The preparation for the extension work of teachers in Municipal University Centers: systematized review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16330435

Keywords:

higher education, extension, municipality, educators, university

Abstract

Introduction: teacher preparation for extension work is vital in Municipal University Centers to effectively integrate university extension and strengthen the bond between academia and the community.  Objective: to propose a theoretical framework for preparing educators for extension work, tailored to the municipal context in Latin America, particularly in Cuba. Methodology: the study employed theoretical methods such as the historical-logical approach and its associated procedures, alongside empirical methods such as document analysis. Results: three fundamental regional trends were identified: the integration of extension with teaching and research, the predominance of a critical extension model, and its holistic educational character. Conclusion: university extension should be understood as a process involving educators in territorial engagement, fostering innovation in pedagogical practices and contributing to local development. Preparing faculty in this area is essential for strengthening the university as a driver of social.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez Bencomo, O. y Breijo Worosz, T. (2020). Premisas en torno a la gestión de la extensión universitaria desde el departamento docente. Mendive. Revista de Educación, 18 (2). http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1928

Arzeno, M. (2018). Extensión universitaria: conceptos, modelos y desafíos, Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(26), 3-18, https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.26.367

Basirico, L. M. (2024). Transforming educational leadership through community engagement. International Journal of Educational Management, ahead-of-print(ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/IJEM-01-2024-0064

Borges Machín, A. Y., & González Bravo, Y. L. (2022). Educación comunitaria para un envejecimiento activo: experiencia en construcción desde el autodesarrollo. Región Científica, 1(1), 202212. https://doi.org/10.58763/rc202213

Boyd, A. (2023). Community-engaged pedagogies in higher education: A critical reflection. ProQuest Dissertations Publishing. https://gateway.proquest.com/openurl?url_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&res_dat=xri:pqm&rft_dat=xri:pqdiss:31239425

Bracho-Fuenmayor, P. L. (2023). Habilidades de liderazgo en tiempos de cambio: Una mirada en las universidades del Zulia-Venezuela. Revista De Ciencias Sociales, 29(3), 517-530. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40736

Branch, J. W. (Ed.). (2021). Educational change in community contexts. ERIC. https://eric.ed.gov/?q=+comunidad&ff1=autBranch%2c+John+Willian%2c+Ed.&ff2=subEducational+Change

Cano Menoni, Agustín, & Flores, Matías G. (2023). Tendencias de la Extensión Universitaria en América Latina: Chile, México, Uruguay y redes regionales. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 10(1), 36-53. https://doi.org/10.29156/inter.10.1.5

Cardeño Portela, N., Cardeño Portela, E. J., & Bonilla Blanchar, E. (2023). TIC y transformación académica en las universidades. Región Científica, 2(2), 202370. https://doi.org/10.58763/rc202370

Chacón Cruz, E., & Cruz-Cabezas, M. A. (2017). Gestión estratégica de los centros universitarios municipales orientada al desarrollo local. EduSol, 17(61).https://www.redalyc.org/journal/4757/475753289014/475753289014.pdf

Corrales Reyes, I. E., & Santana Casiano, A. (2023). La extensión universitaria como componente esencial de la función social de la educación superior. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 8(157), 112-124. https://eric.ed.gov/?id=EJ1390299

Díaz-Romero, Y., De La Paz-Rosales, M. T. de J., Callan-Bacilio, R., & Bracho-Fuenmayor, P. L. (2025). Análisis teórico-conceptual de la calidad en la educación superior y sus dimensiones: Un estudio comparado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(19), 110–133. https://doi.org/10.35381/r.k.v10i19.4379

Ferrero de Roqué, M. T.y Occelli, M.l y Otero, P. A. (2019). Las prácticas educativas extensionistas II: un desafío de la formación superior. Boletín Biológica, 42 (2), 52-73. http://hdl.handle.net/11336/129891

