University-business connections. An insight from business education in the Civil Engineering Major

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8341712

Keywords:

civil engineering, business sector, university, competitiveness

Abstract

Introduction: achieving improvements in productivity is a fundamental link to reaching perfection in the business sector. In this sense, developer-oriented research should promote, refine, and integrate relationships through investigative projects. Therefore, it is a primary task for both universities and production centers to engage in internships, specialized conferences, forums, seminars, and other activities to strengthen the relationship between both entities. Objective: to share the experiences derived from the university-business linkage, based on business training in the Civil Engineering program at the University of Matanzas. Method: a qualitative study was conducted, using theoretical methods, focus groups, and field observation. The study aimed to integrate contexts, scenarios, and actors to achieve a comprehensive and detailed vision of the subject under study. Results: the study confirmed the need to establish a territorial development strategy that can frame a policy of training and transformation of the educational component. Conclusion: the university-business relationship is understood to contribute favorably to the comprehensive development of both entities, as it strengthens students' preparation and prepares them for their future professional lives.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, A. (2020). Una mirada al vínculo universidad-empresa. Memorias del taller Gestión Universidad Empresa. XII Congreso Internacional de Educación Superior. Cuba.

Álvarez Contreras, D., Díaz Pérez, C. & Herazo Morales, R. (2023). Factores académicos asociados al proceso de investigación formativa en las instituciones educativas del sector oficial de Sincelejo, Sucre. Región científica, 2 (1). https://doi.org/10.58763/rc202319

Artigas, W., Díaz-Chieng, L. Y., Gómez Arévalos, J. A., Camero Gutiérrez, J. S. & Baron, B. (2023). Habits of research: five practical contributions to research training. Praxis Pedagógica, 23(34), 1–9. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.23.34.2023.1-9

Bianchini, B. L., de Lima, G. L., & Gomes, E. (2019). Linear algebra in engineering: an analysis of Latin American studies. ZDM, 51 (7), 1097-1110. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01081-5

Caldeiro-Pedreira, M. C., & Castro-Zubizarreta, A. (2020). ¿Cómo enfrentar la educación en la era de la interactividad? Praxis Pedagógica, 20(26), 33-53. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.26.2020.33-53

Canchola González, J. A., Medina Zuta, P., & Barón-Velandia, B. (2023). Scientific Integrity in Educational Research Processes. Praxis Pedagógica, 23(35), 1–4. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.23.35.2023.1-4

Corzo-Arévalo, D., & Cuadra, R. (2019). Crowdsourcing como herramienta de participación colectiva en la creación de modelos educativos. Estudio de caso del Centro Latinoamericano del Propósito. I+ D Revista de investigaciones, 13 (1), 129-136. https://doi.org/10.33304/revinv.v13n1-2019011

Díaz Martínez, J. A., Hernández Morales, A. y Rodríguez Torres, E. (2023). La estrategia de lengua materna: una prioridad del proceso de formación inicial del profesional. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11(1), 48-59. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021148

Díaz-Chieng, L. Y., Aviles Peralta, Y. A., Artigas, W., & Bustamante Cabrera, G. (2023). WeEditors.org: hacia la visibilidad y sostenimiento de revistas en acceso abierto. Palabra Clave (La Plata), 12(2), e191. https://doi.org/10.24215/18539912e191

Escalada García, O., Falcón Rodríguez, M. C., Brito Betancourt, G. C., & Rojas Román, Y. (2022). La Universidad ante los retos del desarrollo local y turístico en Cuba. Estrategia y Gestión Universitaria, 10 (1), 157-166. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2267/3724

Fabregas Rodado, C. J. (2020). El líder transformador y el líder rutinario: sus manifestaciones en hombre y mujer. Ad-Gnosis, 9(9), 97–100. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.440

Galvao, A., Mascarenhas, C., Marques, C., Ferreira, J., & Ratten, V. (2019). Triple helix and its evolution: a systematic literature review. Journal of Science and Technology Policy Management, 10 (3), 812-833. https://doi.org/10.1108/JSTPM-10-2018-0103

Gieure, C., Benavides-Espinosa, M. D. A., & Roig-Dobón, S. (2020). The entrepreneurial process: The link between intentions and behavior. Journal of Business Research, 112, 541-548. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.088

Gómez Cano, C. A. (2022). Ingreso, permanencia y estrategias para el fomento de los Semilleros de Investigación en una IES de Colombia. Región Científica, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.58763/rc20226

Gómez-Montoya, R. A., Zuluaga-Mazo, A., Ceballos-Atehourtua, N. P., & Palacio-Jiménez, D. (2019). Gestión de la cadena de suministros y productividad en la literatura científica. I+ D Revista De Investigaciones, 14 (2), 40-51. https://doi.org/10.33304/revinv.v14n2-2019004

