Technology Platforms: tools for the management of technological knowledge in Tourism Business graduate students
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.11123888%20Keywords:
technology platforms, tourism, knowledge managementAbstract
Introduction: Technological Platforms are regarded as vital components of knowledge management in the training of graduates in Tourism Business from the Universities of Las Tunas, in Cuba, and the Autonomous Region of Querétaro, in Mexico, respectively. Objective: to demonstrate the scope and potential of Technological Platforms as components of knowledge management, corresponding to its promotion in tourism management, marketing and positioning. Method: a qualitative methodology was used, with the revision of documents applied to a sample of 37 Cuban, 23 Mexican students and 15 specialists from both countries. Results: the importance of integrating Technological Platforms in university education to manage knowledge and improve labor competitiveness, as well as the identification and proposition of Technological Platforms. Experts recognize its potential, highlighting the need to adapt curricula and improve infrastructure to optimize the impact. Conclusion: technological Platforms contribute to update the students for their professional development. In addition, integration with the training process represents a crucial step towards labor competitiveness. The analysis of various Technological Platforms highlights its potential for improving the student experience.
Downloads
References
Alonso, M. M. (2023). El Estudio de Casos como método de investigación cualitativa: Aproximación a su estructura, principios y especificidades. Diversidad Académica, 2(2), 243-267. https://diversidadacademica.uaemex.mx/article/view/20623
Álvarez Gómez, S. D., Goyes García, J., y Poveda Morales, T. C. (2021). La gestión del conocimiento y el rendimiento académico en la carrera de Turismo de la Universidad Regional Autónoma de Los Andes-Ecuador. Universidad Y Sociedad, 13(S3), 86-96. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2453
Álvarez Montalvo, A. (2022). Gestión del conocimiento en los emprendimientos de la provincia de Cotopaxi en el marco del desarrollo social rural en Ecuador. Agroalimentaria Journal-Revista Agroalimentaria, 27(53), 91-109. https://ageconsearch.umn.edu/record/320415/?v=pdf
Álvarez Tardón, S. (2023). Estudio de la plataforma Airbnb: ¿intermediario o prestador de servicios? https://uvadoc.uva.es/handle/10324/61782
Aparisi Torrijo, S., & Catalá Miguel, I. (2021). Use of ICT for flexible and hybrid university teaching: a blended learning model for face-to-face and online learning. https://aisel.aisnet.org/isd2014/proceedings2021/methodologies/19/
Arteaga Dueñas, D. N., Párraga Figueroa, L. J., & Pecot, C. (2022). Diseño de un juego pedagógico de sensibilización y educación en temas de discapacidad para prestadores de servicios turísticos. [Tesis de Grado, Escuela Superior Politécnica del Litoral]. https://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/53072
Ayala Castro, H. (2020). Comportamiento de ingresos por turismo internacional en Cuba 2014-2018. Economía y Desarrollo, 163(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0252-85842020000100013&script=sci_arttext&tlng=en
Barragán, M. C., & Ayaviri, V. D. (2017). Innovación y emprendimiento, y su relación con el desarrollo local del pueblo de Salinas de Guaranda, Provincia Bolívar, Ecuador. Información tecnológica, 28(6), 71-80. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000600009
Barrios, C., Velez, J., Garcia Alsina, M., & Echevarria, L. (2012). Contribución de la tecnología en la gestión del conocimiento entre los grupos de investigación del área de informática. https://openaccess.uoc.edu/handle/10609/39722
Barzola Ramon, K. J., & Jara Eusebio, K. L. R. (2022). Plataformas digitales para promover la reactivación turística en San Pedro de Casta–Huarochirí, 2022. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/135264
Bermúdez Villacreses, M., Hidalgo, G. F. J., & Tigre, Á. E. F. (2020). Plataformas tecnológicas recientes y su contribución en el fortalecimiento del sector turístico: Pecent technological platforms and their contribution in strengthening the tourism sector. Suplemento CICA Multidisciplinario, 4(010), 108-124. http://uleam.suplementocica.org/index.php/SuplementoCICA/article/view/40
Berrino, C. (2023). Los impactos de la tecnología en el turismo. https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/2324
Cantón Mayo, I., & Ferrero de Lucas, E. (2016). La gestión del conocimiento en revistas de educación. Educar, 52(2), 0401-422. https://ddd.uab.cat/record/158553
Chimbo Cujano, B. V. (2024). La experiencia turística y el turismo inteligente caso de estudio: Quinta de Juan León Mera. [Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/40361
Cobo, J. M. D. (2020). Las plataformas colaborativas como oportunidad para la innovación social. REVESCO: revista de estudios cooperativos, (133), 21-30. https://dx.doi.org/10.5209/REVE.67338.