Flores, G. (2023). Latinx Cultural Centers as Racial Microaffirmation: Cultivating Comunidad and Creating Espacios for Latinx Undergraduates at Hispanic-Serving Institutions (Doctoral dissertation, California State University, Long Beach). ProQuest Dissertations Publishing. http://gateway.proquest.com/openurl?url_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&res_dat=xri:pqm&rft_dat=xri:pqdiss:29212749ProQuest

Flores, T. T. (2023a). Composing college identities: Latina girls writing their way to the universidad. English Teaching: Practice & Critique, 22(3), 285–298. https://doi.org/10.1108/ETPC-02-2023 013OuCI+8publicationsncte.org+8publicationsncte.org+8

García González, E. y Falcón Pi, G. (2020). Aprender la extensión universitaria. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 12 (12), 80-91. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/526

García Marirrodriga, R. Capital social en acción para el fortalecimiento de las escuelas rurales. Perspectivas, 54, 393–400 (2024). https://doi.org/10.1007/s11125-024-09682-z

González Aportela, O., Batista Mainegra, A., Rial Blanco, R. M., & Imbert Mayola, J. C. (2021). Extension proyect in the cultural university’s movement. Universidad y Sociedad, 13(2), 204-216. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n2/2218-3620-rus-13-02-204.pdf

González Fernández-Larrea, M., González González, G. R., González Aportela, O., & Batista Mainegra, A. (2021). Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad. Revista Cubana de Educación Superior, 40(Supl.1), 20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000400020

González González, G. R., & González Fernández-Larrea, M. (2019). La responsabilidad social de la universidad: antecedentes, conceptos, tendencias y retos de la extensión universitaria. Revista Compromiso Social, 1(1), 13–22. https://doi.org/10.5377/recoso.v1i1.12824

González-García, J., García-Marirrodriga, R., & Silva, C. (2024). Algunas reflexiones sobre la alternancia en los CEFFA como sistema pedagógico complejo. Revista Brasileira de Educação do Campo, 9, e18330. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e18330

Guibert Gámez, M., Castañeda Félix, M., & Márquez Massó, C. J. (2020). Work extensionists for the local development from the Municipal University Centers. EduSol, 20(72), 175-188. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300175&lng=es&tlng=en

Guillén de Romero, J. C., Barcia Briones, M. F., Bracho Fuenmayor, P. L., & Guerra Rincón, D. M. (2024). Convivencia Educativa: estrategias integrales para resolver conflictos en Educación Media General. Clío. Revista De Historia, Ciencias Humanas Y Pensamiento Crítico, (9), 791-831. https://doi.org/10.5281/zenodo.14567134

Gutiérrez, A. J. (2023). Preparing university faculty for effective community engagement in higher education institutions (Doctoral dissertation). ProQuest Dissertations Publishing. https://www.proquest.com/openview/e55c6ef261d9c7092ffbb5c7758eae37/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y

Guzman, C. R. (2022). Familia Y Comunidad: Centering the Lived Experiences of Thriving Latinx First-Generation College Students [Doctoral dissertation, Azusa Pacific University]. ProQuest Dissertations Publishing. https://www.proquest.com/docview/2722278842

Guzman, M. (2022). Understanding the Barriers Faced by Community Intervention Projects (Master's thesis, The University of Southern Mississippi). The Aquila Digital Community. https://aquila.usm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1772&context=masters_thesesAquila Digital Community

Hernández Mato, Y., & Pérez Cano, R. (2017). La educación en valores de los estudiantes universitarios: Una experiencia en el Centro Universitario Municipal de Jagüey Grande. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación (12), 63-78.https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S236233492017000100005&lng=es&tlng=es

Jiménez Morejón, A., Pulido Díaz, A., Silva López, M., y Estévez Estévez, Z. (2022). Fundamentos para la gestión del movimiento de artistas aficionados. Contribución a la formación del profesional. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3), 10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000300010

Landini, F. P. (2022). Propuestas de extensionistas de Argentina, Chile, Cuba, Ecuador, Guatemala y Uruguay para fortalecer su propia formación. Revista Brasileira de Educação do Campo, 7(12), 1-29. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/218375

