Student participation in university social responsibility: strategies, success factors and best practices
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14174001%20Keywords:
university social responsibility, student participation, strategies, best practices, sustainabilityAbstract
Introduction: University Social Responsibility (USR) has become an essential aspect of higher education institutions, integrating ethical values and sustainability into their mission. However, active student participation in USR programs remains limited, highlighting the need for effective strategies to increase their involvement. Objective: to review the existing literature on strategies and best practices that increase student participation in USR programs. Methodology: the review aims to identify the most successful methods implemented in various universities and offer evidence-based recommendations for future practices. A qualitative methodology based on a literature review was used. Searches were conducted in recognized academic databases using key terms, and strict inclusion and exclusion criteria were applied to select relevant studies. Results: the results indicate that the most effective strategies include the cross-sectional integration of academic and administrative areas, the promotion of environmental awareness, and the involvement of the university community in managing educational, social, and organizational impacts. Conclusion: student leadership in USR projects and mentoring programs stand out as successful practices.
Downloads
References
Acosta García, O., Crespo Zafra, L. M., & Ferrufino Sanchez, M. Y. (2024). Los fundamentos biológicos de la actividad física en la formación integral del estudiante de cultura física. Pedagogical Constellations, 3(1), 48-63. https://pedagogicalconstellations.com/index.php/home/article/view/25
Andia Valencia, W., Villena Presentación, R., Bendezú Mejía, C., & Cruz Shuan, R. L. (2022). Responsabilidad social universitaria: perspectiva desde la gestión institucional. Investigación y Postgrado, 37(2), 177–192. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1466
Artigas, W., Díaz-Chieng, L. Y., Gómez Arévalos, J. A., Camero Gutiérrez, J. S. & Baron, B. (2023). Habits of research: five practical contributions to research training. Praxis Pedagógica, 23(34), 1–9. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.23.34.2023.1-9
Asprilla Panesso, E. S., Lozano Urrego, H. Y., Bechara Palacio, R., & Emiro Ledezma, R. (2019). ¿El medio ambiente como víctima del conflicto armado en el departamento del Choco? Pensamiento Americano, 12(23). https://doi.org/10.21803/pensam.v12i22.251
Astorga-Aguilar, C. y Guillén Cordero, N. (2018). Población indígena: inserción, desempeño y estrategias didácticas en los cursos computacionales de la carrera de administración de oficinas, universidad nacional-campus Sarapiquí. Revista Abra, 38(57), 51. https://doi.org/10.15359/abra.38-57.3
Blanco Gentil, J. R., Ascanio Dueñas, D. J.., & Soto Arévalo, F. S. (2023). Las prácticas de RSU desde la gestión ambiental: compromiso institucional en el desarrollo sustentable del país. REICE: Revista Electrónica De Investigación En Ciencias Económicas, 11(22), 170–184. https://doi.org/10.5377/reice.v11i22.17361
Booth, A., Sutton, A., & Papaioannou, D. (2016). Systematic Approaches to a Successful Literature Review. Sage.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Caballero Palomino, S. A., Lozano Parra, J. S., Cruz Cadena, K. Y., & Parra Cárdenas, A. (2022). Aplicación del fuero materno en los contratos de maternidad subrogada: retos y desafíos en el ordenamiento jurídico colombiano. Pensamiento Americano, 15(29), 139-151. https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.511
CASP. (2018). Critical Appraisal Skills Programme (CASP). https://casp-uk.net/checklists/casp-qualitative-studies-checklist.pdf
Cerna Ruiz, L., Mallqui, C., Guerrero, F., & Ruiz, L. (2020). Proyectos de aprendizaje-servicio en el marco de la responsabilidad social universitaria en las instituciones educativas rurales del distrito de independencia, Huaraz, Perú. Ridas Revista Iberoamericana de Aprendizaje y Servicio, (9), 43-61. https://doi.org/10.1344/ridas2020.9.3
Chávez, C., Tobar, A., & Vergara, L. (2022). Retención en Estudiantes con Discapacidad Intelectual de Educación Técnico Profesional. Revista Sophia Austral, 28, 12. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222812
