Influence of gender on the academic performance of nursing students: a quantitative analysis in Paraguay, 2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15619858%20%20

Keywords:

inequalities, gender stereotypes, academic performance, students, higher education

Abstract

Introduction: the nursing profession, historically feminized, continues to be highly sought after in higher education. However, despite the numerical predominance of women, gender inequalities persist that could influence students' academic performance. Objective: to determine the influence of gender stereotypes on the academic performance of university nursing students in Paraguay. Method: quantitative, analytical, cross-sectional study with a descriptive-correlational scope. A structured questionnaire was applied to a sample of 116 students from five public and private university campuses, complemented with academic data extracted through documentary analysis. Results: the findings revealed a significant percentage difference in academic performance, where women were 19.9% more likely to experience negative alterations in their performance compared to their male counterparts. This gap suggests relevant implications for educational trajectory and future workforce integration. Conclusion: the study reveals persistent gender-related inequities in a profession traditionally led by women, highlighting the need for inclusive educational policies that promote equitable conditions for the academic and professional development of all students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atak, N. T., & Meriç, M. (2022). The determination of the psychological resilience, academic achievement and academic self-efficacy of nursing students. Cyprus Journal of Medical Sciences, 7(6), 767–773. https://doi.org/10.4274/cjms.2020.2343

Baldeón-Padilla, D. S., Valencia-Serrano, M., & Alvarado, J. I. (2020). Amenaza de estereotipo, género y desempeño académico en matemáticas. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1–22. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.aegd

Caputo, T., & Ross, J. G. (2023). Male nursing students’ experiences during prelicensure education: An integrative review. Nurse Education Today, 121, 105671. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105671

Cassiani, S. H. D. B., Munar Jimenez, E. F., Umpiérrez Ferreira, A., Peduzzi, M., & Leija Hernández, C. (2020). La situación de la enfermería en el mundo y la región de las Américas en tiempos de la pandemia de COVID-19. Revista Panamericana de Salud Pública, 44, e64. https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.64

Corrales Serrano, M., Sánchez Martín, J., Moreno Losada, J., & Zamora Polo, F. (2024). Género y rendimiento académico: Variables clave en la motivación del alumnado de Bachillerato y su elección de modalidad. Publicaciones, 54(1), 157–206. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v54i1.27693

Darias, A. G., & Rodríguez Martín, S. (2021). Perspectiva de género en el grado de enfermería: Análisis de opinión del profesorado. Cuidar: Revista de Enfermería de la Universidad de La Laguna, 1, 117–134. https://doi.org/10.25145/j.cuidar.2021.01.09

Dávalos, R. M. F. (2021). Rendimiento de estudiantes universitarios en dos modalidades antes y durante la pandemia del COVID-19. Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 2(2), 80–90. https://revistascientificas.una.py/index.php/REPED/article/view/2251

Duarte Soto, C. A., Alvarado Medina, I. D., Suárez Villamizar, J. A., et al. (2021). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(9), 927–933. https://www.redalyc.org/journal/559/55971716008/

Durán Flores, L. (2023). Comparación del rendimiento académico de estudiantes según el género en dos periodos: El Bachillerato y la Universidad. Ciencia Latina: Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 3688–3704. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5605

Fernández Delgado, J. C. M., & Canova Barrios, C. J. (2024). Experiencias masculinas en la profesión de enfermería en el siglo XX. Revista Chilena de Enfermería, 6, 75034. https://doi.org/10.5354/2452-5839.2024.75034

Figueroa, J. G., & Hernández, T. (2019). Hombres en profesiones de cuidado tradicionalmente feminizadas. Papeles de Población, 25(100), 121–151. https://doi.org/10.22185/24487147.2019.100.15

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2024). Mejores prácticas en política social con foco en la infancia y la adolescencia en América Latina: El rol de UNICEF. UNICEF Oficina Regional América Latina y el Caribe.