López González, Y. Y. (2023). Aptitud digital del profesorado frente a las competencias TIC en el siglo XXI: una evaluación de su desarrollo. Región Científica, 2(2), 2023119. https://doi.org/10.58763/rc2023119

López, A. E. (2021). Reframing equity in education: Understanding equity-minded leadership in schools and society. Education Policy Analysis Archives, 29(54), 1–15. https://doi.org/10.1177/15381927211069543

López, R. M., Honey, M. L., Pacheco, H. S., & Valdez, E. C. (2021). Creando Comunidad: Experiences of Latina Faculty and Staff Mentors at a Hispanic-Serving Institution. Journal of Women and Gender in Higher Education, 14(2), 100–120. https://doi.org/10.1080/26379112.2021.1888746

Macías Lima, A., Rojas Cabrera, A. I., García Aguilera, R. J. de., Carrera Bravo, N., Macias Socorro, Y., & Dager Haber, O. (2022). Los centros universitarios municipales: vía necesaria en el sistema de gestión de gobierno desde la ciencia e innovación. Revista Conrado, 18(87), 74-88. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n87/1990-8644-rc-18-87-74.pdf

McNair, T. B., Albertine, S., Cooper, M. A., McDonald, N., & Major Jr, T. (2022). Becoming a student-ready college: A new culture of leadership for student success (2nd ed.). Jossey-Bass. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1521025116680218

Monge Hernández, C. (2022). Aportes de la extensión universitaria a la formación estudiantil: Estudio de caso de la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(1), 1–22. https://doi.org/10.48162/rev.36.051

Mora de Montero, Y. (2025). Preparación integral del profesor universitario en economía productiva: un modelo para la interacción comunitaria. Revista Crítica Con Ciencia, 3(5), 69–95. https://doi.org/10.62871/revistacriticaconciencia.v3i5.409

Murray, T., & Brennan, R. (2023). 'The people, the spaces, the talking!': Igniting community-based higher education. Studies in the Education of Adults, 55(1), 1–17. https://doi.org/10.1080/02660830.2023.2284022

Naranjo-Crespo, M. (2025). Humanizar la universidad para transitar hacia un modelo más inclusivo. Una aproximación desde la pedagogía social. Revista Española de Pedagogía, 83(291), 233–250. https://doi.org/10.22550/2174-0909.4474

Oh, S., & Mon, L. (2024). Community-based learning and data literacy: The role of the public library. Information and Learning Sciences, 125(2), 456–474. https://doi.org/10.1108/ILS-06-2023-0078CoLab+3ResearchGate+3vLex+3

Ortiz Riaga, M. C., & Morales Rubiano, M. E. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educación Y Educadores, 14(2). Recuperado a partir de https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1928

Perry, D. (2020). The Impact of Mentorship Programs on Latinx Student Retention in Higher Education (Doctoral dissertation, University of California, Berkeley). ProQuest Dissertations Publishing. http://gateway.proquest.com/openurl?url_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&res_dat=xri:pqm&rft_dat=xri:pqdiss:28095349

Perry, M. L. (2020). Latino y Educado: A Qualitative Program Evaluation of La Comunidad de Latinos [Doctoral dissertation, University of West Georgia]. ProQuest Dissertations Publishing. https://www.proquest.com/docview/2481123817

Piña Ferrer, L. S. (2023). El enfoque cualitativo: Una alternativa compleja dentro del mundo de la investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(15), 1–3. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i15.2440

Preece, J. (2021). Community engagement in higher education: Policy reforms and practice. Multilingual Matters. https://www.multilingual-matters.com/page/detail/?k=9781800417380

Proffitt, A. M., Alderete, A., & Villa, M. (2021). The Future of Middle Level Education–Chicana Maestras and Vignettes. Association of Mexican American Educators Journal, 15(2), 123–144. https://doi.org/10.24974/amae.15.2.426AMA Journal+5ResearchGate+5Grafiati+5