Chávez-Ventura, G., Santa-Cruz-Espinoza, H., Merino-Soto, C., Guzmán, M., Jaime-Salas, J., & Risueño, A. (2020). Estudio intercultural de una batería sociocognitiva de autoeficacia vocacional. Revista Iberoamericana De Diagnóstico y Evaluación - E Avaliação Psicológica, 54(1). https://doi.org/10.21865/ridep54.1.11
Chirinos Araque, Y. V., & Pérez Peralta, C. M. (2016). La responsabilidad social universitaria: emprendimiento sostenible como impacto de intervención en comunidades vulnerables. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81), 91–110. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1560
Crișan, E. (2021). Academics career success: the impact of organizational context and individual variables. Rajagiri Management Journal, 16(2), 90-104. https://doi.org/10.1108/ramj-11-2020-0065
Díaz-Chieng, L. &., Aviles Peralta, Y. A., Artigas, W., & Bustamante Cabrera, G. (2023). WeEditors.org: hacia la visibilidad y sostenimiento de revistas en acceso abierto. Palabra Clave (La Plata), 12(2), e191. https://doi.org/10.24215/18539912e191
Duque, P. & Cervantes-Cervantes, L. S. (2019). Responsabilidad Social Universitaria: una revisión sistemática y análisis bibliométrico. Estudios Gerenciales, 35(153), 451-464. https://doi.org/10.18046/j.estger.2019.153.3389
Effendi, T. (2023). Student-Centered Innovation Project as University Social Responsibility (USR). Innovation in the Social Sciences. https://doi.org/10.1163/27730611-bja10002
Elera Ojeda, R., Peña, V., Córdova, J., & Delgado, F. (2022). Responsabilidad Social Medio Ambiental con la Arborización del Campus Universitario, Piura-Perú. (2022). Emerging Trends in Education, 4(8), 211-223. https://doi.org/10.19136/etie.a4n8B.4676
Escalante Bravo, M. G. (2018). Una escuela telesecundaria en contexto vulnerable: desigualdad social y educativa. Anuario Mexicano de Historia de la Educación, 1(1), 175–184. https://doi.org/10.29351/amhe.v1i1.255
Flórez-Garay, A., Rozo-Sánchez, A., & Gutiérrez-Suárez, C. (2019). Beneficios de los programas de ayuda al empleado (eap) en el contexto organizacional. Aibi Revista De Investigación Administración e Ingeniería, 7(2), 73-76. https://doi.org/10.15649/2346030x.578
Flores, G., & Díaz González, L. L. (2023). Diagnóstico de la comunicación asertiva en docentes de la UNES: Implicaciones para la calidad educativa. Pedagogical Constellations, 2(2), 27-40. https://pedagogicalconstellations.com/index.php/home/article/view/13
Fonseca, I., Bernate, J., Betancourt, M., Barón, B., & Cobo, J. (2019). Developing Social Responsibility in University Students. Proceedings of the 11th International Conference on Education Technology and Computers. https://doi.org/10.1145/3369255.3369275
García García F. J., & Roman-Acosta D. (2024). Deindustrialization: efficiency and local development. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations. 2: e312. https://doi.org/10.56294/piii2024312
Georgaki, K., & Anastasiou, A. (2019). Social Responsibility in Higher Education Institutions. Cases on Corporate Social Responsibility and Contemporary Issues in Organizations. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7715-7.CH008
González Ciriaco, L. A. (2024). Desafíos y estrategias para superar la brecha digital en entornos universitarios: una revisión sistemática. Revista Multidisciplinaria Voces de América y el Caribe, 1(1), 217-243. https://doi.org/10.5281/zenodo.10999762
Gonzalo Cortez, G. (2023). Responsabilidad social como estrategia en la gestión universitaria. Centro Sur, 7(1). https://doi.org/10.37955/cs.v7i1.305
Hidalgo Quinto, G. H., López, E. M. G., García, J. T., & Ruíz, J. R. (2022). Comunicación inclusiva. Propuesta para una universidad pública del Sureste mexicano: Comunicación inclusiva. Propuesta para una universidad pública del Sureste mexicano. Brazilian Journal of Business, 4(4), 2193–2204. https://doi.org/10.34140/bjbv4n4-042
Inciarte, A., García, J., Sánchez, E., Conde, M., Marin, F., Castillo, J., & Martín, J. (2019). Incidencia de la evaluación y las metodologías docentes en el desarrollo de competencias genéricas. International Journal of Developmental and Educational Psychology Revista Infad de Psicología, 3(1), 221. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1475
Jiménez, J., Oñate, C., & Pinto, J. (2022). Interacción de las instituciones de educación superior con el entorno: orientaciones, finalidades y estrategias. una revisión sistemática de la literatura 2017-2021. Emerging Trends in Education, 4(8A), 93-120. https://doi.org/10.19136/etie.a4n8a.4781
Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele.
