo y perspectivas de un concepto en constante construcción en América Latina. Inmediaciones de la Comunicación, 15(2), 43-70. https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.2.3018
Damkem Alatorre, E. A. (2011). Procesos de autorregulación de los programas de Educación Superior. El caso de la Universidad de Occidente, Unidad Culiacan. [Tesis de maestría, Universidad de Occidente].
De Marecos, L. M. D. (2021). Procesos de autoevaluación y autorregulación de carreras de la Universidad Nacional de Pilar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 8375-8394. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/924
Domich, M. A. A., & Giraldo, M. D. S. R. (2022). La Cultura de la Transformación en la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Revista Peruana de Educación, 4(7), 23-38. https://doi.org/10.33996/repe.v4i7.836
Fanning, A. L., O’Neill, D. W., Hickel, J., & Roux, N. (2022). The social shortfall and ecological overshoot of nations. Nature Sustainability, 5(1), 26-36. https://doi.org/10.1038/s41893-021-00799-z
Florez-Nisperuza, E. P., & Hoyos-Merlano, A. M. (2020). Una mirada cualitativa sobre la autoevaluación institucional desde la praxis universitaria. Revista Científica, 37(1), 78-89. https://doi.org/10.14483/23448350.13645
Galarza López, J. (2007). Modelo para evaluar la gestión de los procesos de planificación estratégica, conformación y evaluación de los objetivos en las Instituciones de Educación Superior adscritas al Ministerio de Educación Superior. [Tesis de maestría, Universidad de La Habana].
García, A. L. (2018). Atributos diferenciadores de los elementos de un sistema de autoevaluación y autorregulación para una institución de educación superior. [Tesis de grado, Universidad Externado de Colombia]. https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.813
Gong, C., & Ribiere, V. (2021). Developing a unified definition of digital transformation. Technovation, 102, 102217. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102217
González, L. E. (2005). El impacto del proceso de evaluación y acreditación en las universidades de América Latina. Varios, El proceso de acreditación en el desarrollo de las universidades. Santiago CINDA. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=504373007007
Hanelt, A., Bohnsack, R., Marz, D., & Antunes Marante, C. (2021). A systematic review of the literature on digital transformation: Insights and implications for strategy and organizational change. Journal of Management Studies, 58(5), 1159-1197. https://doi.org/10.1111/joms.12639
Juárez, Á. I. R., Gonzáles, A. K. L., & Concha, I. A. C. (2018). Evaluación institucional a partir de los indicadores del Sistema de Alerta Temprana. Debates en Evaluación y Currículo. Congreso Internacional de educación.
Kells, H. R. (1997). Procesos de autoevaluación: una guía para la autoevaluación en la Educación Superior. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/181908
krause Arriagada, A. V., Rodríguez, G. I. G., Katz, S. L., & Morales, S. A. R. (2021). Universitarios con discapacidad: realidades y desafíos en contexto de pandemia de la Red Interuniversitaria Latinoamericana y del Caribe sobre Discapacidad y Derechos Humanos. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 33(2), 496-524. https://doi.org/10.54674/ess.v33i2.344
Lamarra, N. F., Aiello, M., & Grandoli, M. E. (2013). ¿Evaluación para la mejora? La evaluación institucional en las Universidades Argentinas. Estudios de Política y Administración de la Educación, 26, 27-46. https://acortar.link/QEziy9
Li, R., Wang, Q., Liu, Y., & Jiang, R. (2021). Per-capita carbon emissions in 147 countries: the effect of economic, energy, social, and trade structural changes. Sustainable Production and Consumption, 27, 1149-1164. https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.02.031
López Abreu, O. L., García Muñoz, J.J., Batte Monter, I., & Cobas Vilches, M. E. (2015). La mejora continua: objetivo determinante para alcanzar la excelencia en instituciones de educación superior. Revista Educación Médica del Centro, 7(4), 196-215. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=61263
López-Leyva, S. (2020). Fortalezas y debilidades de la educación superior en América Latina para la competitividad global. Formación universitaria, 13(5), 165-176. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000500165
Luna-Nemecio, J., Tobón, S., & Juárez-Hernández, L. G. (2020). Sustainability-based on socioformation and complex thought or sustainable social development. Resources, Environment and Sustainability, 2, 100007. https://doi.org/10.1016/j.resenv.2020.100007
Mato, D. (2020). Racismo, derechos humanos, y educación superior en América Latina. Revista Diálogo Educacional, 20(65), 630-652. https://doi.org/10.7213/1981-416x.20.065.ds06
Miranda, E. M. (2021). Aportes para pensar los futuros de la educación en contextos complejos. Una aproximación desde América Latina y el Caribe. Revista Lusófona de Educação, 52(52). https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle52.11
Municio, P. (2004). La construcción de programas educativos de calidad. Revista Complutense de Educación, 15(2), 485-508. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0404220485A
Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.
