Methodological strategy to increase the indicator of publications and impact of the scientific production of the Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8147379Keywords:
higher education, science communication, publications, visibility, bibliometric rankingsAbstract
Introduction: different ways of communicating science are one of the quantitative accreditation indicators in Ecuador. The number of publications remains the most effective way to measure the impact of scientific research in higher education institutions. Objective: to propose a methodological strategy for science communication focused on increasing the publication indicator at the Bolivarian Technological Institute of Technology (ITB). Method: the Focus Group technique was used to identify the main reasons why research professors show a negative trend in the number of annual publications. Results: By applying the strategy in three stages, the impact of scientific production and institutional visibility in bibliometric rankings of ITB research professionals could be evaluated. Conclusion: There is little motivation to encourage publications, low participation in research projects, insufficient training, and an excessive teaching load. Therefore, an action plan was created to contribute to increasing the publication index and institutional visibility in bibliometric rankings; as well as to promote participation in research networks and projects, national and international events, among others.
Downloads
References
Alpízar Santana, M., & Velázquez Zaldívar, R. (2021). La universidad cubana, su desarrollo y acción en tiempos de COVID 19. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 112-123. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000500112&script=sci_arttext&tlng=en
Álvarez, N. B. D., Benites, M. R. T., & Laaz, A. F. (2017). La filosofía de gestión institucional: un enfoque centrado en el estudiante. Estrategia y Gestión Universitaria, 5(1), 47-63. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/601
Baklanov, I., Rodionova, V., Ivashova, V., Shvachkina, L., & Medvedeva, V. (2020). Social trends for increasing satisfaction with the educational services of a modern university. Calitatea, 21(179), 88-90. https://www.proquest.com/openview/00c844a93cfec67f757b6508077bfa88/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1046413
Benites, E. S. T., Benites, M. R. T., & Rodríguez, V. G. G. (2017). Sistema de acciones, para desarrollar la producción científica en el Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología Guayaquil-Ecuador. Identidad Bolivariana, 1(1), 1-10. www.identidadbolivariana.itb.edu.ec/index.php/identidadbolivariana/article/download/15/4
Brunner, J. J., Vargas, J. R. L., Ganga, F., & Rodríguez-Ponce, E. (2019). Idea moderna de universidad: de la torre de marfil al capitalismo académico. Educación XX1, 22(2), 119-140. https://www.redalyc.org/journal/706/70666696005/70666696005.pdf
Budar, M. D. R. V., & Belmonte, J. A. T. (2012). Técnicas de investigación social. Las entrevistas abierta y semidirectiva. Revista de investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, (1). http://dgsa.uaeh.edu.mx/revistas_ver2/index.php/ICSHU/article/view/10
Castanedo Abay, A. (2019). Modelo conceptual descriptivo para ejecutar una eficaz gestión por procesos, con garantía de calidad, en la Universidad del siglo XXI. Revista Cubana de Educación Superior, 38(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142019000200011&script=sci_arttext&tlng=pt
Dávila, J. A., Núñez, L. A., Sandia, B., & Torréns, R. (2006). Los repositorios institucionales y la preservación del patrimonio intelectual académico. Interciencia, 31(1), 22-28. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S0378-18442006000100006&script=sci_arttext
De Ita, M. E. M., Piñero, F. J., & Delgado, S. A. F. (2013). El papel de la universidad en el desarrollo. CLACSO.
Delgado-Álvarez, N. (2021). Informe anual de Rendición de Cuentas 2021. Guayaquil: Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología.
García Ponce de León, O., Pérez Mora, R., & Miranda Zea, A. (2018). Los profesores-investigadores universitarios y sus motivaciones para transferir conocimiento. Revista electrónica de investigación educativa, 20(3), 43-55. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412018000300043&script=sci_arttext
Gómez, C., & Bordons, M. (2009). Limitaciones en el uso de los indicadores bibliométricos para la evaluación científica. https://digital.csic.es/handle/10261/9813
Hamui-Sutton, A. & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 55-60. https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-educacion-medica-343-articulo-la-tecnica-grupos-focales-S2007505713726838
Ismael, S. M., Aleem, S. H. A., Abdelaziz, A. Y., & Zobaa, A. F. (2019). State-of-the-art of hosting capacity in modern power systems with distributed generation. Renewable energy, 130, 1002-1020. https://doi.org/10.1016/j.renene.2018.07.008
Loaiza-Aguirre, M. I., & Andrade-Abarca, P. S. (2021). Análisis de programas de desarrollo profesional del profesorado universitario. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 161-195. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a7
López, A. (2019). Transformación digital e innovación global en la Universidad 4.0. Economistas, 165, 113-122. https://www.cemad.es/wp-content/uploads/2019/10/Transformacion-digital-innovacion-universidad-4-0.pdf
Pallarès Piquer, M., Chiva Bartoll, Ó., Planella, J., & López Martín, R. (2019). Repensando la educación. Trayectoria y futuro de los sistemas educativos modernos. Perfiles educativos, 41(163), 143-157. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982019000100143&script=sci_arttext
Paredes-Parada, W. (2019). Brecha en el uso de tecnologías de la información y comunicación (TIC) básicas y modernas entre estudiantes y docentes en universidades ecuatorianas. Revista Educación, 43(1), 1-30. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v43n1/2215-2644-edu-43-01-00134.pdf
Quintana, P. D. C. J. (2020). Importancia del modelo de gestión empresarial para las organizaciones modernas. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración ENFOQUES, 4(16), 272-283. https://www.redalyc.org/journal/6219/621965988007/621965988007.pdf
Ricardo Cabrera, H., Rodríguez Pérez, B., León González, J. L., & Medina León, A. (2021). Bases y oportunidades de la vinculación universidad-empresa. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 300-306. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000100300&script=sci_arttext
Rojas, I. R. G., Benítez, H. P., & González, H. C. F. (2019). Integración de la investigación y la enseñanza en las universidades médicas. Educación médica, 20(1), 49-54. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.07.007
Ronzhina, N., Kondyurina, I., Voronina, A., Igishev, K., & Loginova, N. (2021). Digitalization of modern education: problems and solutions. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(4), 122-135. https://www.learntechlib.org/p/220004/
Ruiz-Corbella, M. & López-Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la educación superior, 48(189), 1-19. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602019000100001&script=sci_arttext
Rungfamai, K. (2019). State, university, and society: higher educational development and university functions in shaping modern Thailand. Higher Education, 78(1), 149-164. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0335-1
Vershinin, V. P., Zheltukhina, M. R., Slyshkin, G. G., Anikeeva, I. G., & Sausheva, Y. V. (2022). Modern means of communication in professional education. Revista Amazonia Investiga, 11(49), 182-188. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8308170
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.