Hernández-Trasobares, A., & Murillo-Luna, J. L. (2020). The effect of triple helix cooperation on business innovation: The case of Spain. Technological Forecasting and Social Change, 161, 120296. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120296

Istake, M., Sass, K., Otero-Cortés, A., & Sayon, P. L. (2023). Chaining Juan Valdez: Linkages in the Colombian Coffee Production. In E. Haddad, J. Bonet, & G. Hewings, The Colombian Economy and Its Regional Structural Challenges: A Linkages Approach. 273-296. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22653-3_10

Jaramillo Valencia, B., Borja Perlaza, A. M., & Ríos Ortiz, D. (2019). Influencia del proceso de inclusión a la inversa en el contexto educativo. Pensamiento Americano, 12(24), 69-78. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.311

Kano, L., Tsang, E. W., & Yeung, H. W. C. (2020). Global value chains: A review of the multi-disciplinary literature. Journal of international business studies, 51, 577-622. https://doi.org/10.1057/s41267-020-00304-2

Kolade, O., Adegbile, A., & Sarpong, D. (2022). ¿Can university-industry-government collaborations drive a 3D printing revolution in Africa? A triple helix model of technological leapfrogging in additive manufacturing. Technology in Society, 69, 101960. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.101960

Lebdioui, A. (2022). The political economy of moving up in global value chains: How Malaysia added value to its natural resources through industrial policy. Review of International Political Economy, 29 (3), 870-903. https://doi.org/10.1080/09692290.2020.1844271

Leydesdorff, L., Zhang, L., & Wouters, P. (2023). Trajectories and regimes in research versus knowledge evaluations: Contributions to an evolutionary theory of citation. Profesional de la información, 32 (1), 1-13. https://doi.org/10.3145/epi.2023.ene.03

López Muñoz, J. L., Mugno Noriega, A., & Jay Vanegas, W. (2019). Educación financiera una alternativa para promover cambios significativos en la calidad de vida de la sociedad colombiana. Ad-Gnosis, 8(8). https://doi.org/10.21803/adgnosis.v8i8.362

Maxwald, M., Crocetti, C., Ferrari, R., Petrone, A., Rauch, H. P., & Preti, F. (2020). Soil and water bioengineering applications in Central and South America: A transferability analysis. Sustainability, 12 (24), 10505. https://doi.org/10.3390/su122410505

McCall, C., Shew, A., Simmons, D., Paretti, M., & McNair, L. (2020). Exploring student disability and professional identity: navigating sociocultural expectations in U.S. undergraduate civil engineering programs. Australasian Journal of Engineering Education, 25(1), 78-89. https://doi.org/10.1080/22054952.2020.1720434

Ministerio de Educación Superior (2018). Plan de Estudio “E”. Carrera Ingeniería Civil. La Habana, Cuba.

Miranda-Tortoló, T., León, D. J., Suset-Pérez, A., Machado-Martínez, H., Blanco-García, G., Oropesa-Casanova, K., González-Mastrapa, E., Alfonso-Llanes, J. A., & García-Naranjo, M. A. (2020). Influencia del capital social en los procesos de desarrollo local de dos municipios de la provincia Matanzas. Pastos y Forrajes, 43(1), 41-49. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03942020000100041&script=sci_abstract

Morales Armas, O., Romay Sosa, Y., & Rodríguez Torres, E. (2023). La exportación de la cúrcuma fresca para el desarrollo nacional de la economía cubana. Universidad & Ciencia, 12(2), 15–29. https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/2486

Noa Guerra, D. & Gascón González, D. (2019). Los productos agro-turísticos como una iniciativa de desarrollo local en Cuba. Universidad & ciencia, 8(3), 197-206. https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/download/1358/1632

Pardo, C. E., & Díaz, O. L. (2014). Desarrollo del talento humano como factor clave para el desarrollo organizacional, una visión desde los líderes de gestión humana en empresas de Bogotá DC. Suma de negocios, 5(11), 39-48. https://doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70018-7

Parente Laverde, A. M. (2020). Value Chain and Economic Development: the Case of the Colombian Coffee Industry. Organizations and Markets in Emerging Economies, 11(1), 173–188. https://doi.org/10.15388/omee.2020.11.29

Pedroso Martínez, M. (2022). Experiencias en la Innovación Educativa como estrategia del Vínculo Universidad-Empresa. Revista Pensamiento Transformacional, 1(2), 38-51. https://editorialpiensadiferente.com/ojs/index.php/pensamiento_transformacional/article/view/15

Pedroso Martínez, M., Tarifa Lozano, L., & Artola Pimentel, M. de L. (2022). Transformaciones educativas en el proceso de formación de ingenieros civiles en la Universidad de Matanzas. Praxis Pedagógica, 22(33), 84–103. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.33.2022.84-103