Kouatli, I. (2019). The contemporary definition of university social responsibility with quantifiable sustainability. Social Responsibility Journal. https://doi.org/10.1108/SRJ-10-2017-0210
Lozada, A., Casallas-Restrepo, R., Bedoya-García, J., Castellanos-Garzón, J., & Rey-Piedrahita, A. (2021). Dispensador de cajetillas de cigarrillos para mipyme como experiencia de relación academia-sector productivo, Tuluá. Revista Científica, 43(1), 109-123. https://doi.org/10.14483/23448350.17642
Mazó-Quevedo, M. L., Sandoval-Núñez, L., & Santos-de-Dios, R. O. de los. (2022). Cultura de sostenibilidad en la educación superior. El caso de la Universidad Popular de Chontalpa en Tabasco, México. Revista De Investigaciones Universidad Del Quindío, 34(S5), 124–132. https://doi.org/10.33975/riuq.vol34nS5.1088
Meseguer-Sánchez, V., Abad-Segura, E., Belmonte-Ureña, L. J., & Molina-Moreno, V. (2020). Examining the Research Evolution on the Socio-Economic and Environmental Dimensions on University Social Responsibility. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(13), 4729. https://doi.org/10.3390/ijerph17134729
Morante Ríos, E. A. (2023). La responsabilidad social universitaria: retos y perspectivas en el siglo XXI. Revista De Ciencias Sociales, (177), 107–122. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i177.54040
Naranjo Africano, G., & Mejía Reatiga, C. (2018). La transferencia tecnológica como práctica de responsabilidad social universitaria. Arbor, 194(789), a472. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.789n3014
Nieto Gassos, K. D., & Gazca Herrera, L. A. (2021). Acciones de Responsabilidad Social Universitaria en la oferta educativa del Área Económico-Administrativa de la Universidad Veracruzana. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 8(1), 1-12. https://doi.org/10.22579/23463910.209
Olarte-Mejía, D. V., & Ríos-Osorio, L. A. (2015). Enfoques y estrategias de responsabilidad social implementadas en Instituciones de Educación Superior. Una revisión sistemática de la literatura científica de los últimos 10 años. Revista de la Educación Superior, XLIV 3(175), 19-40. https://www.redalyc.org/pdf/604/60445662002.pdf
Palacios Hernández, A. A., & Córdoba Robledo, C. A. (2020). Competencia investigativa como herramienta pedagógica en la enseñanza del derecho. Pensamiento Americano, 13(26), 127-138. https://doi.org/10.21803/penamer.13.26.425
Patiño-Giraldo, S. (2021). Educación médica en tiempos de pandemia por sars-cov2. Acta Médica Colombiana, 46(3). https://doi.org/10.36104/amc.2021.1928
Pegalajar-Palomino, M. (2020). Relación entre la motivación académico-personal del estudiante novel en educación y las estrategias de trabajo autónomo. Formación Universitaria, 13(5), 257-268. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000500257
Pérez Gamboa, A. J., García Acevedo, Y., García Batán, J. & Raga Aguilar, L. M. (2023b). La configuración de proyectos de vida desarrolladores: Un programa para su atención psicopedagógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1-35. de https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.50678
Pérez-Gamboa, A. J., Rodríguez-Torres, E. & Camejo-Pérez, &. (2023a). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y Sociedad, 21(2), 67–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972
Pérez-Rivera, J., Tarango, J., & González-Quiñones, F. (2020). Caracterización de la identidad universitaria y su importancia en el desarrollo institucional. Recie Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 5(1), 329-341. https://doi.org/10.33010/recie.v5i1.956
