Service based learning: knowledge management in Accounting and Finance at UNIMINUTO
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15109491%20%20Keywords:
Service-Based Learning (SBL), active learning, accounting, higher education, financeAbstract
Introduction: this article aims to demonstrate how the implementation of learning tools enables students to transition from theory to practice, thus facilitating guidance for micro-entrepreneurs in their formalization process. Objective: to implement Service-Based Learning (SBL) at UNIMINUTO through the formalization process of Colombian microenterprises. Method: a mixed approach with a descriptive method was used. Forty-three selected companies were analyzed, where questionnaires and semi-structured interviews were applied to collect quantitative and qualitative data, allowing a comprehensive understanding of the business situation. Results: relevant information was gathered regarding business history, creation and updating of the Single Tax Registry (RUT), fiscal book, and business marketing. Conclusion: by implementing the classroom project, it is observed how students manage to explain the behavior of consumers and producers, as well as the dynamics of their relationships in the market. At the same time, skills within the business environment are developed and adopted for application in business management. Finally, students acquired the ability to make informed decisions based on micro-business knowledge.
Downloads
References
Arnold, M. (2022). Problem-based learning and community engagement: A service-learning project with social pedagogues. In Hochschullehre erforschen: Innovative impulse für das scholarship of teaching and learning (pp. 199-214). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-34185-5_11
Booth, J. & Green, P. (2022). Aprendizaje-servicio y compromiso comunitario: un enfoque integrado, en Sengupta, E. y Blessinger, P. (eds.) El papel de la educación y el enfoque pedagógico en el aprendizaje-servicio. Innovaciones en la enseñanza y el aprendizaje en la educación superior, volumen 46. Leeds: Emerald Publishing Limited, págs. 59-74. http://hdl.handle.net/2436/625288
Bringle, R. G., & Clayton, P. H. (2020). Integrando aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: análisis de sus desafíos y promesas. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 43–65. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7165708
Bringle, R. G., & Hatcher, J. A. (2020). "Implementing Service Learning in Higher Education." New Directions for Teaching and Learning, 2020(160), 29-38. https://www.redalyc.org/journal/3314/331462375003/331462375003.pdf
Cardeño Portela, N., Cardeño Portela, E. J., & Bonilla Blanchar, E. (2023). TIC y transformación académica en las universidades. Región Científica, 2(2), 202370. https://doi.org/10.58763/rc202370
Cruz-Pérez, O. A., & Cordero-Díaz, M. C. (2022). Formación ética del contador público en instituciones de educación superior en Colombia. Reflexiones Contables UFPS, 5(1), 57-69. https://doi.org/10.22463/26655543.3598
Diaz-Colón, Y., & Ereú-Ledezma, E. J. (2024). El metaverso como entorno inmersivo de aprendizaje contexto de la educación. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 327-347. https://doi.org/10.5281/zenodo.12785953
D'Santiago García, J. A (2022). Gamificación y aprendizaje basado en juegos como estrategias para la enseñanza en el contexto universitario. Constelaciones Pedagógicas, 1(1), 9-24. https://doi.org/10.5281/zenodo.13509033
Escorcia Guzmán, J., & Barros Arrieta, D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales. (Ve), XXVI(3), 83-97.https://hdl.handle.net/11323/6896
Eyler, J., & Giles, D. E. (2019). "Where's the Learning in Service-Learning?" Jossey-Bass Higher and Adult Education Series, 2nd ed., 43-65. https://eric.ed.gov/?id=ED430433
Furco, A., & Norvell, K. (2019). What is service learning?: Making sense of the pedagogy and practice. In Embedding Service Learning in European Higher Education (pp. 13-35). Routledge.https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315109053-2/service-learning-andrew-furco-katrina-norvell
Ganga-Contreras, F., Rodríguez-Quezada, E., & Guiñez-Cabrera, N. (2021). Metodología de aprendizaje-servicio en un proyecto integrado de costos y marketing. ALTERIDAD. Revista de Educación, 16(1), 51-64. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.04
García Puentes, C. D., Montaño Santana, J. F., & Pérez Rodríguez, C. A. (2019). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo comunitario, una experiencia en la formación de ingenieros civiles. Conrado, 15(68), 130-134. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000300130&script=sci_arttext
García, F. J. G., & Román-Acosta, D. (2024). Deindustrialization: efficiency and local development. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations, 2, 312-312. https://doi.org/10.56294/piii2024312
García-Gutiérrez, J., Izquierdo-Montero, A., & Ruiz-Corbella, M. (2021). El Aprendizaje-Servicio virtual: una propuesta innovadora desde su institucionalización en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (78), 8-21. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2241
Gómez Miranda, O. M. (2023). Factores institucionales que impactan en la actividad emprendedora de los estudiantes universitarios. Región Científica, 2(1), 202327. https://doi.org/10.58763/rc202327
Guthrie, J., & Parker, L. D. (2020). "Educating Public Accountants through Service-Learning." Accounting Education, 29(5), 397-415. https://eprints.gla.ac.uk/257065/3/257065.pdf
Hernández Avella, S. J. (2021). Emprendimiento en Colombia con el nuevo Régimen de Tributación Simple y su impacto social en formalización empresarial. INVESTICGA: Revista De Investigación En Gestión Administrativa Y Ciencias De La Información, 4, 46–52. https://revistas.sena.edu.co/index.php/ricga/article/view/2709
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. https://www-ebooks7-24-com.ezproxy.uniminuto.edu/stage.aspx?il=&pg=&ed=256
Hidayat, D., & Stoecker, R. (2021). Movilización de conocimiento colectivo a través de una asociación entre la comunidad y la universidad. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 25 (2), 95-110. https://eric.ed.gov/?id=EJ1313958