García Garza, G. (2022). Estereotipos y elementos que intervienen en la perspectiva de género desde la perspectiva del alumnado. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13, e1574. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1574

Grajales-Alonso, I., Márquez-Valdez, L. M., Martínez-Ramos, E. B., Cortés-Bohórquez, E., & Ordaz-Zurita, F. R. (2022). Rendimiento académico en estudiantes de enfermería de una universidad pública. Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc, 60-67. https://fi-admin.bvsalud.org/document/view/rhfm9

Hermosilla, M., & Ruffinelli, R. (2017). Visión de la enfermería como profesión para y de mujeres. ScientiAmericana: Revista Multidisciplinaria, 4(2). https://doi.org/10.30545/scientiamericana.2017.sept.13

Huang, T. P. (2024). Marginalised or privileged? Analysing nursing education for male students in the UK and Taiwan with fragmented frameworks of gender. Nurse Education Today, 141, 106336. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2024.106336

International Council of Nurses. (2023). Informe sobre equidad de género en enfermería: Barreras y oportunidades para el liderazgo profesional. https://www.icn.ch/sites/default/files/2023-07/ICN_IND_2023_Report_SP.pdf

Mora-Heras, K. (2022). Experiencias de equidad de género de los enfermeros varones durante sus estudios subgraduados: Enfoque cualitativo. Investigación e Innovación: Revista Científica de Enfermería, 2(1), 60–71. https://doi.org/10.33326/27905543.2022.1.1371

Mosqueira-Soto, C., & Poblete-Troncoso, M. (2021). Relación entre el nivel de ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Enfermería Universitaria, 17(4), 437–448. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.4.1053

Organización Panamericana de la Salud. (2024). Igualdad de género en salud. https://www.paho.org/es/temas/igualdad-genero-salud

Ortigoza, A. (2022). Determinantes del rendimiento académico de alumnos de la carrera Licenciatura en Enfermería de la Universidad Nacional de Tucumán en el período 2003–2011. Revista de Educación, 0(26), 301–313. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/6128

Ortiz, S. L. M., Delgado, B. A. G., Loredo, C. P., & Espinoza, E. A. C. (2023). Protocolo de investigación: Autoeficacia académica percibida en estudiantes de la licenciatura en enfermería. In Ciencias de la salud: Políticas públicas, asistencia y gestión (Vol. 3, pp. 118–124). Atena Editora. https://doi.org/10.22533/at.ed.25323270410

Pedrosa, I., Suarez-Alvarez, J., & Garcia-Cueto, E. (2014). Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teoricos y Metodos para su Estimacion [Content Validity Evidences: Theoretical Advances and Estimation Methods]. Accion Psicologica,10(2), 3. https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11820

Prosen, M. (2022). Nursing students’ perception of gender-defined roles in nursing: A qualitative descriptive study. BMC Nursing, 21(1). https://doi.org/10.1186/s12912-022-00876-4

Rueda García, D. E., Borja Cevallos, L. T., Flores Villacís, M. S., & Carvajal Andrade, L. de J. (2021). Relación entre estrés y rendimiento académico de estudiantes de enfermería de una universidad ecuatoriana. INSPILIP, 5(1). https://doi.org/10.31790/inspilip.v5i1.4

Serna Tello, K. A., & Rosas Mendoza, A. M. (2024). El género implícito de las carreras universitarias de la Unidad Académica Multidisciplinaria Mante. La Ventana, 7(60), 144–180. https://doi.org/10.32870/lv.v7i60.7896

Shim, J., & Park, D. I. (2023). The influence of gender equity in nursing education programs on nurse job satisfaction. Healthcare, 11(9), 1318. https://doi.org/10.3390/healthcare11091318

Teresa-Morales, C., Rodríguez-Pérez, M., Araujo-Hernández, M., & Feria-Ramírez, C. (2022). Current stereotypes associated with nursing and nursing professionals: An integrative review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(13), 7640. https://doi.org/10.3390/ijerph19137640

Wan Chik, W. Z., Salamonson, Y., Everett, B., Ramjan, L. M., Attwood, N., Weaver, R., Saad, Z., & Davidson, P. M. (2012). Gender difference in academic performance of nursing students in a Malaysian university college: Gender difference in Malaysian nursing students. International Nursing Review, 59(3), 387–393. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2012.00989.x

Zavala Pérez, I. C., Figueroa Varela, M. del R., & Olea Gutiérrez, C. V. (2022). Los estereotipos de género en hombres estudiantes de enfermería. Conocimiento Enfermero, 5(16), 66–76. https://doi.org/10.60108/ce.177

Published

2025-07-04

How to Cite

Ramos Valenzuela, S. M., & Zarza Diaz, J. Q. (2025). Influence of gender on the academic performance of nursing students: a quantitative analysis in Paraguay, 2024. Estrategia Y Gestión Universitaria, 13(2), e8851. https://doi.org/10.5281/zenodo.15619858

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica