Management of heritage tourism products: Local development experience at the University of Havana
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.11243792%20Keywords:
heritage, local development, tourism products, university, managementAbstract
Introduction: the enhancement of local heritage involves the creation of tourism products, where community actors have a fundamental role in their development and creation. Objective: to develop an experience for tourist products considering the local heritage. Method: the basic method used was participatory action research as well as theoretical methods such as synthetic and historical-logical analysis. Within the empirical methods, interviews and observations were used in the locations under study. Results: as it was conceived at the University of Havana, a background revision was carried out in the Faculty of Tourism which allowed the faculty to be facilitator of options that give significance to local resources. The contribution to the practice from a pedagogical point of view, enabled an active education by encouraging greater participation and action of students; as well as materializing it through university extension, by managing tourism products and disclose local cultural heritage in various Havana communities and municipalities. Conclusion: these products were presented to local community actors with different modalities ranging from lectures and presentations to tours in various representative sites for the community.
Downloads
References
Alfonso-Escudero, G. A. (2019). Los eventos distintivos en grandes destinos del turismo cultural. El caso del año greco en Toledo (España). Cuadernos de Turismo, 44, 129-164. http://dx.doi.org/10.6018/turismo.44.404791
Arias-Hidalgo, A., & Morant-Gonzlalez, M. (2020). Patrimonio cultural inmaterial indígena: análisis de las potencialidades turísticas de los simbolismos del cacao del pueblo Bribri. Cuadernos de Turismo, 46, 505-530. https://doi.org/10.6018/turismo.451941
Camaño-Franco, I., & Andrade-Suárez, M. (2020). El turismo marinero como opción de desarrollo local sostenible a partir del empoderamiento femenino. Cuadernos de Turismo, 46, 459-487. https://doi.org/10.6018/turismo.451921
Castro, D. B. (2001). La gestión del conocimiento y la innovación en la empresa. Instituto cubano del libro.
Colectivo de autores, C. d. (2021). Ciencia e innovación: desafíos a la multidisciplinariedad ante la COVID 19. Gestión del conocimiento y alianzas estratégicas en la Universidad de La Habana. Editorial UH.
Díaz-Canel Bermúdez, M. (2022). Gestión de Gobierno basada en ciencia e innovación: avances y desafíos. En Academia de Ciencias de Cuba, 12(2), e1235. http://revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/1235
Echarri, C. M. (2021). The resident population´s perception of tourism in the Historic Center of Havana (Cuba). Revista Análisis Turístico, 28(2). https://doi.org/10.53596/jta.v2i28.318
Echarri, C. M., Salinas, C. E., & Robert Beatón, M. (2018). Turismo para el desarrollo local. Experiencias de investigación desde la Facultad de Turismo. En J., Núñez, Desarrollo local y Educación Superior. Experiencias desde la Universidad de La Habana. Editorial UH.
Escalada-García, O., Falcón-Rodríguez, M. C., Brito-Betancourt, G. C., & Rojas-Román, Y. (2022). La Universidad ante los retos del desarrollo local y turístico en Cuba. Estrategia y Gestión Universitaria, 137-144. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2267
Esichaikul, R., & Chansawang, R. (2022). Community participation in heritage tourism management of Sukhothai historical park. International Journal of Tourism Cities, 8(4), 897-911. https://doi.org/10.1108/IJTC-03-2021-0035
González-Domínguez, I., & Pastor-Alfonso, A. (2022). Gestión del turismo rural comunitario en el centro de México: una mirada desde la teoría del empoderamiento. Cuadernos de Turismo, 50, 71-96. https://doi.org/10.6018/turismo.541871
Katelieva, M., & Muhar, A. (2022). Heritage tourism products based on traditional nature-related knowledge: assessment of cultural, social, and environmental factors in cases from rural Austria. Journal of Heritage Tourism, 17(6), 631-647. https://doi.org/10.1080/1743873X.2022.2098040
Kotler, P., & Armstrong, G. (1996). Principles of Marketing. 7th Edition, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
Lak, A., Gheitasi, M., & Timothy, D. J. (2020). Urban regeneration through heritage tourism: cultural policies and strategic management. Journal of Tourism and Cultural Change, 18(4), 386-403. https://doi.org/10.1080/14766825.2019.1668002
Martín, F. R. (2010). Principios de organización y práctica del turismo. Editorial Félix Varela.
Martín-Roda, E. M., & Fernández-Portela, J. (2023). La recuperación del patrimonio industrial y natural como recurso para el desarrollo turístico en el entorno inmediato al Canal de Castilla. Cuadernos de Turismo, 51, 255-279. https://doi.org/10.6018/turismo.571621
Núñez, J. J. (2010). Universidad y desarrollo local. Editorial UH.
Núñez, J. J. (2019). Universidad, conocimiento y desarrollo: nuevas encrucijadas. Una lectura desde CTS. Editorial UH.
Pauta-Chicaiza, C., & Nasimba-Suntaxi, C. (2023). Desarrollo de productos turísticos como gestión del emprendimiento en épocas de incertidumbre parroquia La Victoria. Revista Publicando, 10 (39), 64-93. https://doi.org/10.51528/rp.vol10.id2385
Perelló, J. L. (2010). Introducción a la investigación de mercados turísticos. Universidad de La Habana.
Pérez-Inzaga, M. L., Fleitas-Díaz, I. M., & Cañizares-Hernández, M. (2021). Alternativa metodológica dirigida al tratamiento de la concentración de la atención, como vía para el perfeccionamiento de la técnica corporal en la Gimnasia Rítmica. Arrancada, 177-195. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/362
Ramírez-Hernández, O. I. (2019). Propuesta metodológica para la generación de productos turísticos a partir de la comunidad local. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 9(17) 127-143. https://doi.org/10.17163/ret.n17.2019.08
Rodríguez Torres, E., Pérez Gamboa, A. J., & Camejo Pérez, Y. (2023). La formación del liderazgo distribuido en la intervención a favor del patrimonio cultural. Transformación, 19(2), 317-336. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552023000200317&lng=es&tlng=en
Román Santana, W. M., López, L. del C., y Román Acosta, D. (2023). Potencialidades de América Latina en el sector turístico. Negonotas Docentes, (21), 57-69. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/950
Tian-Cole S., & Scott, D. (2004). Examining the Mediating Role of Experience Quality in a Model of Tourist Experiences. Revista de marketing de viajes y turismo, 16, 79-90. http://dx.doi.org/10.1300/J073v16n01_08
Zamora, T. D. (2014). Dirección y Evaluación de proyectos turísticos. Editorial Félix Varela.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.