Pérez Gamboa, A. J. (2022). La orientación educativa universitaria en Cuba: situación actual en la formación no pedagógica. Revista Conrado, 18(89), 75-86. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2707

Pérez Gamboa, A. J., Echerri Garcés, D., & García Acevedo, Y. (2021). Proyecto de vida como categoría de la pedagogía de la Educación Superior: aproximaciones a una teoría fundamentada. Transformación, 17(3), 411-427. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-29552021000300542&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Pérez Gamboa, A. J., García Acevedo, Y., García Batán, J., y Raga Aguilar, L. M. (2023a). La configuración de proyectos de vida desarrolladores: Un programa para su atención psicopedagógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1-35. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.50678

Pérez Gamboa, A. J., Raga Aguilar, L. M., y García Acevedo, Y. (2022). La plataforma MOODLE como espacio para la acción orientadora. Revista Varela, 22(63), 181-190. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1428

Pérez-Gamboa, A. J., Rodríguez-Torres, E. y Camejo-Pérez, Y. (2023b). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y Sociedad, 21(2), 67–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972

Plata-Gómez, K. R., & Caballero-Márquez, J. A. (2020). Influencia de los programas de educación financiera sobre el comportamiento de los jóvenes: una revisión de literatura. I+ D Revista de Investigaciones, 15(2), 18-27. https://doi.org/10.33304/revinv.v15n2-2020002

Ramírez Moncada, J. A., & Rodríguez Torres, E. (2023). Lúdica para la acentuación mediante clases de Educación Física en alumnos de primaria. Revista Guatemalteca De Educación Superior, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.46954/revistages.v6i1.106

Ramírez, J., Rodríguez, E. y Zamora, J. (2023). Estrategias recreativas para suplir las carencias de niños y jóvenes en situaciones de la Covid-19 en el municipio Morón (Cuba). Región Científica, 2(1), 202328. https://doi.org/10.58763/rc202328

Ricardo Cabrera, H., Rodríguez Pérez, B., León González, J., Medina León, A. (2021). Bases y oportunidades de la vinculación universidad-empresa. Revista Universidad y Sociedad. 13(1), 300-306. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000100300

Rodríguez Rodríguez, M., & Rodríguez López, M. D. (2021). La gestión del docente desde la ciencia y la tecnología: el teletrabajo en la enseñanza de lenguas extranjeras. Estrategia y Gestión Universitaria, 9(1), 79-93. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/1863

Rodríguez Torres, E. (2022). Consumo audiovisual juvenil de las industrias creativas en Santa Clara, Cuba. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(2), 30-40. https://doi.org/10.46954/revistages.v5i2.88

Rodríguez Torres, E., Gómez Cano, C. A., & Sánchez Castillo, V. (2022). Management information systems and their impact on business decision making. Data and Metadata, 1, 21. https://doi.org/10.56294/dm202221

Rodríguez, E. (2022). El proceso de formación del liderazgo en dirigentes estudiantiles universitarios. Opuntia Brava, 14(3), 27-37. https://acortar.link/Bj2Z85

Rodríguez, E., Marichal, O. y Martin, Z. (2022) Teorías del liderazgo y su impacto en los dirigentes y estudiantes universitarios. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 10(2), 66-79. https://acortar.link/6o5Xyp

Rodríguez, R., Landazury Villalba, L. F., Lugo Arias, E. R., Sandoval Reyes, R., & Jiménez Celín, Y. P. (2020). Descripción de la situación actual del sistema logístico en la región caribe colombiana. Ad-Gnosis, 9(9), 83–95. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.439

Rodríguez-Torres, E., Pérez-Gamboa, A. J. & Camejo-Pérez, Y. (2023). Formación del liderazgo distribuido en los estudiantes de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Atenas, (61), e10942, 1-13. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/download/778/1148

Sánchez Flores, A. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria,13(1), 102-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008

Santana, A. D. (11 de enero de 2021). Fortalecen en Matanzas nexos entre sector empresarial y universidad. Agencia Cubana de Noticias (ACN). http://www.acn.cu/cuba/75056-fortalecen-en-matanzas-nexos-entre-sector-empresarial-y-universidad

Yin, R. (2016). Qualitative Research from Start tosan Finish. The Guilford Press.

Yoda, N., & Kuwashima, K. (2020). Triple helix of university–industry–government relations in Japan: Transitions of collaborations and interactions. Journal of the Knowledge Economy, 11, 1120-1144. https://doi.org/10.1007/s13132-019-00595-3

Published

2023-10-16

How to Cite

Pedroso Martínez , M., Morales de Armas , O., & Tarifa Lozano, L. (2023). University-business connections. An insight from business education in the Civil Engineering Major. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(2), 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.8341712

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica