Skills profile of educational administrators that belong to the subsystem of state high schools in Yucatan
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8021667%20Keywords:
educational administration, competency profile, educational administrator, upper secondary educationAbstract
Introduction: school administration has been fundamental for organizations, at their different educational levels. Therefore, for an organization to fully comply with its strategic objectives, it needs administrators, whose decisions allow the achievement of organizational goals. Objective: determine the competencies, in terms of importance and usefulness, that educational administrators of the state high school subsystem in southeastern Mexico possess. Method: research was designed with a quantitative approach, with a descriptive scope and non-experimental design. Results: in terms of competencies, all dimensions are important and are considered necessary to improve practice. The dimension of responsibility, professional and work ethics stands out, which was highly valued; while the dimension of education for competitiveness was the dimension in which there was greater recognition to be strengthened. Conclusion: it concludes with the need for a review of the current legal statutes related to the entry and permanence of administrators; Additionally, it opens the possibility of offering continuous improvement and updating programs for the work of the educational administrator.
Downloads
References
Al Shoyaib, A., Archie, S. R., & Karamyan, V. T. (2020). Intraperitoneal route of drug administration: should it be used in experimental animal studies? Pharmaceutical research, 37(1), 12. https://doi.org/10.1007/s11095-019-2745-x
Buitrago, G., Arevalo, K., Moyano, J. S., Caycedo, R., & Gaitan, H. (2020). Appendectomy in third trimester of pregnancy and birth outcomes: a propensity score analysis of a 6-year cohort study using administrative claims data. World journal of surgery, 44, 12-20. https://doi.org/10.1007/s00268-019-05200-x
Cisneros-Cohernour, E., Barrera, M., Polanco, M., León, G., González, M., & Rodríguez, G. (2003). Determinando competencias y necesidades de desarrollo profesional de administradores escolares en el estado de Yucatán. Informe de investigación. Mérida, Yucatán: UADY.
De la Garza Carranza, M. T., Maldonado, A. C., Soria, E. G., & Estrada, C. R. (2017). Características de liderazgo del administrador educativo de las Instituciones de Educación Superior en México. Actualidades investigativas en educación, 17(3), 1-26. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v17n3/1409-4703-aie-96-01-00431.pdf
Dirección General de Planeación, programación y Estadística Educativa. (2019). Estadística educativa Yucatán, ciclo escolar 2018-2019. Secretaría de educación pública. http://planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/estadistica_e_indicadores_entidad_federativa/estadistica_e_indicadores_educativos_31YUC.pdf
Espinoza Sotomayor, R. (2009). El Fayol ismo y la Organización Contemporánea. Visión gerencial, (1), 53-62. https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545880010.pdf
Fernández, S., & Rosales, M. (2014). Administración educativa: la planificación estratégica y las prácticas gerenciales integrando la tecnología, su impacto en la educación. In Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. 1582, pp. 1-14. https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/1582.pdf
García Colina, F. J., Juárez Hernández, S. C., & Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206-216. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n2/rces16218.pdf
García Garduño, J. (2004). La administración y gestión educativa: algunas lecciones que nos deja su evolución en los estados unidos y México. Revista Interamericana de Educación de Adultos. 11-50. https://www.researchgate.net/publication/257347479_La_administracion_y_gestion_educativa_Algunas_lecciones_que_nos_deja_su_evolucion_en_Mexico_y_Estados_Unidos
González Martínez, P., Arenas Paniagua, N., & Díaz Espinoza, V. (2015). Evolución de la administración educativa a partir del surgimiento del concepto de gestión educativa. [Trabajo de grado, Facultad de educación]. https://www.researchgate.net/publication/257347479_La_administracion_y_gestion_educativa_Algunas_lecciones_que_nos_deja_su_evolucion_en_Mexico_y_Estados_Unidos
INEE. (2018). Políticas para mejorar la gestión escolar en México. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/documento4-gestion.pdf
Lewin, A. M., Fearnside, M., Kuru, R., Jonker, B. P., Naylor, J. M., Sheridan, M., & Harris, I. A. (2021). Rates, costs, return to work and reoperation following spinal surgery in a workers’ compensation cohort in New South Wales, 2010–2018: a cohort study using administrative data. BMC Health Services Research, 21, 1-10. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06900-8
Ley General del Servicio Profesional Docente (L.G.S.P.D.) (2018). Diario Oficial de la Federación [D.O.F.]. México.
Mestres, L. (2013). Las competencias de un buen gestor de centro educativo. Lugar de Publicación: Educaweb. https://www.educaweb.com/noticia/2013/11/04/competencias-buen-gestor-centro-educativo-7878/#:~:text=Un%20gestor%20debe%20ser%20capaz,la%20formaci%C3%B3n%20inicial%20del%20docente
Orellana, E., Orellana, C. y Clemenza, C. (2018) Principios éticos en la administración pública y la educación en valores. Impacto Científico. Revista Venezolana del núcleo Luz-Costa Oriental del Lago. 13 (2), pp. 219-227.
Réyes Romero, V., Trejo Cázares, M., & Topete Barrera, C. (2017). El liderazgo directivo y la gestión en el nivel medio superior del Instituto Politécnico Nacional de México: una mirada desde los estudiantes. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 15 (8), 1-36. https://www.redalyc.org/pdf/4981/498154006002.pdf
Salazar, L. (2001). Empoderar: nuevo concepto de liderazgo para el administrador.
Saldarriaga Ríos, J. G. (2014). La concepción del sujeto en la administración: una mirada desde la gestión humana. Revista El Agora USB, 14 (1), 223-237. https://www.semanticscholar.org/paper/La-concepci%C3%B3n-del-sujeto-en-la-administraci%C3%B3n%3A-una-R%C3%ADos-Guillermo/6e64e0224a1401a3547b1fea617879f1a8b340a0
Santander Universidades (2021). Salario emocional: ¿qué debes valorar de una oferta de empleo más allá de la nómina? https://www.becas-santander.com/es/blog/salario-emocional.html
Seage Mariño, J. (1978). Situación y problemas actuales de la administración educativa. Revista de educación. 51(7). http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:dae80be7-a015-4798-b957-8070aaab351a/re254255-pdf.pdf
Secretaría de Educación Pública (2019). Etapas, aspectos, métodos e instrumentos. Proceso de evaluación para la promoción a cargos con funciones de dirección y supervisión en la educación media superior. http://servicioprofesionaldocente.sep.gob.mx/portal-docente-2014-
Secretaría de Educación Pública (2020). Programa Sectorial de Educación. Plan Nacional de Desarrollo. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596202&fecha=06/07/2020
Shafritz, J. M., Russell, E. W., Borick, C. P., & Hyde, A. C. (2022). Introducing public administration. Routledge.
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Ecoeediciones: Colombia. http://200.7.170.212/portal/images/documentos/formacion_basada_competencias.pdf
Varela, R. E. R., Álvarez-Flores, E. P., & Martínez-Rodríguez, R. D. C. (2019). Competencias del perfil del administrador. Perfiles Educativos, 41(164), 82- 98. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v41n164/0185-2698-peredu-41-164-82.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.