Narvaez Rojas, C., Alomia Peñafiel, G. A., Loaiza Buitrago, D. F., & Tavera Romero, C. A. (2021). Society 5.0: A Japanese concept for a superintelligent society. Sustainability, 13(12), 6567. https://doi.org/10.3390/su13126567
Noa Guerra, E., Gascón González, E., & Rodríguez Torres, E. (2024). Creación de capacidades de gestión para el desarrollo del turismo rural: un enfoque desde la colaboración Universidad-Empresa. SUMA DE NEGOCIOS, 15(32), 8-16. https://doi.org/10.14349/sumneg/2024.V15.N32.A2
Orozco Orozco, O. B. (2001). Las instituciones de educación superior: de la evaluación externa a la autorregulación. Revista Escuela de Administración de Negocios, (42-43), 61–72. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/162
Pabón Fernández, N. (1996). Autoevaluación institucional en la perspectiva de la Autorregulación: fundamento para la autonomía universitaria. Pedagogía y Saberes, (8), 57.54. https://doi.org/10.17227/01212494.8pys37.54
Pozo, S., Márquez, J., & Molina, S. (2017). Claves para la integración de los sistemas de evaluación y acreditación de la educación superior y el control interno. Revista Cubana de Contabilidad y Finanzas. COFIN HABANA. 11(1), 72-83 http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2073-60612017000100006&script=sci_arttext
Ramírez Villavicencio, J., Arroyo Pérez, C., Cuba Sancho, J., Gutiérrez Ilave, M., & Meneses Tutaya, N. (2007). Guía 2007 Autoevaluación y acreditación pregrado y postgrado. Universidad Nacional de San Marcos. Hecho en el depósito legal en la Biblioteca Nacional del Perú.
Ramírez-March, Á., & Montenegro, M. (2023). On narrativity, knowledge production, and social change: a diffractive encounter between the Narrative Productions methodology and Participatory Action-Research. Qualitative Research in Psychology, 20(4), 579-590. https://doi.org/10.1080/14780887.2021.1994678
Ríos-Cabrera, P., & Ruiz-Bolívar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828
Rodríguez Casallas, D. F., Páez Moreno, Ángel E., Román Acosta, D., & Rodríguez Torres, E. (2024). Participación ciudadana, gobernanza democrática y derecho al desarrollo: una revisión sistemática. Telos: Revista De Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 26(1), 198-214. www.doi.org/10.36390/telos261.13
Rojas, A. (2020). Desafíos en calidad y cobertura de la educación pública de honduras 2014-2018. Economía y Administración (E&A), 11(2), 9-24. https://camjol.info/index.php/EyA/article/view/10517
Rojas-Díaz, J. S., & Yepes-Londoño, J. J. (2022). Panorama de riesgos por el uso de la tecnología en América Latina. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26). http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2145-77782022000100300&script=sci_arttext
Sangoluisa Caiza, R. (2021). La educación para personas de escasos recursos y grupos vulnerables. Una mirada desde el Ecuador. Conrado, 17(82), 86-95. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000500086&script=sci_arttext&tlng=pt
Shrivastava, P., Smith, M. S., O’Brien, K., & Zsolnai, L. (2020). Transforming sustainability science to generate positive social and environmental change globally. One Earth, 2(4), 329-340. https://doi.org/10.1016/j.oneear.2020.04.010
Trigo, E. J., & Elverdin, P. (2020). Los Sistemas de Investigación y Transferencia de Tecnología Agropecuaria de América Latina y el Caribe en el marco de los nuevos Escenarios de Ciencia y Tecnología. Revista Compromiso Social, (3), 116-127. https://camjol.info/index.php/recoso/article/download/13437/15561
Turnhout, E., Metze, T., Wyborn, C., Klenk, N., & Louder, E. (2020). The politics of co-production: participation, power, and transformation. Current Opinion in Environmental Sustainability, 42, 15-21. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2019.11.009
UNESCO - IESALC (2018). Declaración Final. III Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. https://www.iesalc.unesco.org/2019/02/20/declaracion-final-de-la-iii-conferencia-regional-de-educacion-superior-en-america-latina-y-el-caribe-cres-2018/
UNESCO - IESALC (2018). Plan de Acción 2018-2028. III Conferencia Regional de Educación Superior sobre América Latina y el Caribe. https://www.iesalc.unesco.org/2019/02/22/plan-de-accion-cres-2018-2028/
UNESCO. (2009). Conferencia mundial de educación superior 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la búsqueda del cambio social y el desarrollo. http://www.intec.edu.do/pdf/Comunicado%20CMES%202009.pdf
Valdés, M., Nazco, A., & Remedios, M. (2015). El proceso de autoevaluación en las instituciones universitarias pedagógicas: Una estrategia para su mejora. Gaceta Médica Espirituana, 17(2), 39-49. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1608-89212015000200005&script=sci_arttext
Valdiviezo-Loayza, M. A., & Rivera-Muñoz, J. L. (2022). La inteligencia emocional en la educación, una revisión sistemática en América Latina y el Caribe. Revista peruana de investigación e innovación educativa, 1(5), e22931. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/repiie/article/download/22931/18349/81872
Van Veldhoven, Z., & Vanthienen, J. (2022). Digital transformation as an interaction-driven perspective between business, society, and technology. Electronic Markets, 32(2), 629-644. https://doi.org/10.1007/s12525-021-00464-5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.