Quesada, A., Abril, A, M., & Cobo, C. (2021). Changing teachers' self-efficacy, beliefs and practices through STEAM education and inquiry-based learning. Infancia y Aprendizaje, 44(2), 285–320. https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1926164

Rodríguez Mantilla, J. M., Martínez-Zarzuelo, A., & León-Carrascosa, V. (2025). Identification of profiles in educational organizations as a result of the implementation of a quality management system. International Journal of Educational Management, 39(8), 18–40. http://dx.doi.org/10.1108/IJEM-01-2024-0064

Rojas Valdés, A., González Fernández, M. y Martínez Hernández, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación para la gestión de la extensión universitaria en el año académico. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 349-359. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000300349&lng=es&tlng=es

Rovira Alvarez, Y., Rojas Valdés, A., Ruizcalderón, M. V., & Bencomo Osmani, A. (2021). La articulación con la investigación en el perfeccionamiento de la gestión de la extensión universitaria. En D. Aguiar, L. Córdoba, L. Rovelli, & P. A. Vommaro (Eds.), Política, gestión y evaluación de la investigación y la vinculación en América Latina y el Caribe (1a ed.).771783. CLACSO. https://www.clacso.org/wpcontent/uploads/2021/12/Politica_gestion_y_evaluacion.pdf

Ruiz Díaz, A., & Santos de León, S. (2020). Modelo de desempeño profesional del docente en los centros universitarios municipales basado en competencias. Revista Conrado, 16(77), 119124.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S199086442020000600119&script=sci_arttext&tlng=en

Rusoja, A. (2024). “Estás Luchando…Por Toda La Comunidad”: The Communal Organizing Literacies of Latine/x Immigrant Families. Journal of Language, Identity & Education, 23(4), 380–395. https://doi.org/10.1080/15348458.2024.2324271ORCID+7OuCI+7

Sevila-Rodríguez, D., Velázquez-Zaldivar, R., & Turro-Breff, A. (2022). Gestión por competencias en centros universitarios municipales, alineada a las demandas del municipio. Ingeniería Industrial, 43(3), 109-118. https://doi.org/10.21500/18155936.22000300109

Taborda, P. E. (2010). La formación académica del estudiante extensionista desde el diseño curricular. Extensión En Red, (1). http://www.perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/extensionenred/article/view/47

Taylor, P., & Luescher, T. M. (2022). Universities, knowledge and social transformation in Africa. New Directions for Higher Education, 2022(198), 91–101. https://doi.org/10.1002/cc.20614

Tommasino, H. (2023). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 67, 7-24. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2016.67.395

Tommasino, H. y Stevenazzi, F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. Revista +E, (6), 120-129. https://www.unicen.edu.ar/

Tommasino, H., & Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 67, 7-24. https://www.redalyc.org/pdf/373/37344015003.pdf

Tovar-Gálvez, J. C. (2021). El puente epistemológico como marco para orientar a los docentes en el diseño de prácticas culturalmente inclusivas. Revista Internacional de Educación Científica, 43(5), 760–776. https://doi.org/10.1080/09500693.2021.1883203

Valenzuela Tovar, S. M. (2018). Unión Latinoamericana de Extensión Universitaria: un espacio de cooperación, intercambio y reflexión en materia de extensión y vinculación con la sociedad. Revista de Extensión Universitaria +E, 8, 61-88. https://www.redalyc.org/pdf/5641/564172837006.pdf

Vento Ruizcalderón, M. y Ordaz Hernández, M. (2019). La formación en la Universidad de promotores de estilos de vida saludables. Revista de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 23 (6). http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4141

Published

2025-07-28

How to Cite

Pedroso Valdés, Y., Rovira Alvarez , Y., Mena Silva , T. A., & Marín Hernández , C. (2025). The preparation for the extension work of teachers in Municipal University Centers: systematized review. Estrategia Y Gestión Universitaria, 13(2), e8775. https://doi.org/10.5281/zenodo.16330435