Coll Salvador, C., Díaz Barriga Arceo, F., Engel Rocamora, A., y Salinas Ibáñez, J. (2023). Evidencias de aprendizaje en prácticas educativas mediadas por tecnologías digitales. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 26(2), 9–25. https://doi.org/10.5944/ried.26.2.37293
Cortés, L. R. C. (2022). El turismo de interior en México. Desde El Sur, 14(3), e0042-e0042. https://doi.org/10.21142/DES-1403-2022-0042
Cruz-Estrada, I., y Miranda-Zavala, A. M. (2020). Redes Sociales Digitales en la comunicación con los consumidores de restaurantes de la zona gastronómica de Tijuana. Estudios sociales. Revista de alimentación contemporánea y desarrollo regional, 30(55). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7827635
de Pablos Pons, J. (2018). Las tecnologías digitales y su impacto en la Universidad. Las nuevas mediaciones. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 21(2), 83–95. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20733
del Risco Machado, R., Guerra, D. N., y Fernández, L. D. (2023). Cinco aportes desde la educación superior para la consolidación del turismo. Negonotas Docentes, (21), 43-56. https://doi.org/10.52143/2346-1357.949
Duarte, J. Y. G., & Torreira, E. A. M. (2020). La alianza universidad-empresa: una mirada desde la formación curricular en la licenciatura Comunicación Social. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(1), 91-95. https://web.archive.org/web/20220703172221id_/https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/download/227/254/
Fernández, A. J. (2023). Indicadores de la gestión en la capacitación en turismo agroecológico desde la plataforma Moodle. Turismo y Patrimonio, (20), 127-143. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2023.n20.07
Fernández-Villacrés, G. E., Minga-Gómez, J. C., y Arcos-Naranjo, G. A. (2023). Uso de la Tecnología 4.0 en las especialidades administrativas del ámbito educativo medio-superior en la ciudad de Ambato, Ecuador. REVISTA DE INVESTIGACIÓN SIGMA, 10(02). https://doi.org/10.24133/ris.v10i02.3125
Gallegos Macías, M., Galarza López, J., & Almuiñas Rivero, J. L. (2023). Los sistemas de información estratégica en la gestión universitaria: problemáticas que enfrentan. Estrategia y Gestión Universitaria, 11(1), 153-167. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2444
García-Méndez, S., Gutierrez, J. C., & Hernandez, Y. G. (2021). Gestión del conocimiento en el sector hotelero: una revisión de literatura. Criterio Libre, 19(34), 95-112. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2021v19n34.6934
González Herrera, M. R. (2022). Significado teórico de experiencias empíricas: estudio de caso múltiple sobre impactos percibidos del turismo en Cuba, Chile y México. Instituto de Ciencias Sociales y Administración. http://cathi.uacj.mx/20.500.11961/23390
Huitraleo Tranmaleo, O. F., Calisto Uribe, L. L., Mansilla Soto, M. E., & Gutiérrez Vega, C.A. (2019). Factores de resiliencia ante vulnerabilidad en destinos y empresas turísticas: Adaptación del método Delphi como instrumento de validación. Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER, 3(1), 69-84. https://www.revistareder.com/ojs/index.php/reder/article/view/24
Maji, R. A. P., Yaucán, J. D. R. M., Villegas, M. X. D., & Castillo, G. A. C. (2023). Revisión documental de los observatorios turísticos ecuatorianos usando la técnica matemática de similaridad de Israel Lerman. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 7(1), 214-229. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n1.2023.702
Más-Ferrando, A. (2023). Economía de la innovación y la digitalización del turismo: un estudio del mercado de Airbnb aplicando técnicas econométricas y redes neuronales (Doctoral dissertation, Universidad de Alicante). https://acortar.link/6lIMD0
Mora, A. M., & Barral, O. P. (2022). Las Estrategias andragógicas para el aprendizaje significativo de la praxis profesional en los estudiantes de turismo: Andragogical Strategies for Meaningful Learning of Professional Praxis in Tourism Students. Revista Científica ECOCIENCIA, 9(5), 48-72. https://revistas.ecotec.edu.ec/index.php/ecociencia/article/view/708
Morúa, C. C. (2020). La universidad-empresa en América Central: el caso de la UCR. Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, 59(155), 101-120. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/44619
OECD/Eurostat (2007), Oslo Manual: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación, 3ª edición, Tragsa. https://doi.org/10.1787/9789264065659-es.
Padilla-Carmona, T., Gil Flores, J., & Rísquez, A. (2022). Autoeficacia en el uso de TIC en estudiantes universitarios maduros. Educación XX1, 25(1), 19-40. https://doi.org/10.5944/educXX1.30254
Patango Ayala, N. R. (2024). Diseño de estrategias de promoción turística basada en herramientas web para el cantón La Maná. [Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC)]. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11935
Pedreño Muñoz, A., Plaza Penadés, J., Moreno Izquierdo, L., & Iranzo Cabrera, M. (2018). Big Data e Inteligencia Artificial. Una visión económica y legal de estas tecnologías disruptivas.
Sánchez, Y. P. M., Sánchez, D. P. V., Sagñay, M. A. G., y Gaibor, V. P. C. (2023). La gestión del conocimiento y las TICs como herramientas del marketing digital en la administración de empresas. Bibliotecas. Anales de investigación, 19(1), 7. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8821114
Venegas Cedeño, J. P., & Valencia Medranda, J. A. (2023). Language tourism as a development opportunity for Olón, Ecuador. Pro Sciences: Revista De Producción, Ciencias E Investigación, 7(47), 50–57. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol7iss47.2023pp50-57
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.