Ramos-Monge, E., Llinas-Audet, X., & Barrena-Martinez, J. (2019). Drivers and barriers of University Social Responsibility: integration into strategic plans. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 15, 174-201. https://doi.org/10.1504/WREMSD.2019.10019894
Rivera-Turcios, G., & Ovares-Garmendia, I. (2018). Tender puentes, entretejer esfuerzos y saberes para el logro de la movilidad profesional y estudiantil en la universidad estatal a distancia de Costa Rica. Revista Espiga, 16(34), 286-299. https://doi.org/10.22458/re.v17i34.2052
Rodríguez, R., Landazury Villalba, L. F., Lugo Arias, E. R., Sandoval Reyes, R., & Jiménez Celín, Y. P. (2020). Descripción de la situación actual del sistema logístico en la región caribe colombiana. Ad-Gnosis, 9(9), 83–95. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.439
Román Santana, W. M., López, L. del C. & Román Acosta, D. (2023). Potencialidades de América Latina en el sector turístico. Negonotas Docentes, (21), 57-69. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/950
Roman-Acosta, D. (2023). Intersectoral collaboration for the development of rural entrepreneurship in Latin America and the Caribbean. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations, 1, 224. https://doi.org/10.56294/piii2023224
Roman-Acosta, D., Caira-Tovar, N., Rodríguez-Torres, E., & Pérez Gamboa, A. J. (2023). Effective leadership and communication strategies in disadvantaged contexts in the digital age. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie De Conferencias, 2, 532. https://doi.org/10.56294/sctconf2023532
Ruiz Muñoz, G. F. (2024). Metodología de investigación científica para el estudio de variables de aprendizaje en estudiantes. Revista Multidisciplinaria Voces de América y el Caribe, 1(1), 380-406. https://doi.org/10.5281/zenodo.11254574
Sánchez, E., Conde, M., Marin, F., Incarte, A., García, J., & Martín, J. (2019). Antecedentes exitosos propios – valor añadido para la educación superior en Colombia. International Journal of Developmental and Educational Psychology Revista Infad De Psicología, 3(1), 109. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1455
Santos, G., Marques, C., Justino, E., & Mendes, L. (2020). Understanding social responsibility’s influence on service quality and student satisfaction in higher education. Journal of Cleaner Production, 256, 120597. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120597
Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333-339. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2019.07.039
Sosa-Abreu, P. C. (2024). La evaluación por competencia en el contexto de la praxeología: una revisión crítica. Revista Multidisciplinaria Voces de América y el Caribe, 1(1), 305-326. https://remuvac.com/index.php/home/article/view/42
Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003). Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), 207-222.
UNESCO. (2020). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. UNESCO Publishing.
Valdez Zepeda, A., Huerta Franco, D. A., & Flores Zepeda, M. (2019). La Construcción de identidad universitaria: propuesta de una metodología para las Instituciones de Educación Superior. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 74–92. https://doi.org/10.31876/er.v3i31.694
Wallace, D. (2020). Identifying with Borders and Boundaries: The Place of Critical Pedagogy as Social Responsibility Education. In E. Sengupta, P. Blessinger, & C. Mahoney (Eds.), University–Community Partnerships for Promoting Social Responsibility in Higher Education (Vol. 23 of Innovations in Higher Education Teaching and Learning, (139-154). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S2055-364120200000023010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.