Jacoby, B. (2017). The New Student Activism: Supporting Students as Agents of Social Change. Journal of College and Character, 18(1), 1–8. https://doi.org/10.1080/2194587X.2016.1260479
Johnson, JE (2020). Proyecto LEEP (Liderazgo a través de la educación, la experiencia y la fotovoz): una iniciativa de aprendizaje-servicio integrado para graduados. Revista de Educación en Gestión Deportiva, 14 (1), 55-57. https://journals.humankinetics.com/view/journals/smej/14/1/article-p55.xml
López González, Y. Y. (2023). Aptitud digital del profesorado frente a las competencias TIC en el siglo XXI: una evaluación de su desarrollo. Región Científica, 2(2), 2023119. https://doi.org/10.58763/rc2023119
López, M., Carias, F. G., & Briñez, E. T. (2023). Diagnóstico de necesidades formativas en estrategias lúdicas para la enseñanza de la lectura en primaria. Pedagogical Constellations, 2(2), 10-26. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i2.26
Luna, J. L. M., Hernández-Trasobares, A., Santor-Salcedo, H., Urbina-Pérez, O., & Martínez, M. P. L. (2023). La adecuación del perfil del egresado en Relaciones Laborales y Recursos humanos con las competencias demandadas en el entorno laboral: ¿Necesitan otro tipo de competencias los estudiantes para adaptarse al mercado laboral? Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), (6). https://raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/417263
Madsen, P. E. (2021). Service-Learning in Finance Education. Journal of Financial Education, 47(3), 210-225. https://www.redalyc.org/journal/631/63175250005/63175250005.pdf
Mayor Paredes, D. (2018). Aprendizaje-Servicio: una práctica educativa innovadora que promueve el desarrollo de competencias del estudiantado universitario. Actualidades investigativas en educación, 18(3), 494-516. https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34418
Medina, E., & Ponce Pastor, R. M. (2024). Aula invertida como propuesta de innovación educativa para el curso de investigación en la UNES. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 537-571. https://doi.org/10.5281/zenodo.12608056
Montoya del Corte, J., & Farías Martínez, G. M. (2018). Competencias relevantes en contaduría pública y finanzas: ¿existe consenso entre empleadores, profesores y estudiantes? Contaduría y administración, 63(SPE2), 883-900. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1265
Morillo-Flores, J., Menacho Vargas, I., Fuster-Guillén, D., & Tamashiro-Tamashiro, J. (2023). Impacto del Aprendizaje-Servicio en la formación de estudiantes universitarios. Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico., (17), 239–249. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527664
Moronta Diaz, S. (2024). Competencias esenciales para implementar STEAM en secundaria: una revisión sistemática de la literatura. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(2), 250-289. https://doi.org/10.5281/zenodo.13357832
Nina Arratia, J. C. (2022). Resignificación de la gestión educativa. Pedagogical Constellations, 1(1), 25-32. https://doi.org/10.69821/constellations.v1i1.5
Osorio-Novela, G., Mungaray-Lagarda, A., & Ramírez-Angulo, N. (2022). La colaboración entre estudiantes universitarios y negocios sociales. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 13(36), 26–43. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1182
Pawlowski, DR (2018). Del aula a la comunidad: mejores prácticas en aprendizaje-servicio. Journal of Communication Pedagogy, 1(1), 85-92. https://doi.org/10.31446/jcp.2018.15
Román-Acosta, D., Caira-Tovar, N., Rodríguez-Torres, E., & Pérez Gamboa, A. J. (2023). Effective leadership and communication strategies in disadvantaged contexts in the digital age. Salud, Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias. 2(532). https://doi.org/10.56294/sctconf2023532
Ruiz Larraguivel, E. (2022). La estadía en la empresa, el aprendizaje basado en el trabajo en las universidades tecnológicas. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 52(2), 147–182. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.2.496
Ruiz-Corbella, M., & García-Gutiérrez, J. (2020). Aprendizaje-Servicio en escenarios digitales de aprendizaje: propuesta innovadora en la educación superior. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 183-198. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331462375010
Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F., Garoz-Puerta, I., & García-Rico, L. (2021). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio Universitario en Actividad Física y Deporte. Claves para el aprendizaje personal, académico y profesional. Contextos Educativos. Revista de Educación, (27), 9-29. http://doi.org/10.18172/con.4574
Silva Quiroz, J., & Maturana Castillo, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación educativa (México, DF), 17(73), 117-131. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-26732017000100117&script=sci_abstract
Sosa-Abreu, P. C. (2024). La evaluación por competencia en el contexto de la praxeología: una revisión crítica. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 305-326. https://doi.org/10.5281/zenodo.11418311
Torres, L. H., Quadros, M. R. S. S. de, & Quadros Júnior, J. F. S. de. (2018). Evaluación de la calidad en la educación superior: Una revisión de la literatura a partir de la satisfacción del alumnado. Cadernos De Pesquisa, 25(2), 71–89. https://doi.org/10.18764/2178-2229.v25n2p71-89
Torres-Medina, F., & Márquez, F. J. (2021). Sector mipyme en colombia: entre la informalidad y la formalización. Revista De Economía & Administración E-ISSN 2463-1035 ISSN 1794-7561, 17(2). https://revistas.uao.edu.co/ojs/index.php/REYA/article/view/321
Zepeda Hurtado, M. E., Cortés Ruiz, J. A., & Cardoso Espinosa, E. O. (2022). Estrategias para el desarrollo de habilidades blandas a partir del aprendizaje basado en proyectos y gamificación. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 13(25). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1348
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estrategia y Gestión Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.